۳ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۵۱
کد خبر: 83607171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۶ درصد یزدی‌ها کارت هوشمند ملی دریافت کردند

یزد- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال یزد گفت: تاکنون ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال استان معادل ۸۶ درصد موفق به دریافت کارت هوشمند ملی شدند.

محمدعلی مکرمی عصر سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز ثبت احوال ( سوم دی ) که با حضور جمعی از مسوولان و فعالان بخش خصوصی در شهریزد  برگزار شد افزود: صدور کارت هوشمند برای تمام متقاضیان طبق مقررات به مرور زمان انجام می‌شود.

وی، دیجتال شدن و واگذاری خدمات ثبت احوال به بخش خصوصی را از مهمترین اقدام‌های این اداره‌کل ذکر کرد و ادامه داد: هر فردی  که برای تعویض شناسنامه و کارت ملی، می‌تواند با حضور در یکی از دفاتر پیشخوان دولت اقدام کند. 

این مسوول اظهارداشت: در حال حاضر ثبت ۹۹ درصد تاریخ تولد نوزادان و وفات افراد در مهلت قانونی انجام می‌شود طوریکه ثبت تاریخ تولد در مدت ۱۵ روز و ثبت تاریخ وفات ظرف مدت ۱۰ روز انجام می‌شود.

همچنین مدیرکل ثبت احوال یزد بدون اشاره به آمار گفت: امسال تعداد ازدواج در استان کاهش داشت ، سن ازدواج جوانان و سن نخستین باروری مادران در استان نیز افزایش یافته است.

 مکرمی امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان یزد افزود: میانگین سن بارداری اول در میان مادران یزدی به ۲۹ سال رسید  و فرزندآوری هم کم شده است طوری که بیشتر خانواده‌ها یک یا ۲ فرزند دارند.

وی، نتیجه کاهش باروری را سالمندی جامعه در آینده دانست و افزود: روند کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل اصلی در کاهش باروری به حساب می‌آید.

سازمان ثبت احوال از سوم دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی با صدور اولین شناسنامه آغاز به کار کرد و در استان، نخستین سند ۲۶ فروردین سال ۱۳۰۷ صادر شد.

مکرمی در ادامه با اشاره به اینکه مردم ثبت احوال را به لحاظ صدور شناسنامه و ثبت فوت می‌شناسند گفت: این نهاد که ۱۰۱ سال سابقه فعالیت دارد، خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال یزد، مهمترین وظیفه این نهاد را پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور دانست و ادامه داد: این پایگاه که مشخصات هویتی همه ایرانیان در تمام جهان را در اختیار دارد، همواره به صورت روزانه بروزرسانی می‌شود و استعلام دستگاه‌های مختلف مثل دادگستری و نیروی انتظامی از طریق این سازمان انجام می‌شود.

مکرمی یکی از مهمترین وظایف ثبت احوال را انتشار آمارهای حیاتی دانست و افزود: پنج وظیفه اصلی این اداره شامل ثبت ولادت، صدور شناسنامه، صدور گواهی فوت ، ثبت طلاق، ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور و جمع‌آوری و انتشار آمارهای انسانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha