به گزارش امور ارتباطات رسانه ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی، بخش مسابقه مقالات رادی شناسی جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود و در این دوره توجه خود را به موضوعات و عناوینی همچون توجه به ارزشهای نهاد خانواده در آثار اکبر رادی، مفهوم شهر و شهرنشینی و حقوق شهروندی در آثار استاد اکبر رادی، روایتشناسی در آثار استاد اکبر رادی، بررسی آثار استاد اکبر رادی از دیدگاه نقد تکوینی، رهیافتها و الگوها در دراماتورژی آثار استاد اکبر رادی، شیوههای کارگردانی نمایشنامههای اکبر رادی، گرتهبرداری، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی و بررسی تطبیقی نمایشنامه های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان معطوف کرده است.
بر پایه این گزارش دکتر شهرام زرگر مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه هنر است و در زمینههایی چون ترجمه، نویسندگی و کارگردانی تئاتر، تدریس، داوری جشنواره و … فعالیت دارد.
دکتر بهرام جلالی پور از اعضای هیأت علمی دانشکده سینماوتئاتر، نمایشنامه نویس، منتقد تئاترو پژوهشگر است.
همچنین آرش رادی مولف کتابهای راهنمای فیلمنوآر و کمدی کلاسیک، عضو هیات مدیره بنیاد رادی و داور بخش مقالات در نخستین دوره جشنواره استاد اکبر رادی بوده است.
دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی از ۲۵ دی ماه سال جاری به مدت چهار روز با دبیری بهزاد صدیقی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، شورای اسلامی شهر تهران، فرهنگسرای سرو و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) در تهران برگزار می شود.
این جشنواره شامل بخش های مختلف از جمله بخش های رقابتی نمایشنامه نویسی، بخش مقالات رادی شناسی، رادیو رادی و بخش غیررقابتی صحنهای همچنین سمینار بینالمللی نمایشنامهنویسی رئالیستی ایران با تمرکز به آثار اکبر رادی، آنتوان چخوف، هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ و آرتور میلر است.
پیام بنیاد اکبر رادی به مناسبت پنجم دی ماه، سال روز درگذشت استاد اکبر رادی
بنیاد اکبر رادی به مناسبت پنجم دی ماه، سال روز درگذشت استاد اکبر رادی پیام کوتاهی را به شرح زیر منتشر کرد: «دوازده سال از نبودن آقای نمایشنامه نویس می گذرد؛ نمایشنامه نویسی که هم ادبیات نمایشی و تئاتر ایران را هویتمند ساخت و هم زبان پارسی را غنا بخشید. جایش را سبز می کنیم و یادش را در این روزگار ناشاد گرامی می داریم».
اکبر رادی (۱۰ مهر ۱۳۱۸ در رشت، درگذشته ۵ دی ۱۳۸۶ در تهران) نمایشنامهنویس و داستاننویس معاصر ایرانی و یکی از مهمترین نمایشنامهنویسان تاریخ زبان فارسی بود. وی به گفته خودش با تماشای تئاتر خانه عروسک هنریک ایبسن در دهه ۳۰ به عرصهٔ تئاتر و نمایشنامهنویسی علاقهمند شد. در سال ۱۳۳۸ نخستین نمایشنامهٔ خود را با عنوان روزنه آبی نگاشت و نوشتن نمایشنامه های مختلف صحنهای و رادیویی را تا پایان عمر ادامه داد.
نظر شما