حسین کیانی روز شنبه در کارگاه «قصهگویی در درام» در سالن مشاهیر تئاتر شهر، با اشاره به تعلق خاطر افراد به قصه، گفت: انسان قصه گفتن را دوست دارد، قصه مانند یک سفر پرپیچ و خم، هیجانانگیز، نفسگیر و خطرناک است که با رسیدن یا نرسیدن به سر منزل مقصود به پایان میرسد. در تئاتر هم تماشاچی دوست دارد با نمایش همسفر شود، اگر قرار باشد فقط شاهد یکسری اتفاقات و فعالیتهای نمایشی روی صحنه باشد، هر لحظه امکان قطع شدن ارتباطش با نمایش وجود دارد و باید به وسیله قصه او را با نمایش همراه کرد.
وی ادامه داد: نحوه قصهپردازی به شگرد کارگردان و نمایشنامهنویس مرتبط است اما در اینکه تمام مردم جهان قصه را دوست دارند شکی نیست. دیگر موضوعی که باید در یک نمایش برای جلب نظر تماشاچی به آن توجه کنیم ایجاد انتظار در اوست تا برای آگاهی از ادامه قصه هیجان داشته باشد.
این کارگردان با اشاره به جایگاه این روزهای قصهگویی در درام، بیان کرد: جایگاه قصهگویی در درام معاصر به نظر من به شدت تهدید میشود و در حال خطر است، متاسفانه بخش عمده این اتفاق هم از سر ناآگاهی و نبود شناخت صورت میگیرد.
کیانی در ادامه این کارگاه، درباره ارتباط قصه و شخصیت، گفت: قصه و شخصیت قابل تفکیک نیستند و نمیتوان گفت کدام یک مهمتر است، هیچ شخصیت ماندگار در ادبیات نمایشی نمیبینیم که در یک قصه درجه یک، گیرا و پرمغز حضور نداشته باشد و بالعکس.
وی در پاسخ به اینکه خرده داستانها در شکل گیری قصه و درام تا چه اندازه تاثیرگذار هستند، توضیح داد: خرده داستان تکمیل کننده داستان اصلی است، درامی که شخصیتهای متعدد دارد نیازمند خرده داستانهای خوب و نتیجهبخش است.
قصهنویسی نیازمند ابزار معنوی خاص خود است و بدون آن نمیتوان نگارش قصهای را آغاز کرد؛ که از آن جمله میتوان به علاقهمندی به موضوعات خاص و پیدا کردن ایده نمایشی خلاق و... اشاره کرد.
کیانی در بخش دیگر این نشست درباره تعریف ایده در ادبیات نمایشی، بیان کرد: ایده در حقیقت داستانکی از نمایشنامه نهایی است که پس از تعریف آن برای شنونده این پرسش ایجاد شود که بعد آن چه میشود؟ نه آنکه مخاطب بپرسد که چی؟ در واقع ایده نمایشی پرسش ایجاد میکند و پرسش روح درام است. یکی دیگر از ویژگیهای ایده کنجکاو برانگیز بودن است. ضمن اینکه شاخصترین ابزار قصهگویی در درام پرداختن به قصهها و اتفاقات پیرامون نویسنده است، همانطور که نویسندگان بزرگ این کار را انجام دادند، ما باید از این ابزار استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ایده را باید در قالبی چون پیرنگ، طرح، پلات و ... باز کنیم، طرح و پیرنگ را باید با صبر، حوصله و دقت به نگارش درآوریم و بسیار در نمایشنامه اهمیت دارد و وقتی که صرف آن میکنید بسیار مهم است.
این هنرمند همچنین گفت: معتقدم نمایشنامهنویسی همواره مانند وارد یک اتاق تاریک شدن است و باید جزییات و عناصر این اتاق را پیدا و کشف کنیم.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنوارههای تئاتر استانهای کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.
نظر شما