«رضا اردکانیان» روز یکشنبه در نشست با «محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران اقتصادی رسانه ها اظهار داشت: یک موتور سیکلت تا ۱۸ برابر نسبت به سایر وسایل نقلیه آلودگی ایجاد می کند، با توجه به این مساله، برقی کردن موتورسیکلتها تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها خواهد داشت.
به گفته وی، برقی کردن هر موتور سیکلت سالانه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مصرف سوخت صرفهجویی خواهد داشت.
وزیر نیرو افزود: اینکه از گاز، برق تولید کنیم و به جای سوختهای فسیلی برق مصرف کنیم، اقدام بسیار موجهی است.
اردکانیان همچنین به شایعه مصرف مازوت در نیروگاه ها پرداخت و گفت: مصرف مازوت در نیروگاه ها به طور کلی ممنوع است و هم اکنون فعالیت تعدادی از نیروگاه ها به همین دلیل متوقف شده است.
وی اظهار داشت: از آنجا که مصرف گاز در فصول سرد سال افزایش مییابد، تعداد محدودی از نیروگاهها در این فصول از سوخت مایع (گازوییل) مصرف میکنند که برای تامین گاز این نیروگاهها از جمله نیروگاه منتظر قائم (استان البرز) مذاکراتی با وزیر نفت انجام شده است.
وظیفه مهم ما افزایش تابآوری جامعه است
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: وظیفه مهم ما افزایش تابآوری جامعه است و دولت با همراهی رسانهها در عرصههای مختلف میتواند ارتباطات بینبخشی و انعکاس عملکردها را به مردم تسهیل کند.
اردکانیان افزود: با کمک رسانهها باید شیوه ناصحیح مصرف در جامعه را به سمت خوشمصرفی پیش ببریم که این امر حرکت بزرگی در تاب آوری جامعه خواهد بود.
وی با بیان اینکه این نشست با هدف مفاهمه بیشتر بین وزارت نیرو و رسانهها تشکیل شده است، گفت: کمک به افزایش تابآوری جامعه در شرایط تحریم از جمله اهداف اینگونه نشستهاست؛ چراکه تحریمهای تحمیلی بیشتر به سبب نقطهضعفی به نام بدمصرفی در جامعه ما آغاز شده و ما باید این ضعف را از بین ببریم.
اردکانیان با تاکید بر ضرورت ارتقای رضامندی مردم ادامه داد: چرا در زمان افتتاح یک طرح به جای اینکه درخصوص مزایا و عواید آن طرح برای مردم صحبت شود دائما از کاستیها و نواقص سخن به میان میآید، این کار باعث کاهش رضامندی مردم خواهد شد.
وزیر نیرو در مقایسه، وضعیت خدماتدهی بخش آب و برق در ایران را نسبت به کشورهای همسایه، منطقه آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپای شرقی مناسب ارزیابی کرد و گفت: بهعنوان مثال در یکی از پایتختهای اروپای شرقی شاخصهای سرویسدهی بخش آب و برق بسیار عقبتر از ایران است.
وی هدف از اجرای پویش #هرهفته_الف_ب_ایران را افزایش سطح امیدواری مردم و اعتمادسازی بین مردم و وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح 227 پروژه بزرگ آب و برق با اعتبار 33 هزار میلیارد تومان ظرف شش ماه هر روز در استانهای مختلف کشور به بهرهبرداری خواهد رسید تا نشان دهیم ایرانیان امیدوار و سختکوش در هر شرایطی، در سختترین روزهای تحریم و مخاصمههای خارجی، به سازندگی و آبادانی کشور ادامه میدهند.
وی افزایش تابآوری در جامعه را وظیفه نهادها و رسانهها درکنار یکدیگر دانست و اظهار کرد: چگونگی طرح مسائل در افزایش تاب آوری مردم بسیار موثر است.
اردکانیان وزارت نیرو را یکی از مهم ترین نهادهای کشور به لحاظ ارتباط با مردم عنوان کرد و افزود: به عنوان دستگاهی که بیشترین ارتباط و گستره خدمات را با مردم دارد، از طریق دو کالای مهم آب و برق دائم با تکتک شهروندان در ارتباط بوده و میتوانیم نقش موثری در اصلاح بسیاری از عادتها و روشها ایفا کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت نقش رسانهها تصریح کرد: باید با کمک کسانی که دغدغه اصلاح عادتهای نادرست را دارند، شیوه ناصحیح مصرف فعلی را به سمت شیوه صحیح سوق دهیم؛ در این صورت کار بزرگی در تابآوری جامعه انجام دادهایم.
وزیر نیرو با بیان اینکه هرچه در مدیریت مصرف ایمنتر عمل شود، تحریمها کمتر کارساز خواهد بود، افزود: هر جامعهای که اخلاقیتر است مدیریت منابع زیستمحیطی آن صحیحتر و هر جامعهای که به لحاظ اخلاقی دارای مشکلات بیشتری است، در حل این مسائل ناتوانتر است.
وی فعالیت وزارت نیرو در کمیسیونهای مشترک با کشورهای منطقه از جمله روسیه، ارمنستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان و ... را یکی از فرصتهای مناسب درجهت ایمنسازی و افزایش تابآوری جامعه عنوان کرد و گفت: این کشورها بازار وسیعی است که میتواند دغدغه اشتغال در بسیاری از صنوف را برطرف سازد.
اردکانیان ساختار شدیداً بخشی سازمان اداری کشور را یکی از مهمترین مشکلات موجود دانست و گفت: باید فعالیتهای مشترک بین بخشی در دولت صورت گیرد و هر اندازه که فعالیتهای مشترک بیشتری انجام شود بر اعتبار دولت افزوده میشود.
وی در پایان، وزارت نیرو را نیازمند کمک و نقطه نظرات اصلاحی و انتقادی نمایندگان رسانهها دانست و گفت: تمامی رسانهها اعم از گفتاری، نوشتاری، دیداری، سایتها، روزنامهها و خبرگزاریهای کشور همکاران راهبردی صنعت آب و برق هستند.
همچنین در این نشست نمایندگان رسانهها درخصوص مسائل و مشکلات حوزه صنعت آب و برق و نحوه پوشش رسانهای این حوزه نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
سرفصلهای آب و برق در کارگروههای رسانهای ارشاد مطرح میشود
«محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه تفاوتی در ماهیت کار وزارت نیرو و وزارت ارشاد وجود ندارد و نگرانی نسبت به ایران و مسئولیت نسبت به کشور در ضمیر همه ما وجود دارد، گفت: مواردی که از سوی وزیر نیرو در این نشست مطرح شد را بند به بند پیگیری کرده و در دستور کار همه کارگروههای رسانهها قرار خواهیم داد.
وی افزود: سرفصلها و اولویتهای وزارت نیرو لیست خواهد شد تا در کارگروههای مختلف رسانهها بررسی شده و اصحاب رسانهها به لحاظ موضوع شناسی و مخاطب شناسی راهکار دهند.
خدادی همچنین پیشنهاد بازدید نمایندگان رسانهها از طرحهای آب و برق به صورت دسترسی به مراکز صنعت به صورت بازدیدهای هفتگی در استانهای مختلف را عنوان کرد تا به صورت ملموستری نقش مردم در مدیریت مصرف و عواید و منافع مردم از طرحها مشخص شود.
وی همچنین ایجاد کارگروه ویژه در حوزه آب و انرژی را پیشنهاد کرد که مورد تایید وزیر نیرو قرار گرفت.
نظر شما