به عقیده کارشناسان نظام آموزشی، مربیان آموزش نهضت سواداموزی روزگاری با چالش های اساسی و مشکلات عمده ای از جمله کم انگیزگی، عدم احساس تعلق سازمانی، بی تفاوتی نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت سوادآموزی، کاهش روز افزون رضایت شغلی مواجه بودند.
فراهم نبودن امکان تقویت و توسعه مهارت ها و نیز صلاحیت های حرفه ای اموزشیاران از دیگر مشکلات و چالش های فراروی این قشر بوده است.
حتی به عقیده کارشناسان، نهضت سوادآموزی از جمله دستگاه ها و سازمان هایی بوده که در روزآمدی ، کارآمد کردن و تقویت نیروهای خود کارنامه ناموفقی طی سالیان متمادی داشته و به نوعی در میان سایر ارکان نظام اموزشی دچار رکود محسوس و گم گشته بود.
وجود چنین چالش ها و معضلاتی فرا روی این حوزه افول و کاهش منزلت اجتماعی آموزشیاران از یک سو و از سوی دیگر نیز انباشت مشکلات و تورم نیروی انسانی در این سازمان طی این سال ها را به دنبال داشت.
در این رهگذر و از دید افرادی مهمترین دغدغه و خواسته جدی برای بهبود وضعیت سواداموزی و کارامدی آموزشیاران رفع مشکلات معیشتی و یا ساماندهی وضعیت استخدامی این نیروها بوده است اما از نظر کارشناسان و صاحب نظران ، حل این چالش ها و مشکلات نمی تواند به کارامدی و عبور از تنگناهای موجود نظام سواداموزی منجر شود.
این کارشناسان ضعف بکارگیری شیوه های نوین و کارامد در حوزه تدریس ، اشرف نداشتن آموزشیاران به مباحث خارج از درس ، نداشتن خلاقیت و دچار روزمرگی شدن آموزشیاران، فاصله گرفتن از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و پرداختن به اموزش های سنتی را از جمله چالش های عمیق فرا روی نظام سوادآموزی می دانند که به طور قطع برای رفع این مشکلات باید چاره اندیشی و اقدام عاجل کرد.
آموزشیاران سواد آموزی مجهز به شیوه های نوین تدریس شوند
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در دیداری که با مدیران آموزش و پرورش و حوزه نهضت سواد آموزی استان داشت با دست گذاشتن روی همین نقاط در کنار سایر دستاوردها و موفقیت های ان خواستار مجهز شدن اموزشیاران به شیوه های نوین تدریس در وهله نخست شد.
حسین کلانتری تصریح کرد: آموزشیاران نهضت سواد آموزی امروز باید خود را با سیر تحولات و تغییرات نظام اموزشی تطبیق دهند.
وی تصریح کرد: معانی و مفاهیم سوادآموزی امروز تغییر کرده و اگر روزگاری سواد خواندن و نوشتن و به اصطلاح سواد مداد کاغذی ملاک باسواد شدن بود اما امروزه این مبانی به شدت دچار تحول شده است.
کلانتری یادآور شد: مربیان و آموزشیاران سواداموزی با علم روز و بویژه در حوزه ارتباطات و الکترونیک مجهز شوند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد به نگاه ویژه دولت تدبیرو امید به حوزه نهضت سوادآموزی و ساماندهی آموزشیاران و بهبود وضعیت این حوزه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: میزان و سطح اقدامات در استان کهگیلویه وبویراحمد با میانگین کشور در این حوزه به مراتب بهتر و بیشتر است.
وی گفت: افزایش میزان باسوادی بین زنان تا قبل از انقلاب کمتر از ۱۵درصد بود و هم اینک به حدود ۸۹.۶درصد رسیده است.
نرخ باسودای کهگیلویه وبویراحمد ۱۵ درصد بالاتر از میانگین کشور
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: رشد نرخ باسوادی ۴۰ سال گذشته (از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵) در این استان ۱۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
هادی زارع پور اظهار داشت: نرخ باسوادی در کشور از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ به طور میانگین ۴۹ درصد رشد داشته در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد ۶۴ درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه گروه هدف سوادآموزی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال است، افزود: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۸.۸۶ درصد بوده در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۹۲.۷ درصد رسید و میانگین کشوری آن نیز ۹۴.۷ درصد است.
زارع پور عنوان کرد: نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به ترتیب ۹۶.۱ و ۸۹.۴ درصد است.
وی ابراز داشت: بر اساس این سرشماری میانگین نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور نیز به ترتیب ۹۶.۲ و ۹۳.۴ درصد است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: رشد نرخ باسوادی مردان و زنان ۱۰ تا ۴۹ سال این استان در ۴۰ سال گذشته (از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵) نسبت به میانگین کشوری به ترتیب ۵۵ و ۷۴ درصد بوده است.
زارع پور اظهار داشت: حجم ابلاغی امسال سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد که از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تعیین و اعلام شده و باید محقق شود ۶ هزار و ۵۶۴ نفر است.
وی افزود: این میزان حجم ابلاغی شامل ۲ هزار و ۲۲ نفر در دوره سوادآموزی، یک هزار و ۱۶۹ نفر در دوره انتقال و یک هزار و ۳۷۳ نفر نیز در دوره تحکیم سواد است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون ۸۳.۵ درصد از این میزان حجم ابلاغی در استان زیر پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار گرفته اند و نام نویسی افراد بی سواد و کم سواد نیز تا پایان دی ماه ۱۳۹۸ ادامه دارد.
زارع پور عنوان کرد: هم اینک ۱۸ مرکز یادگیری محلی ویژه سوادآموزان ۱۰ تا ۴۹ سال در مناطق شهری، روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۲ مورد دولتی، ۱۵ مورد غیردولتی و یک مورد نیز مشارکتی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: علاوه بر سواد پایه ۴۰ نوع مهارت شامل مهارت های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی در مراکز یادگیری محلی به سوادآموزان آموزش داده می شود.
زارع پور اظهار داشت: یک هزار و ۹۱۰ سوادآموز کهگیلویه و بویراحمد هم اینک در حال یادگیری سواد پایه و انواع مهارت ها در ۱۸ مرکز یادگیری محلی این استان هستند.
نظر شما