روسیه حملات آمریکا به عراق و سوریه را غیرقابل قبول دانست

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسکو حملات هوایی آمریکا علیه مواضع حزب‌الله در غرب عراق و شرق سوریه را غیرسازنده و غیرقابل قبول می‌داند.

در حمله یکشنبه‌شب(۸ دی) آمریکا به مقر تیپ ۴۵ متعلق به گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهرستان القائم استان الانبار، ۲۵ تن شهید و ۵۱ نفر زخمی شدند.
ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهایش حملات دقیقی علیه پنج مقر و تاسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانه‌ای، حملات در عراق را نگران‌کننده خوانده است.

ششم دی‌ماه ( ۲۷ دسامبر) پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی شهر کرکوک عراق که با چند موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گرفت در حالی که شماری از نیروهای ارتش آمریکا در آنجا مستقر هستند. در نتیجه این حملات یک غیرنظامی(پیمانکار نظامی) کشته و چند سرباز زخمی شدند. آمریکا با اتهام‌زنی به گروه‌ها و نیروهای نظامی عراق، آنها را عامل این حملات معرفی کرد و دو روز بعد، حملات هدفمندی را علیه پنج مقر و تاسیسات کتائب حزب‌الله در خاک سوریه و عراق انجام داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: ما چنین اقداماتی را غیرقابل قبول و غیرموثر قلمداد می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم از اقدامات بیشتری که منجر به بی‌ثباتی شدید در اوضاع سیاسی و نظامی عراق، سوریه و کشورهای همسایه می‌شود خودداری کنند.

دیروز(دوشنبه ۹ دی) نیز سخنگوی کاخ کرملین با توجه به حملات هوایی آمریکا در سوریه و عراق تاکید کرد که هر اقدامی که منجر به بی‌ثباتی اوضاع شود، از نگاه مسکو اقدامی منفی تلقی می‌شود.
دیمیتری پسکوف تصریح کرد که آمریکا پیش از انجام این حملات به عراق و سوریه، روسیه را در جریان آن قرار نداده بود.

گروه‌ها و جریان‌ها در کنار دولتمردان از جمله برهم صالح رئیس جمهور عراق، حملات آمریکا را نقض حاکمیت این کشور توصیف و آن را محکوم کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
۲۰۲۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha