۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83621412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خراسان جنوبی سوگوار سردار

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 83621412
خراسان جنوبی سوگوار سردار

بیرجند - ایرنا - مردم خراسان جنوبی در شرقی‌ترین نقطه ایران و مجاورت زادگاه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سوگوار شهادت سردار سرافراز اسلام و انقلاب هستند.

از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه که خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی پیچید، خراسان جنوبی نیز همچون سایر نقاط کشور در شوک و بهت این خبر فرو رفت.

سپیده دم روز جمعه در خاطر اهالی خراسان جنوبی از هر لحظه‌ای غم انگیزتر بود. طولی نکشید که کاربران فضای مجازی در استان با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از سردار مقاومت این غم بزرگ را به اشتراک گذاشتند.

مردم عزادار آن روز خشمگینانه از این اقدام تروریستی آمریکا، روانه مصلای‌های نمازجمعه شدند و با حضور پرشکوه خود با قدرت هرچه تمام بغض‌های فروخورده را بر سر دشمنان فریاد زدند.

این شب‌ها و روزها آیین‌های مختلفی برای عزاداری و محکومیت حرکت تروریستی آمریکا در جای جای استان برگزار می‌شود.

همچنین ادارات، نهادهای دولتی و خصوصی و کسبه بازار با نصب بنر و پارچه نوشته این غم بزرگ را تسلیت گفتند.

مراسم عزاداری بازاریان در سوگ شهادت سردار مقاومت ظهر شنبه با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مسجدالرسول (ص) بازار بیرجند برگزار شد.

همچنین در یک حرکت خودجوش برخی از مردم شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی راهی مشهد مقدس شدند تا در تشییع پیکر پاک سردار در حرم مطهر رضوی شرکت کنند.

برخی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و مدارس این خطه از کشور نیز امتحانات میان ترم دانشجویان و امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش‌آموزان مدارس در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۶ و ۱۷ دی ماه را لغو کردند تا جوانان و نوجوانانی که مایل به شرکت در آیین تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد سردار قاسم سلیمانی هستند بتوانند با خیال آسوده در این آیین معنوی شرکت کنند.

همچنین عده‌ای در قالب کاروان‌های مردمی راهی سفر به استان کرمان هستند تا سهمی در بدرقه این سردار بزرگ اسلام تا آرامگاه ابدی‌اش داشته باشند.

مسؤولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، ائمه جمعه اهل سنت و مدیران دستگاه‌های اجرایی با انتشار پیام‌های جداگانه شهادت بزرگمرد جهاد و مقاومت، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش را به محضر امام زمان (عج)، ولی امر مسلمین جهان و آحاد ملت ایران تبریک و تسلیت گفتند.

مردم شرق و جنوب شرق کشور خدمات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را زمانی که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان و ارشد نظامی در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بود، از یاد نخواهند برد؛ زمانی که در مقابله با اشرار و تامین امنیت پایدار مانند سایر حوزه‌های ماموریتی خود جهادگونه و با احساس مسوولیت و تکلیف در کنار سایر نیروهای نظامی و انتظامی کارنامه درخشانی را در این خطه از کشور برجا گذاشت.

«حاج قاسم» محبوب قلوب  

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی که سابقه آشنایی دیرینه با سردار سلیمانی دارد گفت: تواضع، فروتنی و مهربانی از ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی بود و ایشان در کرمان هم کمتر به عنوان سردار مطرح بود و تنها به وی «حاج قاسم» می‌گفتند.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی روز شنبه در آیین بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در حوزه علمیه رضویه بیرجند برگزار شد، افزود: این که فردی محبوب قلوب افراد، چهره‌ها و فرهنگ‌های مختلف شود، بی‌دلیل نبوده و مشاهده می‌کنیم که حتی مسیحیان و پیروان دیگر ادیان هم به او ابراز ارادت می‌کنند به دلیل این که محبت حاج قاسم در دل حامیان جریان حق قرار می‌گیرد و فردی که اهل تقوا باشد محبتش در دل اهل حق قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در مجموعه‌های نظامی سلسله مراتب وجود دارد و اگر بخواهیم فردی را دعوت کنیم باید سلسله مراتب رعایت شود اما بارها دیدیم که یک پایگاه بسیج به طور مستقیم حاج قاسم را دعوت می‌کرد و ایشان هم می‌پذیرفت و امروز علمای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی به این سردار رشید افتخار می‌کنند. 

وی گفت: صلابت، شجاعت و اقتدار در مقابل دشمن یکی از برجسته‌ترین صفات این سردار رشید اسلام است و اگر امام جامعه می‌فرمایند که من دیپلمات نبوده بلکه یک انقلابی‌ام، سردار سلیمانی هم یک چهره انقلابی در صحنه عمل است و اگر در لبنان و چند کشور عربی نتوانستند حتی ۶ روز در برابر اسرائیل مقاومت کنند اما در جنگ ۳۳ روزه، انقلاب اسلامی فرزندانی را پرورش داد که با تمام قدرت در برابر صهیونیست‌ها به میدان آمده و نخستین بار پشت صهیونیست‌ها را به خاک مالیدند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: رزمندگان لبنان تصور نمی‌کردند که پیروز شوند تا اینکه شخص حاج قاسم و تعدادی از فرماندهان لبنانی به دیدار مقام معظم رهبری آمده و ایشان مژده پیروزی به آنها دادند و این پیروزی هم محقق شد.

وی افزود: همان زمان در سیستان و بلوچستان شهید سلیمانی به همراه معاونش و شهید میرحسینی به روستاها و بین مردم می‌رفتند و وقتی به بیرجند می‌آمدند به خانه شهید رحیمی و ناصری (از شهدای شاخص خراسان جنوبی) می‌رفتند.

حجت الاسلام نوفرستی بیان کرد: آشنایی بنده با سردار سلیمانی به زمان خدمتم در لشکر ۴۱ ثارالله در تیپ سلمان بر می‌گردد و در اجلاسیه‌های فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران وقتی مرا می‌دیدند به گرمی در آغوش می‌گرفتند، به این دلیل از بنده خواسته شد که سخنرانی این نشست را انجام دهم.

وی افزود: سردار سلیمانی عشق به شهادت داشت و کسی که عاشق خدا شود خداوند هم او را دوست دارد.

برخی از فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی نیز خواستار نامگذاری یکی از معابر اصلی شهر بیرجند به نام سردار سلیمانی شده‌اند.

همچنین امشب (یکشنبه) مراسم محوری بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حسینیه جماران شهر بیرجند برگزار می‌شود.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به دستور ترامپ در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

پیکر سرداران رشید اسلام و همرزمان آنها دیروز (شنبه) در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد، کاظمین، کربلا و نجف تشییع و بامداد امروز به ایران منتقل شد.

آیین تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش صبح امروز (یکشنبه) با حضور گسترده و کم نظیر مردم خوزستان در اهواز برگزار شد و سپس در شهرهای مشهد مقدس، تهران، قم و کرمان زادگاه سردار سلیمانی تشییع می‌شود.

سردار دل‌ها روز سه‌شنبه ۱۷ دی در گلزار شهدای شهر کرمان جایی که خودش وصیت کرده بود، به جمع یاران و دوستان شهیدش می‌پیوندد.

براساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا، به وی اعلام شد.

خراسان جنوبی با ۶ استان کشور از جمله خراسان رضوی و کرمان همجوار است.

اخبار مرتبط