۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 2585
کد خبر: 83621495
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت یک رسانه اسپانیایی از ترور سردار سلیمانی و تبعات احتمالی

مادرید - ایرنا - روزنامه ال پاییس اسپانیا در گزارشی به قلم پابلو گیمون از واشنگتن نوشت اقدام دولت واشنگتن در ترور یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین چهره های نظامی ایران، تنش در خاور میانه را به اوج رسانده است.

ال پائیس نوشت :ژنرال پرقدرت ایران قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که بامداد جمعه گذشته در حمله پهپادی آمریکا در بغداد به شهادت رسید و وعده ایران برای گرفتن انتقام سخت، موجب افزایش قابل توجه تنش در خاور میانه شده است.

به نوشته این روزنامه اسپانیایی، افزایش تنش به دنبال ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، موجب بالا رفتن 3 درصدی قیمت نفت در بازارها شده است. اسرائیل روز جمعه و بلافاصله پس از ترور سردار سلیمانی، درجه هشدار نیروهای مسلح خود را بالا برده است. ایالات متحده آمریکا از شهروندان خود خواست که بلافاصله عراق را ترک کنند و پنتاگون از اعزام 3500 سرباز دیگر به منطقه خبر داده است.

ال پاییس حاج قاسم سلیمانی را دومین مرد بزرگ ایران بعد از رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف کرد.

در گزارش این روزنامه اسپانیایی آمده است که اقدامات اخیر آمریکا در عراق و حمله به نیروهای حشدالشعبی، خشم مردم عراق را شعله ور کرد و روز سه شنبه هفته گذشته پس از مراسم تشیع جنازه شهدای این حمله ، هزاران نفر ازمردم خشمگین عراق به سفارت آمریکا در بغداد هجوم بردند و شعارهای مرگ بر آمریکا سردادند اما واشنگتن تهران را متهم به برنامه ریزی این شلوغی ها کرد و تهدید که بهای سنیگینی برای این کار خواهد پرداخت. در پی این تهدید، روز جمعه گذشته ، امریکا دست به یک حمله پهپادی در بغداد زد که در این حمله سردار سلیمانی به شهادت رسید.

به نوشته ال پاییس ، سلیمانی به یکی‌ از نزدیکترین مردان به آیت الله خامنه ای و قدرتمند ترین شخص در داخل ساختار نظامی ایران تبدیل شد .

این نشریه در ادامه به وجود اختلاف نظر شدید میان سیاستمداران آمریکایی درخصوص ترور سردار سلیمانی و نگرانی از تبعات احتمالی و شدید این اقدام پرداخت و نوشت: نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در این رابطه یادآوری کرد که حمله مذکور بدون مشورت با کنگره صورت گرفت و گفت نمی‌ توانیم جان نظامیان ، دیپلمات ها و دیگران را با انجام اقدامات تحریک آمیز و نامتناسب به خطر بیاندازیم .حمله مذکور این خطر را به وجود می‌ آورد که باعث ایجاد تشدید یک خشونت خطرناک شود.

نامزد های حزب دموکرات برای انتخابات مقدماتی نیز عملکرد رئیس جمهوری را مورد انتقاد قرار دادند .جو بایدن معاون سابق رئیس جمهوری و کسی‌ که بر اساس نظرسنجی ها بیشترین شانس را برای رقابت با ترامپ در انتخابات نوامبر آینده دارد در این مورد گفت :ترامپ یک دینامیت را به سوی انبار باروت پرتاب کرده است .

به نوشته ال پاییس ، خیابان هایی‌ که کاخ سفید را احاطه می‌ کنند روز جمعه را با قطع تردد خودروها و عابران پیاده آغاز کردند .در نیویورک ، حضور پلیس در مکان های به خصوص حساس تقویت یافته و اندریو کوومو فرماندار این ایالت اعلام کرد که گارد ملی‌ را به فرودگاه های این کلان شهر اعزام خواهد کرد .همچنین از ترس یک انتقام جوئی احتمالی‌ در خاک آمریکا ، اقدامات امنیتی در دیگر شهرهای کشور نظیر لس آنجلس یا میامی بسیار شدید شده است.

این نشریه افزود : ترس از یک جنگ در منطقه ، پایه و اساس توافقی بود که اوباما با تهران امضا کرده  بود اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد ، تحریم ها را دوباره برقرار کرد و کمپین فشار حداکثر را آغاز نمود .

از آن زمان ، تنش ها متوقف نشدند و کارشناسان بیم آن دارند که یک محاسبه اشتباه از سوی یکی‌ از طرفین باعث یک درگیری جنگی شود که در سراسر منطقه گسترش یابد ، سناریویی که پس از حمله اخیر به نظر می‌ رسد که بیش از هر موقع دیگر ، نزدیکتر شده است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha