مبارزه با سوسک حنایی درنخلستان‌های هرمزگان آغازشد

بندرعباس- ایرنا- طرح ردیابی ومبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی درنخلستان‌های هرمزگان آغازشده و درحال انجام است.

سرپرست حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: درحال حاضر نخلستان‌های منطقه دشتی پارسیان، کمشک وگچوییه بستک و جزیره قشم آلوده به سوسک حنایی هستند که برای مبارزه با آن از روش‌های فرمونی جلب حشره‌های بالغ وشکارانبوه، عملیات به زراعی وهرس درخت درفصل سرد سال و تیمار آن با روش سموم شیمیایی استفاده می‌شود.

سیدعبدالرضا اشرف منصوری روز چهارشنبه دربازدید از درختان آلوده به سوسک حنایی افزود:  زیارتعلی رودان، هشتبندی میناب، جاسک وحاجی آباد با رقم صادراتی پیارم نیز مهم‌ترین مناطق کشت محصول خرما دراستان هستند که برای پیشگیری ازآلودگی به سوسک حنایی نیاز به ردیابی دقیق واعمال قرنطینه‌ای دارند.

وی بیان داشت: عملیات ردیابی درنقاط حساس هرمزگان باید به صورت پی درپی درطول سال بویژه فصل بهار تا پایان تابستان و اوایل پاییز به وسیله ردیابی فرمونی و ردیابی دیده‌بانی توسط تیم تخصصی ماهر انجام گیرد.

سرپرست حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: اوج فعالیت این آفت در فصل گرم سال بوده که این مساله بر افزایش سختی، هزینه انجام عملیات ردیابی و حذف کانون‌های آلودگی می‌افزاید.

اشرف منصوری ادامه داد: باتوجه به جایگاه ارزش اقتصادی و فرهنگی نخلستان‌های جنوب کشور، انجام عملیات ردیابی و هزینه کرد آن بسیار الزامی و ضروری است.

 سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.

این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی درجهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

بتدریج حشره کامل شده و ازطریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

·


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha