به گزارش روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اسناد که روز پنجشنبه منتشر شده نشان میدهد که کارمندان بوئینگ در پیامهای سازمان خود درباره گمراه کردن نهادهای تنظیمکننده فدرال آمریکایی پیرامون مشکلات سامانه مشابهساز هواپیماهای این شرکت، صحبتهایی کردهاند.
شدت نارضایتی کارمندان بوئینگ از مشکلات هواپیمای ۷۳۷ مکس به قدری بوده که یکی از کارمندان در ایمیلی گفته است: این هواپیما ازسوی دلقکهایی طراحی شده که تحت نظارت میمونها بودهاند.
در فوریه ۲۰۱۸ هشت ماه پیش از اولین سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس، یکی از کارمندان بوئینگ چنین پیامی به همکارش فرستاده است: "خانوادهات را به یک هواپیمای مکس سوار میکنی؟ من چنین کاری نمیکنم." کارمند دیگر نیز در جواب این پیام گفته است: نه.
در این اسناد همچنین ایمیلها و پیامهایی مبنی بر پنهانکاری مدیران و کارمندان بوئینگ دیده میشود و حاکی از آن است که این شرکت تلاش کرده اشکالات موجود در هواپیمای مکس را از دید نهادهای نظارتی پنهان کند.
یکی از کارمندان در مه ۲۰۱۸ در ایمیلی نوشته است: "هنوز خدا مرا به خاطر پنهانکاری که سال گذشته کردم، نبخشیده است." این کارمند به موضوع پنهانکاری اشارهای نکرده است.
کارمند دیگری نوشته است: نمیدانم چطور باید این مشکلات را برطرف کنیم... اینها سیستمی است. فرهنگ [سازمانی] است. واقعیت این است که تیم رهبری ما چیز کمی درباره این کار [هواپیماسازی] میداند و در عین حال ما را به سوی اهداف خاصی هدایت میکند.
سخنگوی اداره هواپیمایی فدرال آمریکا گفت که این سازمان مشکلات تازهای افزون بر آنچه در بازبینی هواپیمای مکس یافته، مشاهده نکرده است.
«پیتر دوفازیو» قانونگذار آمریکایی مسئول تحقیقات کنگره درباره مشکلات هواپیمای مکس گفت که این اسناد نشان میدهد بوئینگ تا چه اندازه برای دور زدن نهادهای نظارتی، تیمهای پرواز و حتی مردم تلاش کرده است.
این اسناد ماه گذشته به «اداره هواپیمایی فدرال» و کنگره آمریکا ارسال شده بود و روز پنجشنبه منتشر شد؛ نام کارمندان ارسال کننده پیامها در این اسناد سانسور شده است.
به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که جزو پرفروش ترینها بود، از مارس گذشته (فروردین ماه) تاکنون به دنبال دو سقوط مرگبار این هواپیما در اندونزی و اتیوپی که به کشته شدن ۳۴۶ نفر منجر شد، زمینگیر شده و اجازه پرواز ندارد.
«استیو دیکسون» رئیس اداره هوانوردی فدرال گفته است که هواپیمای مکس قبل از این که بتواند به خدمت بازگردد، باید دهها مورد مربوط به امنیت پرواز را رعایت کند.
مقامهای آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتهاند که مجوز پرواز هواپیمای مکس بعید است دستکم تا ماه فوریه (بهمن) صادر شود و حتی ممکن است تا ماه مارس (اسفند ۹۸- فروردین۹۹) طول بکشد.
روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز نیز گزارش داد که هیات مدیره شرکت بوئینگ در حال بررسی پیشنهادهایی از سوی سطوح ارشد مدیریتی این شرکت برای توقف موقت تولید مکس ۷۳۷ است.
حوادث مرگباری که نسل جدید هواپیماهای مسافری بوئینگ به بار آورده است، ضمن اختلال در زنجیره تولید و عرضه این محصول، زیان مالی سنگینی به این شرکت وارد کرده است.
نظر شما