مهدی خرامش در پنجمین نشست ماهانه انجمن علمی بازاریابی استان آذربایجان شرقی که به میزبانی مرکز نوآوری دانشگاه تبریز و با عنوان «بازاریابی دیجیتال: دیروز، امروز، فردا» برگزار شد، به تشریح نقش زیرساخت های فضای مجازی در توسعه کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها پرداخت.
وی با بیان تعریف کسب و کار در فضای مجازی افزود: کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری اطلاق می شود که در فضای مجازی راه اندازی شود و منجر به کسب درآمد و خلق ثروت شود.
خرامش با بیان تفاوت های کسب و کارهای مجازی با تجارت الکترونیکی پرداخت خاطرنشان کرد: تجارت الکترونیک به معنای تولید، بازاریابی، فروش و تحویل کالاها و خدمات با استفاده از ابزارهای الکترونیک مثل اینترنت، موبایل و سایر ابزارهای این حوزه است که حتما باید بین دو طرف پول رد و بدل شود ولی در کسب و کار اینترنتی لزومی به مبادله پول وجود ندارد.
وی با معرفی انواع کسب و کارهای اینترنتی در ایران افزود: کسب و کارهای اینترنتی فعال در کشور سه نوع فروش محصولات و کالاهای فیزیکی، فروش خدمات و فروش محتوای آموزشی و محصولات دیجیتال هستند.
سرپرست اداره کل ICT آذربایجان شرقی با تعریف بازاریابی دیجیتال و اهداف شکل گیری آن گفت: بازاریابی دیجیتال شیوه نوینی از بازاریابی است که از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی بهره می برد.
وی، دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف، قیمت مناسب، امکانات متنوع تبلیغاتی و قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن را از جمله دلایل استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برشمرد.
خرامش با اشاره به زیرساخت های تامین شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازاریابی دیجیتال اظهار کرد: در حال حاضر پهنای باند بین المللی ورودی استان ۴۱۰ گیگابیت بر ثانیه است که تاکنون ۳۴۰ گیگابیت بر ثانیه آن در حال استفاده بوده و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به حمایت های وزارت ارتباطات از کسب و کارهای نوپا افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای کمک به رشد با پرداخت تسهلات در قالب طرح های فناورانه با مبلغی افزون بر ۲۸ میلیارد ریال و همچنین پرداخت تسهیلات به توسعهدهندگان نرم افزارهای کاربردی و محتوای تلفن همراه به میزان ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به ۲۵ شرکت و شخص حقیقی در استان گام هایی را برداشته است.
وی همچنین با بیان آماری از کافه بازار افزود: سهم استان آذربایجان شرقی از تعداد توسعه دهندگان اپلیکیشن ۴ درصد (۸۴۰ تیم) و در رتبه ۷ کشور، سهم استان از درآمد توسعه دهندگان اپلیکیشن یک درصد و در رتبه ۸ کشور و سهم استان از تعداد برنامه ها و بازی های تولید شده سه و نیم درصد (۵۷۰۵ برنامه و بازی) و رتبه ۸ کشور است.
خرامش با اشاره به برنامه های حمایتی وزارت ارتباطات اظهار کرد: این وزارتخانه با معرفی طرح ایران نوآفرین ۶ نوع تسهیلات برای گروه های هدف مختلف با شرایط مختلف در نظر گرفته است و متقاضیان می توانند برای استفاده از این تسهیلات به آدرس های اینترنتی www.irannoafarin.ir و www.irankarfa.ir مراجعه کنند.
نظر شما