ترامپ با خروج از برجام، تنش را جایگزین دیپلماسی کرد
"جیم والش"، استاد دانشگاه ام آی تی و "مایکل اسپرینگمن"، دیپلمات پیشین آمریکایی

نیویورک- ایرنا- دو صاحبنظر آمریکایی در گفت‌ وگو با ایرنا تأکید کردند؛ تنش و بحران میان آمریکا و ایران نتیجه روندی است که با خارج شدن ترامپ از برجام آغاز شد و با اقدامات تحریک‌کننده وی علیه ایران، شدت یافت.

"جیم والش" استاد و کارشناس موسسه برنامه مطالعات امنیت فناوری در دانشگاه ام آی تی ماساچوست و "مایکل اسپرینگمن" دیپلمات پیشین آمریکایی روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا تصریح کردند ترامپ با خارج شدن از برجام، تنش و بحران را جایگزین دیپلماسی کرده و وضعیت خطرناکی در منطقه به وجود آورده است.

به باور این دو صاحب‌نظر، دولت ترامپ با دردسر راهبردی در عراق روبرو شده و آینده نیروهای نظامی آمریکایی در عراق هم مبهم است.

سیاست های نسنجیده و خطرناک ترامپ

والش در پاسخ به اینکه تهدیدها و اقدام تروریستی ترامپ علیه مقام‌های ایران و سپس عقب نشینی وی از پاسخ به حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق را چگونه ارزیابی می کند، گفت: هیچ توضیحی برای آن ندارم. در واقع همه در ایالات متحده از کارهای وی سردرگم و بهت زده شده اند.

این استاد دانشگاه ام آی تی تصریح کرد: به عنوان یک ناظر بیرونی، به باور من حلقه تصمیم‌گیری در شورای امنیت ملی کاخ سفید دچار اختلال است. در ظرف سه سال گذشته (از آغاز ریاست جمهوری ترامپ)، چهار مشاور امنیت ملی، دو وزیر خارجه و دو وزیر دفاع جابجا شده‌اند تا به اینجا برسیم.

والش افزود: اکنون یک گروه کوچک در کاخ سفید هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. رئیس جمهوری خود را در حلقه تنگ از مشاوران قرار داده که سیاستگذاری می‌کنند و برای همین نمی‌توان گفت گام بعدی آنها چه خواهد بود.

وی با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: این کاری به شدت تنش‌زا و عبور از چند خط قرمز بود. هیچ‌گاه و هرگز نباید مقام یک کشور دیگر را به قتل رساند. چنین کاری به طور اساسی در سنت ایالات متحده نبوده است. برای همین دموکرات‌ها از ترامپ انتقاد می‌کنند. ترامپ نه با کسی این موضوع را در میان گذاشته بود و نه برای واکنش به آن، آمادگی داشت.

این استاد آمریکایی تاکید کرد: این کاری بسیار خطرناک بود و نباید در خاک عراق که دولتش، دوست ماست، انجام می شد. این به نظر من نشان می‌دهد که این کار عجولانه و بدون اندیشیدن به همه جوانب آن انجام شد.

برجام، زنده ولی بی رمق

این کارشناس برجسته هسته ای آمریکایی درباره گام پنجم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود هم گفت: خیر. برجام به پایان نرسیده است، هر چند گامی به سوی آن ارزیابی می شود.

نویسنده کتاب "برنامه هسته ای ایران: دلایل، پیامدها و گزینه ها" تصریح کرد: ایران اعلام کرده است که تعهداتش را اجرا نمی کند، ولی همزمان گفته است که این گام ها برگشت پذیر هستند. بنابراین زمانی که همه طرف ها به برجام بازگرداند، دوباره این گام ها معکوس خواهد شد.

والش افزود: نگرانی من این است که با افزایش تنش در روابط دو جانبه ایالات متحده و ایران، روند توافق هسته ای که مسیر مستقلی را طی می کرد، به مسیر روابط دو کشور گره بخورد و این بسیار نگران کننده است.

نقش رژیم صهیونیستی در ترور سردار سلیمانی

"مایکل اسپرینگمن" دیپلمات پیشین آمریکایی نیز به شدت از سیاست‌های جنگ افروزانه کاخ سفید انتقاد کرد و گفت ترامپ به آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق ضربه زد.  

وی افزود: ترور یک مقام ایرانی و یک مقام عراقی با نتانیاهو هماهنگ شده بود. اسرائیلی ها اطلاعات پرواز ژنرال (سلیمانی) و زمان فرود او را در اختیار ایالات متحده قرار دادند. این تکان دهنده است که یک رژیم آپارتاید و ضد حقوق بشری، سیاست خارجی آمریکا را در دست بگیرد.

این مقام سابق در کنسولگری آمریکا در عربستان تصریح کرد: این کار نقض حاکمیت عراق نیز بود. آمریکایی‌ها اکنون در عمل اشغالگر هستند. این واقعا باور نکردنی است که مقام های ایالات متحده می گویند ما به خواسته دولت عراق عمل نکرده و خارج نخواهیم شد.

اشتباه محاسبه ترامپ

اسپرینگمن رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی بیگانه از خاک این کشور را نشان دهنده اشتباه محاسبه دولت آمریکا در ترور سردار سلیمانی دانست و گفت: ایالات متحده فکر نمی کرد پاسخی محکم از سوی عراق و ایران بگیرد.

وی افزود: به نظر من  هزینه سنگینی برای ما نه فقط در عراق، بلکه در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد شد. حضور دیپلماتیک، نظامی و حتی گردشگری آمریکایی ها در همه این مناطق به خطر خواهد افتاد و این بحرانی است که به دست خود ایالات متحده به وجود آمده است.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد که افکار عمومی و محافل سیاسی، نگران پیامدهای اقدام تروریستی دولت ترامپ هستند.

اسپرینگمن گفت: جالب اینجاست که حتی برخی طرفداران ترامپ هم نگران شده و می‌گویند ترور ژنرال، نسنجیده و خطرناک بود. دموکرات ها نیز در رسانه‌هایشان همچون روزنامه "واشنگتن پست" انتقاد می‌کنند. به باور آنها، ترامپ اکنون سزوار لقب "تروریست" شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha