به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای «حیدر مطاعی» گفته است: بخش زیادی از جادههای اصلی، فرعی و روستایی تا کنون بازگشایی شدهاند، اما در برخی از جادههای اصلی تا زمانی که سیلاب فروکش نکند، نمی توان عملیات بازگشایی را انجام داد .
وی افزود: شهرهای ایرانشهر، قصرقند و چابهار، بیشترین حجم سیلاب را داشتهاند و به تبع آن راههای مواصلاتی در این شهرها بیشتر آسیب دیده است به گونهای که برای بازگشایی ۳۰۰ راه روستایی به دلیل اینکه کل مسیر زیر آب رفته، اکنون نمیتوان عملیات راهسازی انجام داد .
به گفته مطاعی ۴۰۰ دستگاه انواع ماشینآلات راهداری در حال بازسازی راههای اصلی، فرعی و روستایی تخریب شده یا مسدود در اثر سیلاب در جنوب استان سیستان و بلوچستان هستند.
معاون راهداری این سازمان با اشاره به انتقال تمام امکانات عمرانی و راهسازی بخش خصوصی، دولتی و پیمانکاری به مناطق سیل زده افزود :عملیات امداد رسانی از ۱۹ دیماه آغاز شد، در حالی که ابتدا باید آب موجود در محورها و جادهها فروکش کند تا بتوان میزان خسارت وارده را برآورد کرد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود:اکنون در جادههایی که آبگرفتگیها به شکل نقطهای است، عملیات بازگشایی راه در حال انجام است، اما در بسیاری از محورها، آبگرفتگی کلی است و با توجه به اینکه سرعت انتقال آب کند پیش می رود، پس از فروکش کردن سیلاب با حداکثر سرعت بازسازی محورها آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد در عرض دو یا سه ساعت، معادل دو سال بارش در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد که ۲۵۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد، این در حالی است که پس از هشدار سازمان هواشناسی، بلافاصله امدادرسانی آغاز شد و آماده باش کامل وجود داشت.
مطاعی افزود: منطقه سیل زده دشت است و رودخانههای سیلابی وجود ندارد تا بتوان آبهای سطحی را جمع آوری کرد، ناگزیر برای فروکش کردن سیلاب باید منتظر ماند؛ اما بسیاری از جاده های روستایی تخریب شده، با اقدامات موقتی بازگشایی شد.
نظر شما