«محمد صادق خیاطیان یزدی» روز چهارشنبه در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در پنل ابزارهای مختلف صندوق نوآوری و شکوفایی برای مشارکت مردم در توسعه نوآوری اجتماعی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما درخصوص تاریخچه پیدایش نوآوری اجتماعی در دنیا و ایران گفت: موضوع نوآوری اجتماعی که در دنیا پیشران است از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است.
وی افزود: هرچند ایران به تازگی پا در این عرصه گذاشته و با دنیا فاصله دارد؛ اما اجماع خوبی در این اواخر شکل گرفته تا نوآوری در زمینه مسائل اجتماعی ورود پیدا کند و کسب و کارهایی نوآورانه با هدف ایجاد تاثیر اجتماعی ایجاد شود. به عبارت دیگر نوآوری اجتماعی کسب و کارهای نوآورانهای است که تاثیر اجتماعی بیشتری نسبت به کسب و کارهای دیگر دارد.
خیاطیان، صندوق نوآوری و شکوفایی را یک نهاد مالی برای توسعه نوآوری و فناوری در کشور معرفی کرد و گفت: صندوق نوآوری برای ورود به عرصه نوآوری اجتماعی دو هدف را دنبال میکند که شامل حل مسائل اجتماعی به کمک نوآوری و تامین مالی این کسب و کارها با جلب مشارکت مردمی است.
وی به برنامهها و ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی در اجرای نوآوری اجتماعی اشاره کرد و گفت: بهطور کلی صندوق نوآوری و شکوفایی بر حسب قانون چهار ابزار مختلف برای حمایت از اکوسیستم نوآوری در اختیار دارد که شامل اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان، اعطای ضمانت نامه برای شرکتهایی که قصد دارند در مناقصهها شرکت کنند، توانمندسازی و سرمایهگذاری است.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایهگذاری را یکی از موضوعات جدی در توسعه نوآوری در کشور دانست و افزود: از آنجایی که بخش خصوصی نیاز به انعطاف و چابکی بیشتر و تامین مالی در کمترین زمان ممکن را دارد، یک نهاد دولتی نمیتواند این نیاز را تامین کند. صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته تاکنون سرمایهگذاری مستقیم را کنار گذاشته و سرمایه گذاریهای صندوق از طریق کارگزاران و عاملان آن انجام میشود.
خیاطیان در خصوص ابزارهای تامین منابع مالی برای شرکتهای بزرگ دانش بنیان خاطرنشان کرد: شرکتهای بزرگ مانند دیجی کالا که گردش مالی گستردهای دارند باید منابع مالیشان با ابزارهای دیگری تامین شود که یکی از این ابزارها مشارکت مردمی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی ابزارهای مختلفی را برای مشارکت مردم در عرصه نوآوری اجتماعی طراحی کرده است، گفت: یکی از ابزارهای افزایش مشارکت مردم در نوآوری اجتماعی، توزیع اوراق نوآوری در بورس است.
خیاطان تصریح کرد: در این راستا به زودی از اوراق نوآوری رونمایی خواهد شد و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان رکن ضامن ایفای نقش خواهد کرد و متقاضیان منابع مالی از طریق عرضه اوراق در بورس میتوانند منابع مورد نیاز را تامین کنند.
وی، مشارکت مردم در توسعه نوآوری اجتماعی را موثر دانست و گفت: در صورت جلب اعتماد مردم، مشارکت آنها نیز بیشتر خواهد شد، به عبارت دیگر مردم از طریق بورس برای تامین مالی حوزههای دانش بنیان مشارکت میکنند. در صورت وجود شفافیت در میزان سرمایهگذاری و نوع طرح، مردم بیشتر اطمینان میکنند.
خیاطیان، بیمه سرمایهگذاری را از دیگر ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای جلب سرمایههای مختلف عنوان کرد و گفت: در بیمه سرمایهگذاری به میزان حق بیمه پرداختی، سرمایهگذاری انجام شده بیمه میشود که راهکار دیگری برای توسعه نوآوری اجتماعی خواهد بود. جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در این عرصه نقش ضمانتی محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان خواهد بود و در مدلهای مختلف به عنوان رکن ضامن قرار دارد.
خیاطیان در ادامه از راهاندازی صندوق نوآوری اجتماعی خبر داد و گفت: هدف صندوق نوآوری اجتماعی حمایت از نوآوران و رسیدن به محصول اولیه و توسعه کسب و کارهای نوآورانه در عرصه تاثیر اجتماعی است. این آغاز راه برای توسعه کسب و کارهای نوآورانه در حوزه تاثیر اجتماعی است و با انتقال تجربیات صندوق نوآوری و شکوفایی و مطالبهگری شرکتهای دانش بنیان این مدل بهتر خواهد شد و ترویج نوآوری اجتماعی اتفاق خواهد افتاد.
سومین کنفرانس «حکمرانی و سیاستگذاری عمومی» با محوریت گذار به نسل جدید حکمرانی صبح چهارشنبه در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما آغاز به کار کرد.
این رویداد دو روزه با هدف گردهمایی و تعامل محققان و سیاستگذاران حول موضوعات اساسی حکمرانی و سیاستگذاری عمومی نظیر الگوهای حکمرانی و تنظیمگری، معضلات اقتصاد ایران، راهکارهای بهبود فضای کسب و کار، حکمرانی در عصر دیجیتال، نظام حقوقی – قضایی، نظام تقنین، نظام انتخابات و تعامل مردم با حاکمیت، مباحث توسعهای، حوزه بینالملل و چالشهای مرتبط با فرهنگ و جامعه و مسائل زیست محیطی برگزار می شود.
نظر شما