استاد دانشگاه ژاپن: تنش های ایران و آمریکا بر کل آسیا تاثیر می گذارد

پکن- ایرنا- استاد رسانه و سیاست دانشگاه کِیو ژاپن در مصاحبه با تلویزیون این کشور در مورد تنش های آمریکا و ایران گفت: با توجه به اینکه نفت کشورهای آسیایی از جمله ژاپن از خاورمیانه تامین می شود اوضاع و تحولات منطقه روی ژاپن و کل آسیا تاثیر گذار خواهد بود.

پروفسور «کو ایچیرو تاناکا» روز شنبه در گفت و گو با "ان. اچ. کی" ژاپن افزود: تمام آسیا از جمله ژاپن در سال ۲۰۲۰ نگران اوضاع و تحولات منطقه خلیج فارس می شود چون ما متکی به منابع انرژی از این نقطه جغرافیایی هستیم.

وی ادامه داد: شرایط حاکم در منطقه مطلوب نیست ولی تا اندازه ای نسبت به دو هفته گذشته که در آن سردار سلیمانی توسط آمریکا ترور شد و ایران هم واکنش موشکی نشان داد بهتر است ولی نباید فراموش کرد که ریشه های تنش بین ایران و آمریکا که از قبل وجود داشته جایی نرفته است و تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه هم افزایش یافته است.

تاناکا گفت: از سوی دیگر دولت و پارلمان عراق درخواستشان مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از این کشور را به آمریکا انتقال داده اند و احتمال می رود عملیات انتقام جویانه گروه کتائب حزب الله که فرمانده آنها هم در حمله پهپادی همراه با سردار سلیمانی ترور شد در آینده نامعلوم کار خودشان را علیه آمریکا در خاک عراق شروع کنند که این باعث خواهد شد تنش های جدیدی در منطقه راه بیفتد.

این کارشناس ژاپنی در مورد اهداف سفر شینزو آبه به سه کشور خاورمیانه شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان که هفته گذشته انجام شد هم گفت این سفر با هدف رفع تنش ها در منطقه خلیج فارس انجام شده است.

تاناکا افزود: دولت ژاپن با ملاقات ها و گفت و گوها با سران کشورهای عربی خلیج فارس در صدد انجام دیپلماسی است آبه دنبال اقداماتی بوده که به نفع تنش زدایی موثر باشد حتی اگر نتواند مسائل را کاملا حل و فصل کند.

وی یکی دیگر از اهداف این سفر را مربوط به اعزام ناوگان نیروهای دفاعی ژاپن به منطقه عنوان کرد و گفت: آبه در مذاکراتی که کشورهای عربی داشت، از آنها تقاضای کمک و همکاری با این کشورها کرده تا ایجاد و حفظ امنیت برای کشتی های تجاری محقق شود.

استاد رسانه و سیاست دانشگاه کِیو ژاپن در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی هم گفت: بدون شک این سانحه بسیار غم انگیز بود و ایران مسئولیت ان را به عهده گرفته است و قرار است به خانواده های کشته شدگان ایرانی و اتباع خارجی رسیدگی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha