۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 83640710
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

درخواست کانادا از ایران برای ارسال جعبه سیاه به اوکراین یا فرانسه

تهران – ایرنا - وزیر امور خارجه کانادا از همتای ایرانی خود خواست تا جعبه های سیاه بوئینگ سانحه هواپیمایی اوکراین هرچه سریعتر به اوکراین یا فرانسه ارسال شوند.

خبرگزاری کانادایی کنیدین پرس دیشب (۲۹ دی) نوشت که فرانسوا فیلیپ شامپن به محمد جواد ظریف نامه ای نوشته و در آن تاکید کرده است که جعبه های سیاه پرواز PS۷۵۲ باید هر چه سریعتر برای تجزیه و تحلیل متخصصین به فرانسه یا اوکراین ارسال شوند.

به گفته شامپن، این خواسته تمام کشورهایی است که شهروندان خود را ۸ ژانویه (۱۸ دی) و در پی شلیک تصادفی به هواپیمایی مسافربری شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین از دست دادند. کانادا بر این باور است که از میان ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مزبور، ۵۷ نفر کانادایی هستند.

به نوشته این خبرگزاری، شامپن که جمعه پیش (۲۷ دی) با ظریف در عمان دیدار کرده بود، ضمن تاکید بر آنکه باید شفافیت کامل در مورد تحقیقات در پیش گرفته شود، نوشت: اعلام جهانی شما که مسئولیت کامل را پذیرفته اید، پیامدهایی به دنبال دارد.

درحالی که منابع خارجی از بررسی جعبه سیاه هواپیما در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر می‌دهند، مدیر کل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیما اکنون در ایران و در محل سازمان هواپیمایی قرار دارد.

حسن رضایی‌فر دیروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: جعبه سیاه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی در دست ایران است و فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در ایران خوانده شود و گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است اما هنوز تصمیمی برای ارسال به کشور دوم نداریم.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷  متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز خود را آغاز کرد پس از ۶ دقیقه پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه صبح در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشیان آن جان باختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوستدارشما NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 2
    درباره https://www.irna.ir/news/83640710 1/2 بسیاری از سرنشینان ملیت ایرانی داشتند بنابراین اینکه کانادا اعلام کند تمام کشورهایی که قربانی داشته اند خواهان خروج جعبه سیاه از ایران هستند، غلط است. اصرارشان به خروج عاجل جعبه از ایران این شبهه را تقویت می کند که آنها میدانند که داده هایی از جعبه سیاه برای خودشان و رژیم صهیونیستی که بطور مشهودی درباره این فاجعه ساکت است خسارت جدی دارد و سعی دارند هر طور شده بر داده ها مسلط شوند و بنا به خواست خود روند نتیجه گیری را جهت دهی کنند. پیشتر در اخبار آمده بود که از طرف ایران گفته شده بود باشد مثلا در اوکراین اطلاعات جعبه ها را استخراج کنیم ولی نتیجه را ما اعلام کنیم، که موضع کاملا ضعیفی است. اگر احتمال وجود داده هایی باشد که کشورهای دیگر را مسبب عمدی فاجعه می کند، واضح است که بخواهند با تسلط بر جعبه سیاه داده ها را دستکاری کرده و نتیجه مطلوب خود را از آن بگیرند، که در آن صورت اعلام نتیجه توسط ما از موقعیت کسی خواهد بود که در اصل باخته و کلاهش پس معرکه است.
  • دوستدارشما NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 2
    درباره https://www.irna.ir/news/83640710 2/2 گزینه های بعدی طبق اعلام مدیر کل محترم دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی (استخراج داده ها در اوکراین و فرانسه) را دیگر نباید مطرح کرد چون سعی خواهند کرد گزینه اول را به هر ترتیب از بین ببرند تا فقط این گزینه ها بمانند. به کانادا که اینجا سردمدار شده باید گفت اینترنت را جستجو کنید بعضی اتباع خودتان به کل قضیه و اینکه ایران مقصر اصلی باشد شک دارند. و باید گفت برای ما بخاطر قربانیان مهم است که حقیقت نهایتا روشن شود نه اینکه هر چه زودتر یک چیزی گفته شود و قضیه بسته شود. حتی اگر اینکار بر خلاف میلمان زمان ببرد. خواندن داده های جعبه سیاه در ایران صددرصد ممکن است. نگذاریم ما را دچار تعجیل کنند و در حالت روانی دفاعی قرار دهند. حتی اگر خدای ناکرده خطای ما بزرگ باشدبرای منافع ملی نگذاریم آنها قاضی باشند، چون قطعا و بدون تردید ناعادل، بی اخلاص و مغرض خواهند بود. جعبه ها را مانند گنجینه ای ملی تا بسته شدن پرونده در اختیار و تملک خود و در داخل ایران نگه دارید.
  • ناشناس IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    0 2
    از هر گونه سوء استفاده از جعبه سیاه توسط متحدین امریکا . جعبه سیاه باید در این توسط کارشناسان ایرانی خوانده شود.