ابوذر ابراهیمی ترکمان امروز (دوشنبه) در ششمین گردهمایی موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، اظهار داشت: تشنگی زیادی برای آموزش زبان فارسی در جهان وجود دارد و دلیل آن خوشآهنگی، وجود مفاخر بزرگی که به آن شعر گفته اند و آموزههای ایرانی و اسلامی در آن است.
مشکلات آموزش زبان فارسی؛ از تشتت بین دستگاهها تا تعطیلی کرسیها در خارج
وی در این نشست یکروزه به همت بنیاد سعدی و به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مشکلات آموزس زبان فارسی در جهان اشاره کرد و افزود: اول اینکه خود نهادهای متولی باید به وفاق جمعی در شیوه، ابزار و سیاست تدریس برسند؛ زیرا تشتتی میان این نهادها هست که مانع گسترش زبان فارسی می شود.
ابراهیمی ترکمان مشکل دیگر را کاهش ارتباط با کرسی های زبان فارسی دانست و ادامه داد: برخی کرسی های زبان فارسی در جهان به دلیل مشکلات ارزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از درجه ۱ به درجه ۲ تنزل یافته د در بعضی مراکز تعطیل شده اند؛ همچنین وزارت آموزش و پرورش بعضی مدارس خازج از کشور را به دلیل همین تنگناهای بودجه ای تعطیل کرده اند یا با حداقل ظرفیت کار می کنند.
وی همچنین مشکل دیگر را نبود تجربهنگاری ها در زمینه آموزش زبان فارسی دانست و گفت: آموزگاران زبان های دیگر معمولا تجربه های خود را مکتوب می کنند که برای پیشرفت آموزش زبان بسیار مهم است و اگر مثلا منبعی خوب نیست مربیان می توانند از آن منبع دیگر استفاده نکنند.
هدف غایی در فرهنگ شدن و بودن است
ابراهیمی ترکمان در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت بنیادین در حوزه فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد هدف غایی داشتن و در فرهنگ شدن و بودن است.
وی افزود: علمای ما درگذشته به دنبال شدن بودند اما فضای کنونی جهان به سمت داشتن رفته و این امر در آن غلبه پیدا کرده است. در حوزه زبان فارسی واقعا دنبال بودن هستیم زیرا فرهنگ ما متاثر از آموزه های دینی، حکمت های ادیبان و عرفان است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به کتاب مقالات شمس گفت: شمس که استاد مولاناست در این اثر می گوید زبان فارسی برای بیان مافیالضمیر قابل مقایسه با دیگر زبان ها نیست.
وی با اشاره به سابقه طولانی یادگیری زبان فارسی به دلیل علاقهمندی به آن در سراسر جهان گفت: قبل از اینکه توجه ما به موضوع آموزش زبان فارسی جلب شود، افرادی در سراسر دنیا به آن علاقه مند شده و یادگیری آن را آغاز کرده اند.
ابراهیمی ترکمان دلیل این علاقه مندی و مطالبه ذاتی برای آموزش زبان فارسی را وجود مفاخر بزرگ در آن، خوش آهنگی زبان، دربرگیری آموزههای ایرانی- اسلامی دانست و گفت: بسیاری آثار کهن فرهنگ های مختلف به زبان فارسی نوشته شده اند که اگر اهالی آن کشورها زبان فارسی را ندانند نمی توانند با میراث گذشته خود ارتباط بگیرند.
ششمین گردهمایی موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی در جهان با حضور بیش از ۳۰ دستگاه مرتبط و فعال در امر آموزش زبان فارسی با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت و همافزایی این دستگاهها امروز به همت بنیاد سعدی و به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است.
بنیاد سعدی در سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، همافزایی و انسجام در فعالیتهای مرتبط با این حوزه و بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای موجود کشور، تاسیس شد. این بنیاد ضمن تالیف کتاب های آموزشی زبان فارسی، تربیت مربی، همهساله دوره های آموزشی را در این راستا برای مدرسان زبان فارسی دنیا برنامه ریزی و اجرا می کند، همچنین برگزاری دوره های دانش افزایی برای علاقهمندان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان و رشته های مرتبط از دیگر فعالیت های این بنیاد است.
تالیف ۱۶ عنوان کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی، برگزاری ۲۰۵ دوره آموزش زبان فارسی با ۱۰ هزار فارسیآموز و تربیت معلم، فعالیت در فضای مجازی برای آموزش زبان فارسی بخشی از فعالیت های این نهاد است که به صورت هیات امنایی و با حضور معاون اول رئیسجمهور (رئیس هیات امنا)، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (دبیر هیات امناء)، رئیس بنیاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، رئیس سازمان صدا و سیما و ۵ نفر صاحب نظر در حوزه زبان و ادبیات فارسی به پیشنهاد رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تأیید هیات امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست غلامعلی حدادعادل فعالیت میکند.
نظر شما