۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۰۵
کد خبرنگار: 1235
کد خبر: 83650712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید مقامات ایران و گرجستان بر گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی

  باکو – ایرنا  -  سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران  در تفلیس و " کاخا شِنگِلیا " رییس دانشگاه قفقاز گرجستان در دیدار روز دوشنبه درباره راه‌های گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی بین دو کشور گفت وگو کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران  در این دیدار که " حمید مصطفوی"  رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان او را همراهی می کرد، با اشاره به ضرورت گسترش همکاری های علمی و فرهنگی دو کشور با همکاری رایزنی فرهنگی تهران، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌های دیپلماسی بویژه دانشگاه قفقاز گرجستان در روابط بین دو کشور ایران و گرجستان را مهم و بسیار تاثیرگذار دانست.

قوام شهیدی افزود: موفقیت و پیشرفت کشورها به استفاده صحیح از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و فرهنگی بستگی دارد.

  وی همچنین با اشاره به نقش آشنایی دانشگاهیان با فرهنگ‌ و سنن دیگر ملل و نیز افزایش ضریب تأثیر آنان در محافل تصمیم‌سازی گفت: دانشگاه ها و دانشگاهیان ایران و گرجستان باید بتوانند از طریق توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی با اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، توانمندی ها و فرهنگ و تاریخ غنی دو کشور را به جامعه معرفی کنند.

وی  در پایان افزود: تلاش خواهیم کرد که تعاملات بین المللی همه جانبه دانشگاه های دوکشور با رفع برخی موانع و محدودیت ها گسترش یابد.

رییس دانشگاه قفقاز که  همزمان  رییس منتخب انجمن بین المللی روسای دانشگاه  IAUP  است،   با اشاره به روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی ایران و گرجستان گفت : با توجه  به  سنت های علمی، ادبی و فرهنگی  ارزشمند ایران که در تاریخ و فرهنگ غنی این ملت ریشه دارد، ما علاقه مند هستیم در زمینه توسعه همکاری های مشترک علمی و فرهنگی بین دو کشور و عضویت و پیوستن دانشگاه های ایران به  انجمن بین المللی روسای دانشگاه  IAUP مساعدت و همکاری کنیم.

شنگلیا  خاطرنشان کرد : تفلیس و تهران در زمینه فرهنگی روابط و همکاری های خوبی دارند و از اجرای "هفته فرهنگی ایران" در ماه مارس، همزمان با تعطیلات نوروز و سال نو ایرانی  استقبال می کنیم.

وی در این دیدار گزارشی از پیشینه دانشگاه IAUP، کیفیت بالای آموزشی و رتبه ۵۳  در رتبه بندی دانشگاه های جهان در رشته تجارت و بازرگانی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر این دانشگاه با ۱۱ دانشکده و ۴۳ گروه آموزشی بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری دارد و دانشجویان خارجی از ۲۴ کشور در این دانشگاه تحصیل می کنند

وی خاطر نشان کرد : از جمهوری اسلامی ایران فقط ۴۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که امیدواریم با برطرف شدن موانع پذیرش مدارک دانشگاهی بین دو کشور  ، زمینه تبادل استاد و دانشجو و توسعه همکاری های علمی بیش از این، بین دو طرف  فراهم شود.

  شِنگِلیا افزود:  زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسوی، چینی و ترکی به صورت دوره‌های کوتاه مدت در دانشگاه قفقاز آموزش داده می شود که بیش از ۱۰۰ ایرانی در دوره های آموزش کوتاه مدت زبان گرجی و انگلیسی در حال حاضر مشغول به یادگیری هستند.

مصطفوی نیز در این دیدار  با تشریح فعالیت های رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه های ایران و جایگاه علمی و تحقیقاتی ایران در جهان را برشمرد و آمادگی خود را برای همکاری مشترک در زمینه فعالیت های علمی و دانشگاهی، برگزاری کنفرانس ها و اجرای طرحهای فرهنگی مشترک و توسعه ارتباطات آموزشی اعلام کرد.

  رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به این که توسعه مناسبات پایدار کشورها بدون همکاری بین دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی میسر نخواهد شد،  بر اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک بویژه  ایجاد کرسی ایران شناسی، برگزاری دوره های آموزشی، کنفرانس‌ها و انجام تحقیقات مشترک در بازشناسی و تقویت اشتراکات فرهنگی و تاریخی تاکید کرد.

وی افزود : زبان و فرهنگ، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و زبان به عنوان مهم‌ترین عامل انتقال فرهنگ و میراث گذشته، نقش تعیین‌کننده‌ای در تبیین و ساماندهی افکار و اعتقادات افراد جامعه و برقراری روابط فرهنگی بین کشورها دارد.

   وی اظهار امید واری کرد : در آینده نیز شاهد توسعه همکاری های بین دانشگاهی و تداوم و برگزاری  برنامه‌های علمی و فرهنگی باشیم.  

 در ادامه این دیدار سفیر و  رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه رییس دانشگاه قفقاز در مراسم پایان دوره آموزشی زبان گرجی و انگلیسی ۸۶ نفر از ایرانیان مقیم تفلیس در این دانشگاه شرکت و سخنرانی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha