اوقاف آذربایجان‌غربی ۲ هزار میلیارد ریال از نهادهای مختلف طلب دارد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: این نهاد ۲ هزار میلیارد ریال از نهادهای مختلف و مردم طلبکار است.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت روز سه‌شنبه در آیین معارفه رییس جدید اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب اظهار داشت: این طلب‌ها شامل ۷۰۰ میلیارد ریال از نیروهای مسلح، ۴۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی، ۳۵ میلیارد ریال از مردم و مابقی از سایر نهادهای دولتی است.

وی یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه را حفظ و حراست از موقوفه‌ها ذکر کرد و افزود: تاخیر در پرداخت این مطالبات از سوی نهادها، اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری و نیز اجرای نیت واقفان را در استان با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه از ۳۸ هزار رقبه استان، هفت هزار رقبه غیرمتصرفی است، گفت: طی چهار سال اخیر مجموع درآمدهای بدست آمده از محل ۳۸ هزار رقبه با احتساب امام‌زادگان ۵۷۰ میلیارد ریال است که از این میزان ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در چهار سال گذشته برای ۲۰ هزار رقبه در آذربایجان غربی سند مالکیت اخذ شده استوی همچنین اضافه کرد: در چهار سال گذشته برای ۲۰ هزار رقبه در استان سند مالکیت اخذ شده است و این در حالیست که تا چهار سال قبل، از ۳۸ هزار رقبه استان حدود پنج هزار رقبه سند مالکیت داشت.

حجت‌الاسلام جوانبخت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بخشی از درآمد اوقاف و امور خیریه صرف پرداخت حقوق برای مدیران می‌شد، اضافه کرد: پیش از این در استان، حقوق ۶۰ مدیر از محل موقوفات پرداخت می‌شد ولی یا پیگیری‌های صورت گرفته بیشتر آنان تبدیل وضعیت شده و تنها ۱۸ نفر از این تعداد باقی‌مانده است.

وی با اشاره به رویکردهای جدید درآمدی اوقاف وامور خیریه از منابع سرمایه‌گذاری در محل‌های موقوفی اظهار داشت: تولید و فروش برق به واسطه‌ پانل‌های خورشیدی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی در سایر عرصه‌ها در ساختمان‌های موقوفه یکی از رویکردهای درآمدی این نهاد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به ثبت ۶۰۰ وقف جدید طی چهار سال گذشته در استان، اظهار داشت: رویکرد مردم نسبت به سنت وقف به خصوص با نیات جدید در سال‌های گذشته، خوب بوده است.

در طی چند سال اخیر حدود ۹ میلیارد ریال به حوزه‌های علمیه استان کمک مالی شده استوی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه باید حوزه‌های علمیه را پشتیبانی کند افزود: این امر در این استان به علت درآمد ناکافی به نحو مطلوب محقق نشده است به طوری که در چهار سال گذشته حدود  ۹ میلیارد ریال به حوزه‌های علمیه استان پرداخت شده است.

حجت‌الاسلام جوانبخت با اشاره به وضعیت موقوفات میاندوآب نیز گفت: در شهرستان میاندوآب ۹۳ باب حسینیه، ۵۰۳ باب مسجد و ۳۱۷ رقبه ثبت شده است و امسال ۹۸۰ میلیون ریال درآمد از محل موقوفات و ۶۸۰ میلیون ریال نیز از محل نظرگاه حضرت عباس(ع) و امامزاده «تاج‌ننه» حاصل شده است که این میزان این شهرستان را از نظر درآمدی زیانده کرده است.

در این آیین که در دفتر امام جمعه میاندوآب برگزار شد، «حسین‌ منفردی» به عنوان رییس جدید اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب معرفی و از خدمات «شریف‌ موسوی» رییس پیشین این اداره تجلیل شد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha