کارشناس عراقی: معامله قرن دستاویزی برای فرار ترامپ از فشار داخلی است

بغداد – ایرنا – کارشناس مسایل سیاسی عراق از طرح معامله قرن به عنوان دستاویزی برای فرار ترامپ از مشکلات و فشار افکار عمومی در قبال سیاست های داخلی رئیس جمهور ایالات متحده یاد کرد.

«کامل خلف الکنانی» امروز (دوشنبه) در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: طرح معامله قرن در عمل چیز تازه ای ندارد و بیش از اینکه رژیم صهیونیستی از آن سودمند شود، ترامپ از آن به عنوان طناب نجاتی برای فرار از فشار داخلی که با آن مواجه است، درصدد بهره برداری سیاسی از آن است.

وی اضافه کرد که رئیس جمهور آمریکا برای بهره برداری سیاسی از این طرح در انتخابات آینده ریاست جمهوری و تضمین پیروزی دوباره در انتخابات و فرار از فشار داخلی که اکنون با آن مواجه است، به طرح شتابزده این مساله روی آورده است.

به گفته الکنانی، فحوای معامله قرن همان چیزهایی است که رژیم صهیونیستی سالهاست دنبال می کند که بخشی از آن به صورت شهرک سازی های اجباری در سرزمین های اشغالی دنبال کرده است.

الکنانی خاطر نشان کرد: شاید تنها موارد جدید در این معامله مسائلی مانند اسکان فلسطینیان در عراق یا صحرای سینای مصر و حمایت ۵۰ میلیارد دلاری برخی از شیخ نشین های حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و اماراتی ها از این طرح آمریکایی – صهیونیستی باشد.

وی واکنش های مردمی و نیروهای جهادی به این طرح را به رغم وجود شرایط بغرنج منطقه و برخی از کشورهای عربی و اسلامی که درگیر مسائل داخلی هستند، خوب توصیف کرد.

این کارشناس سیاسی عراقی اضافه کرد: برای نخستین بار تونس که همواره نسبت به قضیه فلسطین موضع کم کنش داشته، با قدرت در این مساله ورود کرده و از حیث مردمی و رسمی با این طرح مخالفت کرده است.

الکنانی مخالفت های الجزایر با این طرح را نیز در نوع خود از تحولات مهم در قضیه فلسطین ذکر و تصریح کرد: انتظار می رود که به تدریج موج مردمی و مقاومتی در منطقه علیه این طرح پلید شدت بگیرد.

این کارشناس عراقی ابراز اطمینان کرد که طرح معامله قرن در سایه مخالفت های گسترده مردمی و مقاومتی و رسمی با شکست مواجه خواهد شد.

 رییس جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه هشتم بهمن ماه، برای نخستین بار از طرح سازش خود موسوم به  «معامله قرن» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید پرده برداشت.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که بر خلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل می باشد.

این طرح هم‌چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی است.

به دنبال انتشار معامله قرن بسیاری از شخصیت‌ها،  مقام‌های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان این طرح را محکوم کردند.

عراق یکی از کشورهایی است که مقام‌ها و گروه‌های سیاسی، دینی و ملی آن مخالفت های زیادی با معامله قرن اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha