۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83664432
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش پمپئو برای دیدار نتانیاهو با بن سلمان در قاهره

تهران-ایرنا- روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» فاش کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ترتیب دادن دیداری میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در قاهره است و در این باره با مصر و عربستان نیز تماس های مکرری داشته است.

این روزنامه صهیونیستی روز جمعه به نقل از یک مقام دیپلماتیک عربی نوشت: تماس های فراوان و مکرری برای برگزاری دیداری میان نتانیاهو  و بن سلمان در قاهره در جریان است.

اسرائیل الیوم نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چند ماه  که در حال تماس و رایرنی منظم جهت ترتیب دادن این دیدار است.

به نوشته این روزنامه، این مقام عربی که خواست نامش فاش نشود، افزود: طی هفته های اخیر تماس های زیادی میان واشنگتن، اسرائیل، مصر و عربستان در این خصوص رد و بدل شده است.

این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از طرح معامله قرن رونمایی کرده که به اعتقاد ناظران و کارشناسان این طرح به طور گسترده حقوق قانونی مردم فلسطین را زیرپا نهاده است.

این روزنامه نوشت: به احتمال زیاد این دیدار پیش از ماه مارس آتی و حتی قبل از برگزاری انتخابات اسرائیل، انجام شود.

به گفته این دیپلمات عرب، مقام هایی از امارات، سودان، بحرین و عمان نیز در این دیدار حضور خواهند داشت.

طبق این گزارش، اردن نیز به این نشست دعوت شده است ، اما شاه اردن حضور در این نشست را به شرکت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منوط کرده است.

هنوز هیچ یک از کشورهای نام برده در این باره واکنش یا اظهار نظری نکرده اند.

به گفته منبع یاد شده، ملک عبدالله در تماس با تشکیلات خودگردان در این باره است و اسرائیل نیز موافقت اولیه خود را با حضور عباس در این نشست اعلام کرده است.

اما اسرائیل الیوم به نقل از یک مسئول بلندپایه فلسطینی نوشت: رهبران فلسطینی در خصوص تحریم و قطع تماس های سیاسی با اسرائیل اصرار دارند.

 ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹ نیز سایت اکسوس در این باره نوشت: یک نشست سه جانبه سری با حضور اسرائیل و امارات در کاخ سفید برگزار شد و این موضوع اقدامی از سوی دولت ترامپ برای تقویت روابط بوده است.

این نخستین بار نیست که مقامات سعودی در تلاش برای دیدار با سران تل آویو هستند، طبق نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»،   در سال 1396 نیز مقامات بلندپایه اسرائیلی و سعودی دیدارهای محرمانه ای در قاهره پایتخت مصر داشته اند.

به عقیده کارشناسان و ناظران، در حالی که با اعلام طرح موسوم به معامله قرن، حقوق مردم فلسطین به طور گسترده در معرض نقض آشکار از سوی آمریکا و اسرائیلی ها قرار گرفته و کشورهای عربی نیز با صدور بیانیه هایی این طرح را محکوم کردند، اما به نظر می رسد که برخی از کشورهای عربی سیاست چندگانه ای در قبال فلسطین دارند و در  عمل به سیاست عادی سازی روابط با صهیونیست ها که طی سال های اخیر شدت یافته است، بیشتر تمایل دارند تا دفاع از حقوق مردم فلسطین.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha