۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 83665914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سلامت پوست و ناخن را چگونه تضمین کنیم

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83665914
سلامت پوست و ناخن را چگونه تضمین کنیم

اهواز – ایرنا - عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازگفت: داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، دریافت تمام گروههای غذایی و تامین ریزمغذی‌ها سلامت پوست، مو و ناخن را تضمین می‌کند.

سیما جعفری راد شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ناهنجاری‌های پوستی، مو و ناخن ها معمولا تحت تاثیر کمبود یکسری ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود و بیشتر در افراد با اختلال در جذب یا سوء جذب، با رژیم‌های غذایی ضعیف و یا رژیم‌های لاغری شدید بروز می‌کند.

وی افزود: ریزمغذی‌هایی که با پوست، مو و ناخن در ارتباط هستند شامل ویتامین‌های گروه B  مانند ریبوفلاوین یا B۲، نیاسین B۳ ، بیوتین B۷ و B۱۲ ، ویتامین C و ویتامین‌های محلول در چربی از جمله A، E و K و مواد معدنی مانند روی، آهن، مس، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری هستند.

جعفری راد بیان کرد: کمبود بیوتین، روی و اسید چرب ضروری، ریزش مو، کمبود مس، سندرم موهای پیچ خورده و کمبود ریبوفلاوین، ویتامین B۶  وB۱۲، ترک خوردگی لب، التهاب دهان و زبان و بثورات(ضایعات) خارش دار و پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال دارد.

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: از عوارض کمبود نیاسین در بدن ابتلا به بیماری پلاگر (Pellagra) است ،مهم‌ترین نشانه‌های پلاگر شامل اسهال، آماس پوست (درماتیتیس) و در موارد پیشرفته، زوال عقلی  است، که در صورت درمان نشدن به مرگ می‌انجامد.پلاگر بر روی سه اندام مهم بدن شامل دستگاه گوارش، پوست و اعصاب اثر می‌گذارد.

وی گفت: بیماری اسکوروی در اثر کمبود ویتامین C ایجاد می‌شود که التهاب لثه، ریزش مو و از دست دادن دندان ها را به دنبال دارد.

جعفری راد اضافه کرد: کمبود ویتامین های A،E  و اسیدهای چرب ضروری می‌تواند باعث اختلالی شود که بر روی فولیکول‌های مو اثرگذار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: کمبود آهن باعث رنگ پریدگی در پوست و کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث ریزش لایه های بیرونی پوست می‌شود و از عوارض کمبود بیوتین ناخن های شکننده و کمبود آهن تغییر شکل ناخن‌ها و تو رفتگی آنها به سمت داخل و کمبود سلنیوم لکه‌های سفید روی ناخن است.

منابع غذایی ضروری کدامند

وی در خصوص منابع غذایی این ویتامین ها گفت: منابع غذایی ریبوفلاوین لبنیات، تخم مرغ، ماهی،  گوشت، مرغ و غلات غنی شده ومنابع نیاسین مواد غذایی حیوانی، آجیل و حبوبات است و البته این ویتامین در بدن از اسید آمینه تریپتوفان نیز سنتز می‌شود که در منابع غذایی پروتئینی وجود دارد.

جعفری راد بیان کرد: ویتامینB۶  معمولا درغلات سبوس دار، سبزیجات، آجیل و گوشت یافت می شود و بیوتین در جگر، دل، قلوه، تخم مرغ، ماهی، تخم آفتابگردان، بادام زمینی و قارچ وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: سفیده تخم مرغ خام پروتئینی به نام آویدین دارد که در صورت مصرف خام، این پروتئین مانع جذب بیوتین می‌شود و افرادی که به مدت طولانی و به مقدار زیاد تخم مرغ خام مصرف کنند دچار کمبود بیوتین خواهند شد.

وی اظهار داشت: منابع ویتامین B۱۲ حیوانی است به خصوص در گوشت، ماهی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد، منابع ویتامین C مرکبات، انواع فلفل، کلم بروکلی، اسفناج و توت فرنگی است و منابع ویتامین A در گوشت گاو و مرغ و پیش سازهای آن یعنی کارتونوئیدها یعنی سیب زمینی شیرین، هویچ، اسفناج و کدو حلوایی وجود دارد.

جعفری راد بیان کرد: منابع غذایی ویتامین E، آجیل، سبزیجات، غلات غنی شده و روغن‌های گیاهی، ویتامین K  جگر، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی و نخود فرنگی است و روی در منابع غذایی حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، صدف، جگر، لوبیا و سویا موجود است.

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: آهن به ۲ صورت "هم" در گوشت، مرغ و ماهی و "غیر هم" در سبزیجات، میوه ها و محصولات غنی شده یافت می‌شود؛میزان جذب آهن "هم" ۲ برابر "غیرهم" است و ویتامین C به جذب آن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: منابع غذایی عنصر مس گوشت گاو، سویا، آجیل، دانه ها و لوبیا وعنصرسلنیوم مرغ، آجیل، دانه ها و غلات مانند گندم و جو است.

جعفری راد اظهارداشت: اسیدهای چرب ضروری در روغن های مختلف مانند ذرت، سویا و کلزا وجود دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha