نگرانی واشنگتن و آنکارا از شکست تروریست ها در ادلب

تهران – ایرنا – با پیشروی های پی در پی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در شمال غرب سوریه و آزادسازی حدود ۵۰ روستا و شهرک از دست تروریست های تکفیری در سه هفته اخیر، نگرانی حامیان آنها نیز روز به روز بیشتر می شود.

با آزادسازی بخش های زیادی از خاک سوریه در استان های ادلب و حلب در شمال غرب سوریه در روزهای اخیر و ورود رزمندگان سوری و جبهه مقاومت اسلامی به داخل شهر استراتژیک سراقب به عنوان کلید فتح استان ادلب، فشار مشترک آمریکا و ترکیه به سوریه نیز افزایش یافته است، اقدامی که حکایت از نگرانی آنان از شکست تروریست ها در آخرین ایستگاه سوریه دارد.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که به شدت از شکست های اخیر تروریست ها ناراحت بود ابتدا روسیه را به نقض آتش بس در سوریه متهم کرد و سپس بدون در نظرگرفتن حق حاکمیت دولت مشروع دمشق در استان ادلب، از حملات ترکیه علیه سوریه حمایت کرد.

"کلی کرافت" عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه و ادلب برگزار شد، بدون اشاره به اقدامات اخیر تروریست ها در نقض بی شمار آتش بس توافق شده میان ترکیه و روسیه در خصوص ادلب، مدعی شد که دولت ترامپ در شدیدترین شکل، آنچه را که تهاجمات نظامی توجیه ناپذیر و بی‌رحمانه حکومت اسد، ایران، حزب الله و روسیه (به تروریست ها) خواند را محکوم می‌کند.

وی که شکست تروریست ها برایش گران آمده بود، با انحراف موضوع ادامه داد: کاملاً واضح است، آنچه شاهد آن هستیم خشونت عمدی و کشنده علیه هزاران کودک، زن و مرد بی گناه است. این خشونت فقط برای ترور و تسخیر است و پیام خیره کننده ای را ارسال می کند.

کرافت که کشورش بدون موافقت دولت مشروع سوریه بخشی از خاک این کشور را اشغال و بخش دیگری را به رژیم صهیونیستی بخشیده است، مدعی شد: "ما این را می دانیم، زیرا هواپیماهای جنگی روسیه است که به طور مرتب آتش بس خودساخته را تخریب می کند. ما این را می دانیم زیرا این بمب‌های روسی است که بیمارستان‌های سوریه را نابود کرده و کودکان سوری را از خانه‌هایشان بیرون رانده است. "

نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به حمایت آنکارا و واشنگتن و همپیمانان آنها از تروریست ها در جنگ تحمیلی ۱۰ ساله در سوریه و بدون در نظر گرفتن حق حاکمیت دولت سوریه در تمامی خاک این کشور، از ترکیه به عنوان متحد ناتو در دفاع از حملات سوریه به پست‌های دیده‌بانی ترکیه (که به طور غیر قانونی در ادلب ایجاد شده) که منجر به کشته شدن تعدادی از نیروهای ترک شد، حمایت کرد.

ادعاهای نماینده آمریکا با واکنش "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد مواجه شد و وی در پاسخ گفت که  آمریکایی‌ها فکر می کنند، ادلب یک کشور دیگر است، خیر آن یک استان از استان‌های سوریه و تحت حاکمیت دولت این کشور قرار دارد.

پیش از آن نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در مصاحبه با روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه گفته بود که ترکیه نتوانست برخی از تعهدات کلیدی خود برای حل مسائل پیرامون ادلب سوریه را اجرا کند. (آنکارا) باید معارضان مسلح را که با ترکیه همکاری می کنند و آماده برای گفت وگو با دولت سوریه در چارچوب روند حل و فصل سیاسی در این کشور هستند از تروریست های گروه جبهه النصره که به هیات تحریر الشام تغییر نام داده اند، جدا کند.  

وی ادامه داد: حداکثر موردی که در سال ۲۰۱۹ توانستیم به توافق برسیم آتش بس بود که باید از طرف همه رعایت شود، اما تروریست های این دو گروه در محدوده هایی که از سوی روسیه و ترکیه در منطقه امن ادلب تعیین شده بود، اعمال تحریک آمیز را متوقف نکردند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که گروه تروریستی هیات تحریر الشام که منطقه امن ادلب را اشغال کرده، در  دو ماه گذشته (ماه‌های دسامبر سال ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ ) بر تحرکات و حملات خود به مواضع ارتش سوریه و مناطق اطراف ادلب بویژه شهر حلب افزوده است.

 روس ها در بیانیه خود ضمن یادآوری این نکته که "تروریست ها از ساکنان شهر ادلب به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند"، گفته اند "تروریست ها فقط در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر/ دی) با نقض آتش بس بیش از ۱۴۰۰ حمله تروریستی با استفاده از تانک و تیربارهای سنگین و خودروهای نظامی و خمپاره و توپخانه علیه ارتش و مردم سوریه انجام داده اند."

ارتش سوریه در ماه‌های اخیر عزم خود را برای آزادی استان ادلب تنها استان تحت اشغال این کشور جزم کرده و با توجه به آزادسازی بخش‌های زیادی از آن در ماه‌های اخیر این کشور می‌تواند بزودی و پس از پنج سال اشغال ادلب کنترل کامل این استان را به دست بگیرد، اقدامی که نه تنها موجب نگرانی تروریست ها، بلکه باعث نگرانی حامیان آنها نیز شده است.

پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در استان‌های ادلب و حلب در روزهای اخیر در حالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز پس از اعلام آن، با حملات تروریست‌ها نقض شد.

تروریست‌های مستقر در ادلب به دنبال توافق سوچی بین روسیه و ترکیه در شهریور ۱۳۹۸ از اجرای این توافق و تحویل سلاح های سنگین خود خودداری کرده و حملاتی خود را به مواضع ارتش سوریه و روسیه تشدید کرده اند.

بنابر اخبار منتشر شده از سوی رسانه های غربی و منطقه ترکیه در روزهای اخیر و با ادعای تقویت پست های دیدبانی خود در استان ادلب (خاک سوریه)، تجهیزات جدید نظامی زیادی را در غالب ۱۵۰ خودروی نظامی ارسال کرده است که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه این تجهیزات به تقویت تروریست هایی منجر می شود که نفس های آخر خود را در ادلب می کشند.

ارتش سوریه در روزهای اخیر توانسته بیش از ۵۰ درصد از استان ادلب و بخش های غربی استان حلب و همچنین بخش های شرق استان لاذقیه را که تا پیش از این در تصرف تروریست ها بوده آزاد کند و عزم خود را برای آزادسازی آخرین پایگاه تروریست های تکفیری جزم کند، اقدامی که موجب نگرانی مشترک آنکارا و واشنگتن و دیگر حامیان تروریست ها از جمله عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی شده است.

ارتش سوریه هم اکنون وارد شهر شهر مهم "سراقب" شده و در حال پاکسازی این شهر استراتژیک می باشد و راه برای آزادسازی استان ادلب یه عنوان آخرین پایگاه تروریست ها هموار شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل منطقه ،‌ اقدامات هماهنگ اخیر واشنگتن و آنکارا برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن شکست تروریست ها صورت گرفته است، اقدامی که در مقابل با عزم جدی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی مواجه شده است؛ این درحالی است که همین کارشناسان معتقدند که ترکیه به جای تلاطم میان دو قدرت (واشنگتن و مسکو)، بهتر است به راه حل های منطقه ای برای حل مشکلات امنیتی خود اعتماد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha