۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83671828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش بوئینگ، فراتر از بحران «۷۳۷ مکس»

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83671828
چالش بوئینگ، فراتر از بحران «۷۳۷ مکس»

تهران- ایرنا- شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا تمام تمرکز خود را روی برطرف کردن عیوب مدل «۷۳۷ مکس» گذاشته است اما تهدیدهای جدی‌تری پیش روی این غول هواپیماساز وجود دارد که بوئینگ باید به فکر برطرف کردن آن باشد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان رفع نقایص مدل ۷۳۷ و بازگرداندن آن به آسمان اهمیت بسیاری برای بویینگ دارد. اما این موضوع تنها چالش اصلی این شرکت هواپیماسازی نیست و بویینگ باید روی نسل بعدی هواپیماهای مسافری خود هم تمرکز کند.

بویینگ که زمان بزرگترین تولید کننده هواپیماهای مسافربری غول پیکر در جهان بود، حالا نه تنها با مشکلات متعدد از جمله افت شدید کیفیت هواپیماهایش و بحران های مالی مواجه است بلکه، بلکه قافیه رقابت را به شرکت اروپایی ایرباس باخته است.

این شرکت هواپیماسازی به روشنی اعلام کرده است که تمرکز خود را بر روی برطرف کردن عیوب مکس ۷۳۷ گذاشته تا آن را برای بازگشت مجدد به آسمان و پرواز آماده کند و پیش بینی می شود این امر تا اواسط سالجاری به سرانجام برسد. این مدل هواپیما از مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۹۷) و در پی دو تصادف مرگبار که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، زمین گیر شده است. وضعیت بحرانی پیش آمده توسط مدل مکس ۷۳۷ که یک سال به طول انجامید، سبب شد تا سفارشات و تحویل بسیاری از جت های این شرکت را به حالت تعلیق درآورد.

روز سه شنبه، بویینگ گزارش داد که در ماه ژانویه (دی و بهمن) هیچ سفارش جدیدی برای جت های تجاری دریافت نکرده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این شرکت هواپیماسازی ۴۵ سفارش داشته است. بویینگ همچنین در ماه جاری تنها ۱۳ هواپیمای تجاری تحویل داده است که این میزان، کاهش چشمگیری نسبت به ۴۶ سفارش تحویل داده شده در مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

لذا بحران مکس ۷۳۷ کاهش رشد بویینگ را تشدید کرده است. اما تهدید بلندمدتی که این شرکت هواپیماسازی با آن روبرو است، ورای بحران مکس ۷۳۷ است و آن بازماندن از رقابت با ایرباس (شرکت هواپیماسازی اروپایی که دفتر مرکزی ان در تولوز فرانسه بوده و کارخانجات آن در سراسر فرانسه گسترده است) است و به همین دلیل بویینگ باید با ساخت هواپیماهای نسل جدید، تلاش کند در آینده رقابتی باقی بماند.

مدل ایکس 777

این هواپیمای پهناور که پیش از این ساخته شده و نخستین دور پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشته است، شروع بکار آن به دلیل وجود مشکلاتی در موتور هواپیما به تعویق افتاد.

در زمان بحران مکس، بویینگ قصد داشت در سالجاری مدل ایکس 777 را در به صورت مقطعی تحویل دهد. اما در ماه اکتبر (مهرماه)، تاریخ تحویل اولین مدل این هواپیما تا سال 2021 به تاخیر افتاد.  

در واقع این شرکت هواپیماسازی 309 سفارش از مدل ایکس 777 داشته که حالا تحویل آنها را به تاخیر انداخته است.   

در این میان، بویینگ تلاش کرده است هواپیمای جدید خود را وارد بازار کند تا خلا حاصل از مکس و ایکس 777 و 787 دریم لاینر را از میان ببرد. این هواپیما نزدیک به 250 نفر گنجایش دارد و قادر به طی مسیر حدود 5 هزار مایل است.

بویینگ از رقابت با ایرباس عقب مانده است

بویینگ همین حالا هم در صحنه رقابت با ایرباس عقب مانده است. در حالیکه بویینگ از یک سو تاکید کرده که در پی حل بحران به وجود آمده به دلیل سوقط هواپیماهای مدل مکس است، واضح است که انحراف منابع و توجه صرف به رفع بحران حاصل از مکس سبب عقب ماندن بویینگ از ایرباس شده است.

جایگزینی برای مکس 737

پس از آنکه بویینگ در خصوص به چنگ آوردن بازار متوسط صحبت کرده بود، حالا این شرکت هواپیماسازی مجبور است بار دیگر توجه خود را به بخشی از بازار که در حال حاضر توسط مکس اشغال شده معطوف کند و همین امر ایجاد جایگزینی برای مکس را حتمی می کند. اما کارشناسان می گویند دشوار است بگوییم پیدا کردن جایگزینی برای مکس خیلی سریع اتفاق می افتد. تحلیلگران  بر این باور هستند که قبول سفارش برای جایگزین مکس از شرکت هواپیماسازی بویینگ دستکم تا 10 سال دیگر امکان پذیر نیست. 

هرچند به عقیده برخی دیگر از ناظران، دستیابی به جانشین مکس می تواند در زمانی کوتاه تر از این انجام پذیرد. به باور آنها، در صورتی که اصلاحات مکس کافی نباشد تا سفری امن برای مسافران فراهم کند، ممکن است بویینگ زودتر وارد عمل شود. همزمان مدیران بویینگ و بسیاری از شرکتهای هواپیمایی می گویند که آنها معتقد هستند مسافران پس از برطرف شدن نواقص مکس دوباره تمایل به پرواز با آن خواهند داشت، اما هیچ کس از این امر اطمینان ندارد.

از سوی دیگر، شرکت بویینگ سفارش تحویل 4 هزار مکس دارد که هنوز ساخت آنها راتکمیل نکرده است. بنابراین بویینگ احتمالا بدون توجه به واکنش مسافران، ساخت آن را برای سالها ادامه خواهد داد.

نخستین مدل بویینگ 737، بیش از 50 سال پیش در سال 1967 تحویل داده شد و نسخه مکس 737 جدیدترین نوع از مدل 737 است که در سال 2016 آغاز بکار کرد. اما کارشناسان می گویند حتی بدون بحران کنونی، مکس مدلی بود که نیاز به طراحی مجدد کامل داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha