قطار مشارکت سیاسی در ایستگاه رای اولی‌های استان مرکزی

اراک - ایرنا - قطار یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایستگاه به ایستگاه به جلو آمده و اینک در مرحله تبلیغات داوطلبان است و رای اولی‌ها در این رهگذر همگام با سایر واجدان شرایط می‌کوشند تا سهم خود را با رای اگاهانه ماندگار و نمایندگان اصلح را برای تکیه بر صندلی‌های سبز بهارستان راهی خانه ملت کنند.

تکلیف ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، ۲ اسفند ماه جاری با حضور حدود ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای در پای صندوق‌ها رقم می‌خورد و به ازای هر ۱۹۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس ایران حضور می‌یابند.

۲ میلیون ۹۳۱ هزار نفر از واجدان شرایط یازدهمین دوره انتخابات خانه ملت رای اولی هستند که نخستین بار پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند که به گواه آمار ارایه شده از سوی ستاد انتخابات استان مرکزی، شمار آنان در این خطه، ۴۸ هزار و ۸۶۷ نفر است.

علاوه بر اهمیت حضور این طیف در کارزار تمرین مشارکت سیاسی، نگاه و کنش آگاهانه در گزینش افراد اصلح از سوی رای اولی‌ها نیز درخور توجه است و مهارت ورزی سیاسی در پیوند با شناخت باید دستمایه انتخاب آنان قرار گیرد.

«سمیرا عسگری» یکی دیگر از رای اولی‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اراک گفت: به عنوان شهروند جمهوری اسلامی صدور مجوز برای حضور در انتخابات را نشانه رسیدن به مرحله‌ای از زندگی می‌دانم که باید در سرنوشت جمعی سهیم شوم و به همین دلیل انتخاب آگاهانه را مدنظر قرار داده و همه تلاش خود را در سایه مطالعه و بررسی به کار گرفته‌ام تا رای به اصلح بدهم.

وی ادامه داد: جوانان ایران اسلامی مطیع رهبر معظم انقلاب هستند و ملاک‌های کلی در راستای نماینده اصلح ارایه شده را مطالعه کرده‌ام و با آغاز تبلیغات انتخاباتی با دقت کافی تمامی رفتارها و برنامه‌های ارایه شده نامزدها را مدنظر دارن تا به اجماع نظر در خصوص اصلح برسم.

«مهسا قربانی» یکی دیگر از رای اولی‌های استان مرکزی گفت: حضور در فرآیند ملی و سیاسی بزرگ و گزینش مردان وزنان شایسته برای رکن قانونگذاری کار مهمی است و همه تلاش را به کار گرفته‌ام تا انتخاب درستی را داشته باشم و با افتخار و حساسیت زیاد در چهار سال آتی نیز عملکرد مجلس شورای اسلامی را دنبال خواهم کرد تا برای دوره‌های بعد به پختگی و مهارت لازم در انتخاب دست یابم.

«حسین فراهانی» رای اولی‌ دیگر در  استان مرکزی گفت: کسانی که برای اولین بار تجربه رای دادن را از سر می‌گذارنند هیجان زیادی دارند اما من می‌کوشم در کنار این شور، عقلانیت در انتخاب را نیز چاشنی گزینش خود کنم و رای خود را به عنوان تایید مهر شهروندی خود و اثرگذاری در مناسبات ارکان کلان کشور می‌دانم.

وی ادامه داد: مردم و به خصوص رای اولی‌ها به‌عنوان نسل جوان جامعه می توانند با حضور در انتخابات در سرنوشت خود و کشور نقش داشته باشند و نیاز است که با بینش قوی و دید باز به مسایل بنگرند و با مطالعه در انتخابات شرکت کنند.

این نوجوان رای اولی استان مرکزی افزود: نا امیدی دشمنان، خنثی سازی توطئه و ایستادگی در برابر تحریم ها از دیگر اهداف مردم و رای‌ اولی‌ها برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: متولدان دوم اسفندماه سال ۸۰ و قبل آن در استان واجد شرایط رای هستند و می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و یا ارایه شماره ملی در فرآیند رای گیری شرکت کنند.

«بهروز اکرمی» افزود: یک میلیون و ۷۸ هزار و ۳۶۸ نفر از جمعیت استان مرکزی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی واجد شرایط رای هستند که ۴۵۹ هزار و ۷۳۷ نفر آنان در اراک، ۱۲ هزار و ۸۶۴ نفر کمیجان، ۲۰ هزار و ۱۷۹ نفر تفرش، ۸۱ هزار و ۳۸۳ نفر خمین و ۴۰ هزار و ۵۳۲ نفر از شهرستان خنداب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور می‌ یابند و در این میان حضور رای اولی‌ها در پای صندوق رای اهمیت ویژه دارد چرا که شمار انان قابل توجه است و دستیابی به سطحی از شناخت برای رای آگاهانه در کلیت انتخاب اثر مستقیم می‌گذارد.

وی  افزود: ۳۵ هزار و ۵۸۹ نفر از شهرستان کمیجان، ۴۸ هزار و ۵۴۶ نفر زرندیه، ۱۹۷ هزار و ۷۴۷ نفر ساوه، ۹۰ هزار و ۱۷۵ نفر شازند، ۲۲ هزار و ۳۵۹ نفر فراهان، ۲۷ هزار و ۳۳۴ نفر کمیجان و ۴۱ هزار و ۹۲۲ نفر از شهرستان محلات در پای صندوق های رای حاضر می‌شوندو در این دوره از انتخابات مجلس در مجموع  یک‌هزار و ۲۰ شعبه اخذ رای برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی پیش بینی شده که ۶۹۱ شعبه ثابت و ۳۲۹ شعبه سیار است و نیاز است که رای اولی‌ها با همه فرایند انتخابات و اطلاعات در این زمینه آشنا باشند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: ۵۸۹ شعبه اخذ رای در  مناطق شهری مستقر می‌شود و ۴۳۱ شعبه نیز روستایی است و تمامی ملزومات و مایحتاج اجرایی و پشتیبانی برای آن‌ها تدارک شده که یک شعبه اخذ رای ویژه  اقلیت‌های دینی نیز استان در اراک تدارک شده است.

اکرمی بیان کرد: نهاد های اموزشی و رسانه‌های جمعی در کنار فعالیت تشکل‌های اجتماعی و حزبی در کمک به انتخاب رای اولی‌ها نقش پررنگی دارند چرا که این طیف مهارت لازم و تجربه کافی را در این راستا ندارند و باید شرایطی مهیا شود تا در فرصت یک هفته‌ای تبلیغات بتوانند دیدگاه‌های مختلف سیاسی را بشناسند و بر اساس شرایط روز جامعه رای خود را به فردی بدهند که از نگاهشان می‌تواند اثرگذار باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در این خصوص گفت: دانش‌آموزان پایه دوازدهم آموزش و پرورش امسال به‌عنوان رای اولی برای نخستین بار از این استان مشق سیاسی در پای صندوق رای می‌کنند و این رخداد مهم فرصتی است تا برای انتخاب‌های حساس در گام های دیگر به صورت ملموس و عملی آماده‌تر شوند.

«معصومه انصاری» افزود: رای اولی‌ها با پا گذاشتن به سن ۱۸ سالگی و فرصت حضور در انتخابات به بالندگی سیاسی رسیده و حضور معنادار در فرایند تصمیم‌سازی را کلید می‌زنند.

وی ادامه داد: آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور تمام قد و آگاهانه در انتخابات بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مهمترین وظایف این نهاد تعریف شده و در این راستا برگزاری انتخابات شوراها و مجلس شورای دانش‌آموزی رقم خورده تا در این اقدامات سطحی از تجربه مشارکت سیاسی برای رای اولی‌ها تجربه و نهادینه شود.

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی یادآورشد: فرآیند رای‌گیری دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی امسال برای آماده‌سازی نسل جوان با رقابت ۱۰۲ نامزد در این استان برگزار شد.

انصاری افزود: در جریان این رقابت‌ها ۱۴ دانش‌آموز پسر و دختر از بین نامزدهای انتخابات مجلس شورای دانش‌آموزی گزینش می‌شوند و ۲ نفر که بیشترین آرا را کسب کردند به‌عنوان نمایندگان این استان به تشکیلات این نهاد در کشور راه می‌یابند و  نفرات بعدی به‌عنوان اعضای علی‌البدل دهمین دوره مجلس شورای دانش آموزی استان مرکزی انتخاب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه هر استان در مجلس شورای دانش آموزی به ازای هر ۱۰۰ هزار دانش آموز یک نفر است و با توجه به جمعیت ۲۲۰ هزار نفری دانش آموزی استان، سهمیه استان مرکزی برای این نهاد کشوری گزینش ۲ نفر خواهد بود.

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: انتخابات مجلس شورای دانش آموزی هر ۲ سال یک‌بار در سطح کشور برگزار می‌شود و خرداد ماه سال آینده این مجلس فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز می‌کند.

انصاری اظهار داشت: با برگزاری این آیین‌ها دانش آموزان برای حضور در عرصه‌های جدی سیاسی آماده می‌شوند و شاخص‌ها و ادبیات انتخاب شوندگی و انتخاب کردن را یاد می‌گیرند تا در میادین جدی مشارکت سیاسی نظیر انتخابات بهارستان بتوانند با رای آگاهانه خود اثرگذار باشند..

وی ادامه داد: دانش‌آموزان رای اولی‌ با حضور در انتخابات فرهنگ مشارکت‌جویی سیاسی را فراگرفته و با انتخاب نماینده در تدوین قانون و سرنوشت خود سهیم می‌شوند که این مهم بسیار حساس و باارزش است و می‌طلبد که گفتمان سازی سیاسی برای ورزیدگی و امادگی نسل نوجوان و جوان در لایه‌های جامعه بیش از پیش تقویت شود.

رییس حزب اتحاد ملت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: نیاز است که با همراهی رسانه و مدرسه و در کنار فعالیت‌های حزبی و اجتماعی بینش سیاسی رای‌اولی‌ها و ارزش هر فرد در مشارکت سیاسی به بهترین شکل تعریف شود و  با شروع سن تکلیف سیاسی گفتمان قوی و آگاهی لازم برای نقش پذیری در این فرایند حاصل آید و فارغ از نگاه خاص هر فرد ، شاکله اصلی در شعور سیاسی انتخاباتی برای نوجوانان مهیا شود.
«مرتضی سورانه» افزود: حضور در پای صندوق و رای به نامزد اصلح حق قانونی شهروندان است و بلااستفاده ماندن  این حق به هر دلیلی تبعاتی و اثرات منفی بر زندگی وی می‌گذارد چرا که انتخاب ناآگاهانه روند پیشبرد امور را مختل می‌کند و انفعال و انزوای سیاسی نیز راه را بر جریاناتی باز می‌گذارد که شاید همسو با تفکر او نباشند و سرنوشت کلی جامعه را خلاف رای و نظر او پیش ببرند.

وی ادامه داد: حضور هوشمندانه در پای صندوق رای برای هر شهروند ایرانی به‌ویژه رای اولی‌ها فرصتی است که حرف و نظر خود را با نامزد مورد وثوقشان اعلام کنند و این وزن هر شهروند را در مناسبات کشور رقم می‌زند.

رییس حزب اتحاد ملت استان مرکزی خاطرنشان کرد: حق انتخاب قابل توکیل به دیگری نیست و شایسته است که هر فرد بالغانه از این حق استفاده کند و رای اولی‌ها در این زمینه نیاز به کمک برای ورزیدگی سیاسی دارند.
سورانه افزود: اگرچه نوجوانان از سنین ۱۰ سالگی در مدارس رای دادن، انتخاب شدن و انتخاب کردن را تجربه و تمرین می کنند اما انتخابات شورای دانش‌آموزی مدرسه نوعی مشارکت مدنی برای سهم مسئولیت‌پذیری در اداره امور جزئی مدرسه است و با موضوعات حساس و مهم و کلان کشور فرق می‌کند و اینجاست که رسالت سنگین احزاب و نهادهای اجتماعی و مدنی برای آمادگی نوجوانان رای اولی در شناخت و اهمیت رایشان برجسته می‌شود.

وی ادامه داد:حضور بخشی از جوانان به‌عنوان رای اولی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نمایشی از زایش و رویش جدید در اداره  جوان پسند امور مملکت است و این مهم پاسخی به افرادی خواهد بود که می‌گویند چرا پدران و پیشینیان برای ما تصمیم‌گیری کرده و می کنند.

رییس حزب اتحاد ملت استان مرکزی گفت: حضور آگاهانه رای اولی‌ها پای صندوق‌های رای علاوه بر حفظ و گسترش سرمایه اجتماعی و مردمی نظام و نوسازی سازمان رای، ایجاد و تقویت نگاه جوان نوگرا به حکمرانی و انتخاب عامل مهمی برای یاس و نومیدی و به هم زدن نقشه های مخالفان و بدخواهان خارج از مرزها است که با ترویج عناد، کینه توزی، تحریم و توطئه در صدد تضعیف و فروپاشی سرمایه اجتماعی و مشروعیت مردمی نظام هستند.

عضو انجمن اسلامی پزشکان استان مرکزی نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی با شاکله اسلامیت و جمهوریت توانسته در چهار دهه اخیر الگوی حکومتداری دینی را به بهترین شکل ارایه دهد و تداوم این راه و بهبود مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی آن نیازمند تداوم شور و شعور سیاسی است و نسل جوان باید برای این مهم آماده شوند.

حسن جعفری افزود: رای اولی‌ها در ابتدای راهی حساس و مهم قرار دارند و باید با ممارست و تیزهوشی به سطح قابل قبول از درک سیاسی و اجتماعی برسند و با حضور در بزنگاه انتخابات نقش سیاسی خود را در جامعه ادا کنند.

وی توضیح داد: مراحل تربیت و آموزش برای نسل جدید انقلاب نه تنها در انتخابات اهمیت دارد بلکه در ادامه مسیر نظام اسلامی و عملی کردن گام دوم انقلاب نیز به عنوان پایه و رکن محسوب می‌شود بنابراین ارای کسانی که پای صندوق‌های رای می‌روند به ویژه رای اولی‌ها باید آگاهانه باشد تا اهداف کلان کشور را به پیش ببرد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد که ۲ کرسی آن مربوط به حوزه انتخابیه‌ اراک، کمیجان و خنداب و هر یک از پنج حوزه انتخابیه دیگر استان نیز یک کرسی نمایندگی در بهارستان دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha