۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 83678254
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چین، حفظ توسعه اقتصادی همزمان با مبارزه علیه کرونا

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 83678254
لی جیانان، خبرنگار تلویزیون چین CCTV و گروه رسانه ای چین CMG
چین، حفظ توسعه اقتصادی همزمان با مبارزه علیه کرونا
لی جیانان، خبرنگار تلویزیون چین CCTV و گروه رسانه ایی چین CMG

پکن- ایرنا- از زمان شیوع ویروس کرونا در چین، دولت این کشور، تحت رهبری «شی جین پینگ»، اقدامات سریع و موثری را برای پیشگیری و کنترل این ویروس از جمله ساخت سریع بیمارستان های هوشنشان و لیشنشان برای افزایش تخت ها و ظرفیت بیمارستانی که سرعت ساخت آن حیرت جهانیان را برانگیخت، اعزام  تیم های درمانی به هوبی و همزمان تامین مواد غذایی مورد نیازو ثبات قیمت ها به کار بست.

در عین حال مردم چین خود نیز دست به کار شده و  اقدامات پیشگیرانه ای مانند پوشیدن ماسک، اجتناب از سفر به خصوص در تعطیلات عید بهاره چین که معادل نوروز در ایران است و ارسال کمک به مناطق شیوع ویروس کرونا به کار بستند اما همان طور که رییس جمهور شی اشاره کرد چین اطمینان دارد قادر است به زودی بر این بیماری واگیردار فائق آید.  

اکنون چین درگیر مبارزه در دو جبهه است، یکی پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا و دیگری مقابله با چالش های در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی متاثر از شیوع این ویروس، کنترل انتشار این ویروس نیازمند قرنطینه گسترده است که دارای پیامدهای اجتماعی و هزینه های اقتصادی فراوانی است در این وضعیت دشوار، چین، عزم جدی برای مبارزه در هردو جبهه را دارد و اقدامات قاطعانه و دقیقی را به کار بسته است.  

دولت چین بلافاصله یک سیستم گسترده ایجاد نمود و تمامی امکانات و منابع ملی خود را در این سیستم به کار گرفت و سخت ترین اقدامات پیشگیرانه جهت مبارزه با شیوع این ویروس انجام داد، بسیاری از این اقدامات حتی فراتر از توصیه های سازمان جهانی بهداشت است مثلا در استان هوبی که مرکز شیوع ویروس کرونا است اقدامات سختگیرانه تری اتخاذ شده است به طوری که تنها خودروهای پلیس، آمبولانس و ماشین های انتقال مواد غذایی و مورد نیاز مردم اجازه تردد دارند، چکاپ های سلامتی به صورت منظم انجام می شود، مکان های عمومی غیر ضروری تعطیل هستند و فعالیت های که منجر به تجمع می شوند مجاز نمی باشد.

این اقدامات باعث شد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خارج از استان هوبی  برای دوازدهمین روز متوالی  از تاریخ سوم فوریه کاهش پیدا کند میزان بهبود یافتگان نیز با سرعت زیادی رو به افزایش است بیش از ۹ هزار نفر بهبودی کامل پیدا کرده و از بیمارستان ها مرخص شده اند میزان مرگ و میر ویروس نیز کنترل شده و به حدود دو درصد رسیده و اطلاع رسانی به صورت دقیق و به موقع انجام می شود این آمار و ارقام نشان می دهد که چین نسبت به مردم خود و مردم دنیا احساس مسئولیت می نماید و  اقدامات پیشگیرانه دولت درست و  موثر بوده است.

از سوی دیگر، به منظور ارتقای توسعه اقتصادی، دولت چین مجموعه ایی از سیاست ها از جمله افزایش بودجه، کاهش هدفمند مالیات  و قیمت ها، تضمین ثبات بازار کار و افزایش مصرف را تدوین نموده است.


نهادها و رسانه های غربی اینگونه القا می کنند که وضع اقتصادی چین رو به وخامت است آن های باید این مساله را درک کنند که چین امروز، دیگر چین گذشته نیست چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و میزان سرانه تولید ناخالص ملی آن از مرز ۱۰ هزار دلار عبور کرده است بنابراین برای کشور بزرگی مانند چین با رهبری رییس جمهور شی جین پینگ، مساله همه گیری  ویروس اثر کم و کوتاه مدتی بر اقتصاد چین دارد و اثر بلند مدتی بر اقتصاد چین نخواهد گذاشت.  

تقریبا همه می دانند که بازار سرمایه  شاخصی برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور است وضعیت اخیر بازار سرمایه در چین نشان می دهد که سرمایه گذاران داخلی و خارجی اطمینان کاملی از توسعه اقتصادی چین در بلند مدت دارند.  
 
همانطور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی  گفته اند انتظار می رود چین یک شوک اقتصادی را در نیمه اول سال جاری میلادی بر اثر شیوع ویروس کرونا تجربه کند، ولی بلافاصله پس از کنترل کامل این ویروس باید انتظار بازگشت سریع اقتصاد چین و جهش بیشتر ان را داشت.

فارغ از همه این ها، موضوع ویروس کرونا، پیش از اینکه موضوع کنترل و پیشگیری از یک بیماری باشد، موضوعی انسانی و اخلاقی است در موضوع ویروس کرونا برخی کشور های غربی اخلاق را  باختند و قربانی منافع کوتاه مدت خود شدند.

جا دارد به عنوان خبرنگار مقیم تلویزیون چین در ایران از دولت و ملت ایران که علیرغم تحریم های شدید در کنار دولت و مردم چین ایستادند و ابراز همدردی و محبت کردند نهایت تشکر خود را ابراز نمایم و اشاره  کنم به شعر شاعر بزرگ ایرانی سعدی شیرازی «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha