قطار وعده های رنگارنگ نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از ابتدای مهلت تبلیغات انتخاباتی به راه افتاده بود اکنون شتاب گرفته و بعضا ایستگاه به ایستگاه تغییر مسیر می دهد و گاه دود غلیظ آن چنان فضا را آکنده و تاریک می سازد که نه تنها چشم که قوه ادراک را نیز از تشخیص درست از نادرست ناتوان می کند.
برخی از این وعده ها چنان غریب و باورنکردنی است که شگفتی مخاطبان عام را نیز برانگیخته و گاه کار را به جایی رسانده که صدای اعتراض مردم را درآورده و آنها چنین وعده هایی را توهین به شعور خود تلقی کرده اند.
وعده های محیرالعقول
برخی از نامزدهای فعلی که پرشمار نیز هستند در حالی که هنوز راه درازی تا رسیدن به کرسی های بهارستان دارند گویا هر اقدامی را از سوی نماینده مجلس مجاز و ممکن می دانند و از رو به دادن وعده های محیرالعقول روی آورده اند.
شنیده شده برخی از نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی حتی قول ایجاد دریاچه های مصنوعی برای توسعه گردشگری از باباامان تا بش قارداش را داده اند و البته کمک های مالی و نوشتن نامه های توصیه را نیز از هم اکنون آغاز کرده اند در حالی که مهمترین کار نمایندگان مردم قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است.
نامزدی دیگر دم از رهاسازی رایگان آب سدها برای کشاورزی مردم زده و وعده داده است که اگر رای بیاورد اماکنی ایجاد می کند تا در آن پسران و دختران بتوانند از راه های حلال با هم آشنا شوند.
در عین حال شیوه های تبلیغات هم این روزها از شکل متداول خارج شده است. در شهرها نصب پوستر در ابعاد بزرگ با وجود این که مغایر با قوانین تبلیغات است از سوی چند نامزد دیده شده است و با وچود اینکه شهرداری برای هرگونه تبلیغات محیطی شرایط و فضای خاصی فراهم کرده است، اما چسباندن و نصب بنر و پوستر در هر نقطه شهر دیده می شود از تیرهای چراغ برق تا درختان بلند و حتی در بلندای ساختمان های چند طبقه و در این بنرها و پوسترها شعار پشت شعار با وعده کاهش بیکاری و نرخ ارز و تورم دیده می شود.
رفع بیکاری و ایجاد اشتغال صدرنشین وعده ها
بیشترین وعده ها مربوط به رفع مشکلات بیکاری، توسعه اقتصادی، ارتقای معیشت مرزنشینان، ارتقای سطح خدمات زیرساختی است و این در حالی است که تحقق این وعده ها کار حوزه اجرایی و نه قانونگذاری است و گویا برخی نامزدها فراموش کرده اند که می خواهند به مجلس شورای اسلامی بروند.
با این وجود در کنار این وعده ها که معمولا با چاشنی صبحانه، ناهار و شام های آنچنانی نیز همراه است آنچه نمود بارزی دارد این است که این افراد به هر دری می زنند تا به بهارستان راه پیدا کنند.
یکی دیگر از نامزدهای بجنورد هم اعلام کرده که اگر رای بیاورد در طی سال هایی که در بهارستان حضور دارد نرخ بیکاری را پله پله کاهش خواهد داد و البته همین نامزد عنوان کرده بود آنقدر روستاها را به سمت توسعه می برد که مهاجرت روند معکوس بگیرد.
در عین حال وعده هایی مانند ساخت فرودگاه در برخی شهرهای اقماری خراسان شمالی، ایجاد مجتمع های فرهنگی و هنری، وعده هایی مبنی بر تغییر شرایط زندگی مردم و کاهش مشکلات اقتصادی نیز این روزها ورد زبان برخی از نامزدهایی شده است که هنوز در نخستین قدم رفتن به بهارستان مانده اند.
تبلیغات خانه به خانه
نامزدهای انتخاباتی خراسان شمالی این روزها محله به محله و مسجد به مسجد و حتی خانه به خانه در حال رفت و آمدند.
احوالپرسی از سالمندان، عیادت از خانوده های شهدا و حضور در مراسم عزا و عروسی از سوی افرادی که تا دیروز جواب سلام مردم را هم نمی دادند، تعجب آور شده است.
این روزها حتی برخی نامزدهایی که تا دیروز با موسیقی میانه ای نداشتند در سالن های ورزشی بجنورد یکی یکی مراسم جشن انتخابات را همراه با موسیقی زنده و برنامه های طنز برپا می کنند، آن هم با حضور چهره هایی از فعالان رسانه ملی.
و در این میان بازار انتقاد از عملکرد نمایندگان قبلی هم داغ است و این انتقادها چنان عنوان می شود که گویا هر مشکلی که هم اکنون دامن کشور را گرفته ناشی از عملکرد مجلسی ها و بهارستان نشین های پیشین است.
با رسیدن به آخرین روز انتخابات اعلام حمایت های برخی افراد صاحبنام و حتی گمنام از نامزدها داغ است و البته نامزدها هم در انعکاس نامه ها و میثاق نامه ها و پیمان هایی که با دیگران بسته اند و قرار است از آنها حمایت کنند، کم نمی گذارند و البته تبلیغات در روستاها شکل دیگری دارد و خانه به خانه شده است.
وقتی همه خواب هستیم
شاید این اتفاق برای شما هم افتاده است که صبح، زمانی که می خواهید از خانه خارج شوید با ده ها نامه و تراکت و پوستر که داخل خانه ها انداخته اند و یا لای در قرار داده اند، مواجه شده باشید.
پوسترهایی پر از وعده های رنگارنگ و ادعاهایی که شاید برخی از آنها از ریشه بی اساس است.
این همه هزینه و بریز و بپاش، آن هم در وضعیت اقتصادی کنونی جای سوال دارد و نامزدهای کمی هستند که در این میدان نگاهشان به رعایت حال مردم باشد و حتی صدای بلندگوهای تبلیغاتی خود را کم کنند تا آزاری به شهروندان نرساند.
صدای بلند موسیقی و پخش ترانه در برخی از ستادها اگر چه سنخیتی با انتخابات ندارد اما دستمایه جلب رهگذران است و توزیع چای و نسکافه، قهوه و شیرینی هم که عمومیت دارد و البته به هر یک از مهمانانی که وارد ستادها شوند حتما هدیه کوچکی داده می شود که ممکن است خودکار یا تقویمی با نام نامزد باشد.
انتخابات اما به بازار رونق هم داده است، گاهی ویترین قنادی ها از شیرینی خالی می شود و البته مراکز تبلیغاتی چاپخانه های بزرگ و آتلیه های عکاسی هم که از چند ماه قبل از انتخابات بازارشان رونق داشت و دارد.
روستا به روستا در پی رای
نامزدهای انتخابات و البته آنهایی که شناخته شده تر هستند، برای معرفی خود به روستاییان از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و به ویژه برای جلب حمایت صاحبان نفوذ، تلاش مضاعف تری دارند.
آنها منزل به منزل و از پشت تریبون ها، وعده های بی شمار را فریاد می زنند و با این که ایجاد ستاد در روستاها ممنوع است اما برخی از آن ها در هر روستا نه یک محل، بلکه چند محل مسکونی را برای تبلیغات در اختیار گرفته اند و بازار شام و ناهارهای تبلیغاتی، توزیع بن های خرید، سوخت و هدایای مختلف نیز داغ است و خلاصه اینکه برخی نامزدهای این دوره از انتخابات می خواهند به هر شکلی که هست بر صندلی های سبز بهارستان تکیه بزنند.
وعده های انتخاباتی به روستاییان هم بیشتر حول محور ایجاد اشتغال و توسعه کشاورزی و دامداری می چرخد و البته وعده کاهش تورم و ارزان شدن کالاهای مورد نیاز روستاییان هم در میان است.
یکی از نامزدهای انتخاباتی بجنورد اخیرا در جمع روستاییان با تاکید بر تلاش خود در کسوت نمایندگی برای کاهش نرخ ارز و کنترل بازار، اعلام کرده بود که کاری می کند تا نهاده های کشاورزی نیز در شیب ارزانی قرار بگیرد.
روستاییان اما از این مهندسان و پزشکانی که از چند ماه قبل انتخابات روستاگردی خودرا آغاز کرده اند گلایه می کنند که تا کنون کجا بودید که اکنون سر و کله شما پیدا شده است و آیا طعم زندگی در روستاها و کنار آمدن با سختی های روستایی را چشیده اید؟
از ماست که بر ماست
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید: رفتارهایی که اکنون شما در حوزه سیاست میبینید، به نظر من عین تجربه زیست روزمره ما است و خیلی نادر نیست.
مهدی محمدی نسب می افزاید: جذب رای یا رایگیری، مرحله پایانی یک فرآیند سیاسی است. پیش از این شما باید قدرت را در انجمنها، سندیکاها، صنفها و گفتوگوها در محافل سیاسی، ادبی و در کنشهای عمومی تولید کنید.
او می گوید: بدرفتاری های انتخاباتی نشات گرفته از بدرفتاری هایی است که در زندگی مردم ریشه دوانیده و وقتی بخش اعظمی از جامعه و مردم دایم در حال دروغ گفتن هستند به تبع دروغ نیز می شنوند و با این که می دانند برخی وعده ها دروغ است اما گویا دروغ های شیرین را بیشتر از حقایق تلخ قبول می کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ مردم در مواجهه با بداخلاقی های انتخاباتی باید تغییر کند، اظهار می کند: این روزها از در و دیوار هشدار، ممنوعیت و چهارچوب های تبلیغاتی می بارد و کمتر فردی است که نداند چه تبلیغی واقعی و چه تبلیغی نادرست است اما مردم به این موارد توجه چندانی ندارند.
محمدی نسب در ادامه می افزاید: همه می دانند که وظیفه نماینده مجلس قانونگذاری است اما آنچه از برخی نمایندگان دیده اند هر کاری به جز قانونگذاری بوده است.
وی می افزاید: دخالت در اجرای قانون به جای نظارت، عزل و نصب مسوولان با فشار به استانداران و مدیران کل و چانه زنی برای بودجه از جمله کارهایی است که نماینده نباید انجام دهد و در عین حال باید هم و غم خود را بر قانونگذاری و نظارت بر اجرای درست قانون بگذارد.
وی خاطرنشان می کند: با این حال مردم در مواجهه با قانون شکنی، این کار را نوعی زرنگی و پیچاندن تلقی می کنند و این تفکر را که قانون شکن قانونگذار خوبی نخواهد شد، ندارند.
وی اظهار می کند: تحصیلکردگان و متفکران فرهنگی ما هم خود را کنار کشیده اند و در واقع یکی از عواملی که موجب بروز چنین رفتارهایی شده است، خود ما هستیم.
وی می افزاید: هنگامی که برخی از اقشار تاثیرگذار بر فرهنگ و سواد جامعه از صحنه های اجتماعی فاصله بگیرند، نباید از این ناراحت شویم که نماینده مردمی معرفی شویم که قانون شکنی را زرنگی می دانند و ادعاهای غیرممکن را عادی تلقی می کنند.
وی خاطرنشان می کند: آنجایی که نماینده چند دوره انتخابات می گوید ما هم در زمان تبلیغات ادعاهای غیرممکن و خارج از حیطه وظایف داشتیم، دیگر نباید از دیدن برخی ناهنجاری ها و قانون شکنی ها و وعده های خارج از حیطه وظایف تعجب کنیم.
این استاد دانشگاه با تشریح برخی از موارد قانونی که باید در انتخابات رعایت شود، می گوید: در قانون انتخابات فصلی برای چگونگی تبلیغات و راهبردها و روش های آن عنوان شده، اما در عمل، در مواردی تبلیغات محیطی و مجازی از جاده قانون، اخلاق و انصاف خارج می شود.
وی معتقد است: برخی از نامزدها که تعداد آن ها کم هم نیست، با هدف رای آوری به هر قیمت، حیطه تبلیغی را به موج سواری احساسات تبدیل کرده و با وعده های رنگین و غیرعملی بر محمل احساسات مردم سوار می شوند و این افراد اگر به کانون های تصمیم سازی راه یابند نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و در همه ادوار مجلس چنین افرادی را دیده ایم.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه برگزار خواهد شد.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.
هم اکنون ۶۰ نامزد انتخاباتی برای کسب ۴ کرسی نمایندگی خراسان شمالی در بهارستان و ۲ نامزد نیز برای یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری رقابت می کنند.
نظر شما