تداوم این تبلیغات انتخاباتی با برپایی میتینگهای کوچک، تبلیغ آدرس کانالهای فعال نامزدها در شبکههای فضای مجازی و انبوه هشتکهای اینستاگرامی شور و هیجانی تازه اما گذرا در سطح شهر ایجاد کرده است.
در این میان، "شعارهای انتخاباتی" منتشره در قالب پوستر، تراکت و بنرهای رنگارنگ در کنار تصویر چهرههای شیک و اتوکشیده نامزدها در اکثر قریب به اتفاق موارد، شامل کلیگوییهای وعدهگونهای است که مضمومن واحد آنها موضوع "معیشت" را هدف گرفته و به موضوعات مورد اعتراض و انتقاد عمومی اختصاص یافته که ظرف یکی دو سال اخیر مطرح شدهاند. در همین راستا برخی نامزدها نقشهای از ایران را با درج چشمانی نیمهباز و لبهایی افتاده بر آن منتشر کردهاند که تداعیگر چهرهای مغموم است!
بازی رنگ و نماد
طراحان اقلام تبلیغاتی نامزدهای انتخابات بطور عمده با بهرهگیری از تلالو درخشان تصویر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در همه بنرها و تراکتها بدون آنکه از دیگر نمادهای ملی استفاده کنند در صدد برآمده تا مخاطب را متوجه تاکید بر علقههای ملی وفاداری میهنی نمایند. به همین خاطر رنگ زمینه بیشتر پوسترهای تبلیغاتی که در سطح شهر مشهد به چشم میخورند علاوه بر تک رنگ آبی که تداعیگر حسی معنوی میباشد، پرچم جمهوری اسلامی ایران است.
برخی نامزدها نیز در قالب پوسترهای تبلیغاتی خود علاوه بر اشاره به سطح سواد و تخصصشان، با چاپ تصاویری که در آن ملبس به پوشاک ورزشی بوده و ادوات ورزشهای مختلف را نشان میدهند، بطور غیرمستقیم ورزشکار بودن خود را به عنوان یک مزیت شخصی به رخ کشیدهاند.
در این میان نامزدهایی هم که در قالب ائتلافها وارد کارزار رقابت و تبلیغات انتخاباتی شده، کوشیدهاند در قالب پوستر با تصاویر گروهی از جمع ائتلافیشان که در آن با لباس یکسان و همرنگ ظاهر شدهاند اینگونه به مخاطب القا کنند که در میانشان وحدت و یکپارچگی خدشهناپذیری وجود دارد!
علاوه بر موارد عامی همچون "کد انتخاباتی نامزد، آدرس محل سخنرانی، بیوگرافی و سوابق اجرایی وی و نیز لوگوی پیامرسانهای فعال در شبکههای اجتماعی" برخی نامزدها "تقویم سال ۱۳۹۹، هشتک و گل را در تبلیغات کاغذی خود ارائه کرده و حتی در اقدامی نمادین اقدام به انتشار شماره تلفن همراه شخصی خود برای عموم مردم کردهاند.
"تصویر گنبد حرم مطهر امام رضا(ع)، تصاویر امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصویر صندوق رای و نیز انگشت اشاره آغشته به جوهر" دیگر نمادهایی هستند که نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از آنها بخاطر احترام و اهمیتی که در بین عموم مردم دارند در کنار عکسی از چهره خود، برای تبلیغ بهره بردهاند.
شعار یا انتقاد؟
تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بطور طبیعی شامل شعارها و وعدههایی است که اغلب به برقراری عدالت، رفع بیکاری، مبارزه با فقر و اعتیاد و نیز توزیع عادلانه ثروت در کشور اشاره دارد. اما در این چارچوب برخی نامزدها بدون اینکه جانب انصاف را رعایت کرده یا برنامه مشخصی ارائه کنند، دولت را هدف قرار داده و صرفا مبادرت به طرح انتقادهایی کلی از سیاستهای دولت کردهاند.
در این میان بازار شعارهای کلی، اتهامزننده و حتی بعضا اغواکنندهای همچون "نه به مافیا، معامله نمیکنم، سکوت پیشه من است، محافظهکار نیستم و نه به فساد" نیز داغ است.
با این حال در میان تبلیغات انتخاباتی شعارهایی معقول نیز دیده میشوند که بطور مشخص هم به مشکل و هم راهکار حل آن اشاره کردهاند. "تحقق عدالت مالیاتی، توزیع عادلانه یارانهها، توانمندسازی حاشیهنشینان شهر مشهد، نه به مجلس تکراری، تقبیح هیجان و تاکید بر نیاز به اخلاق و عقلانیت، مشهد بانشاط، شجاعت و شفافیت در مبارزه با فساد و تبعیض" از جمله این شعارها هستند.
همچنین آن دسته از نامزدهایی که فاقد اشتهار بوده و چهرههای شناخته شدهای برای مردم نیستند کوشیدهاند با تمسک به حرمت و جایگاه ارزشمند برخی مشاغل برای خود در چشم و ذهن مخاطب وجاهت کسب کنند. این گروه از نامزدها تصویر خود را پشت میز معلمی، میز وکالت، پوشش لباس پزشکی و یا حرفههای فنی و کارگری منتشر کردهاند.
"حوزه مشهد و کلات" با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی به عنوان بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی هماینک صحنه رقابت ۳۰۰ نامزد نمایندگی مجلس یازدهم، یعنی ۶۰ رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت است.
برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای داده هستند، روز دوم اسفند ماه آتی هزار و ۵۰۷ شعبه رایگیری برپا میشود.
نظر شما