۳ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83685208
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال از طرح «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 83685208
استقبال از طرح «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان

کابل - ایرنا - عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی و محمداشرف‌غنی رییس جمهوری دولت وحدت ملی افغانستان از آغاز عملی طرح «کاهش خشونت» در این کشور که از امروز (شنبه) در این کشور آغاز شده است، استقبال و آنرا گامی برای اعتماد سازی دانستند.

طرح «کاهش عملی خشونت‌ها» براساس  موافقتنامه صلح بین آمریکا و طالبان از ساعت ۲۴ شب گذشته آغاز شده و تاکنون گزارشی از حمله ای در این کشور منتشر نشده است.



عبدالله روز شنبه در صفحه اجتماعی خود نوشته است که کاهش چشمگیر خشونت‌ها گام مهمی در راستای آتش بس سراسری و اعتمادسازی برای آغاز مذاکرات بین افغانستانی است.

وی افزوده است که با توجه به همین ویژگی های کاهش خشونت، برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان و کاهش درد و رنج مردم افغانستان، از این طرح حمایت می کند.

 عبدالله با اشاره به مشخص شدن زمان امضای توافق‌نامه صلح بین آمریکا و طالبان ابراز امیدواری کرده است که با امضای آن فصل مهم دیگری که آغاز گفت وگوی داخلی است، آغاز شود.

وی تأکید کرده است که برای همکاری صادقانه در تسهیل معرفی هیأت فراگیرمتعهد است و پیشرفت صلح را دستاورد جانبازی و ایثار نیروهای افغان دانسته است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز در اطلاعیه ای نوشته است که از کاهش خشونت ها استقبال می‌کند و صلح را اولویت ریاست جمهوری و مردم این کشور دانسته است.

اشرف غنی هم نیز از نیروهای افغان خواسته است که شرایط توافق نامه و کاهش خشونت ها را مراعات کرده و از حمله علیه طالبان خودوداری و تنها  در موضع تدافعی باشند.

ذبیح الله مجاهد در اطلاعیه‌ای که برای رسانه ها ارسال کرده از افراد این گروه خواسته است که از تردد به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی بطور جدی خودداری کنند.



به اعتقاد تحلیلگران در صورت عملی شدن این طرح  یک قدم تاریخی در بیش از ۱۸ سال درگیری خونین در افغانستان رخ خواهد خواهد بود و سرانجام راه را برای توافقی که می تواند صفحه جنگ را در این کشور ببندد، هموار می کند.

  «جواد فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز گفته بود که «طرح کاهش خشونت از فردا شنبه شروع می شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت».

نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از اظهار نظر در این خصوص طفره رفتند و اما منبعی در طالبان تاکید کرد که این آتش بس جزئی ار امروز شنبه شروع می شود.

آمریکا بیش از یکسال است که برای رسیدن به توافق سرگرم مذاکره با طالبان است. این توافق به آمریکا اجازه می دهد هزاران نظامی خود را در مقابل تضمین تعهدات امنیتی طالبان از افغانستان خارج کند.

مقامات افغانستان گفته اند که اگر همه طرف ها طرح کاهش خشونت را اجرا کنند، توافق بین آمریکا و طالبان در ۲۹ ماه جاری فوریه در دوحه پایتخت قطر امضا می شود.

یک منبع طالبان در پاکستان تاکید کردکه گفت وگوها بین طالبان و دولت افغانستان برای تقویت توافق گسترده صلح که قرار است از دهم ماه مارس شروع شود، ضروری است.

 اما مقامات دیگر طالبان در پاکستان گفته اند که طرح کاهش خشونت قبل از روز یکشنبه شروع نمی شود.

یک مقام طالبان با بیان اینکه «شنبه یا یکشنبه بودن این توافق مهم نیست»، گفت که شورای فرماندهی طالبان برای امضای توافق صلح و شروع هفته کاهش خشونت چراغ سبز نشان داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک عضوطالبان در ولایت قندهار درجنوب افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان در قندهار دستور برای آمادگی و رعایت هفته کاهش خشونت از امروز شنبه را دریافت کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha