مشارکت گسترده؛ روایت رسانه‌های اسپانیایی زبان از انتخابات ایران

تهران_ ایرنا_ رسانه های اسپانیایی زبان با انتشار اخبار، گزارش‌ها و تصاویر متعدد از یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، از مشارکت گسترده مردم در این رویداد بزرگ سیاسی ایران سخن گفتند.

 شبکه تله سور ونزوئلا با انتشار تصاویر انتخابات ایران، تیتر زد: مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی ایران". تله سور در ادامه نوشت انتخابات مجلس ایران علیرغم تحریم ها و تهدیدات ایالات متحده آمریکا، با حضور حداکثری مردم و تمدید زمان رای گیریت تا ساعت ۱۱ شب (به وقت محلی) برگزار شد. این رسانه با اشاره به سخنان مقامات ایرانی در جلب حمایت مردم، نوشته است که عدم حضور مردم پای صندوق های رای به منزله ضعف و ناتوانی کشور در مقابل دولت دونالد ترامپ و تحریم های اقتصادی فزاینده آمریکا علیه ایران خواهد بود.

به گزارش نشریه اسپانیایی ال موندو، ۵۸ میلیون ایرانی به حضور پای صندوق های رای فراخوانده شدند و تعداد قابل توجهی از آنان با حضوردر ۲۰۸ حوزه انتخاباتی به ۲۹۰ نماینده مجلس رای دادند. جمهوری اسلامی ایران در حالی یازدهمین دوره انتخابات پارلمانی را برگزار کرد که اتفاقات ماه های اخیر در این کشور، اهمیت آن را برجسته تر کرد.

این نشریه با اشاره به نارضایتی های اخیر مردم ایران از اوضاع اقتصادی در این کشور، کاهش مشارکت را پیش بینی کرد اما نگفت که شرایط سخت اقتصادی در ایران، ناشی از جنگ اقتصادی تمام عیار و تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه مردم ایران است.

ال موندو همچنین نوشت که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی حضور در این انتخابات را «وظیفه شرعی» اعلام کرده و آن را ادامه راه شهید سردار قاسم سلیمانی و حمایت از آرمان های او دانست.

برخی رسانه ها نیز طبق رویکرد خبری رسانه ای خود درباره انتخابات روز جمعه در ایران قلم زدند. از جمله ال پائیس که مشکلات اقتصادی در ایران را دلیلی بر حضور کمرنگ به خصوص قشر جوانان در این انتخابات اعلام کرد. این رسانه همچنین انتخابات ایران را رقابت دو طیف سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس دانست. .

روزنامه ال پریودیکو با انشار تصویری از حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در پای صندوق رای، به گزارش انتخابات ایران علیرغم  تنش های ایجاد شده توسط آمریکا پرداخت و پیش بینی کرد که کاندیداهای محافظه کار شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان از ساعت ۸ صبح روز جمعه دوم اسفند در ۲۰۸ حوزه انتخابیه - ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای- برای تعیین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی  و تعیین۷ نماینده مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و قم برگزار شد.

در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر رای اولی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha