میزبانی ایران از ۲۳۹ خبرنگارِ ۱۰۵ رسانه جهان

تهران- ایرنا- اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فهرست مجوزهای روادید موقت مطبوعاتی برای خبرنگاران غیرمقیم رسانه‌های خارجی دربهمن‌ماه ۹۸، اعلام کرد: ۲۳۹ خبرنگار و عوامل خبری ۱۰۵ رسانه از ۲۷ کشور جهان در این مدت عازم ایران شدند.

طبق روال ماه‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی اداره کل رسانه ها و مطبوعات خارجی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب رسانه، مطبوعات و عوامل خبری کشورهای مختلف جهان در بهمن ماه سال ۹۸ نیز بنا به میزان درخواست رسانه ها، روادید موقت تردد به کشورمان برای پوشش خبری و تصویری مناسبت ها و مراسم مختلف انجام شد.

بهمن ماه ۹۸ نیز با توجه نیاز حضور تیم ها و عوامل خبری رسانه های کشورهای مختلف به مناسبت پوشش خبری چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه مبارک فجر و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

البته در ماه های قبل نیز به تناسب مناسبت های مختلف در کشور، اصحاب رسانه و عوامل خبری کشورهای گوناگون شامل رادیو و تلویزیون ها، روزنامه و مجلات، خبرگزاری ها و همچنین موسسات مستند سازی و فیلم سازی و... برای پوشش خبری و تهیه گزارش و همچنین فعالیت چند رسانه ای به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند.    

همین امر (پوشش خبری چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه مبارک فجر و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) باعث شد که بهمن ماه نسبت به سایر ماه های سال تاکنون بیشترین حجم تردد موقت به ایران را داشته باشد از این جهت برخی کشورها بصورت تکراری و مشترک در فواصل مختلف درخواست تردد به کشور را داشتند که با صلاحدید مسئولان مربوطه برای آنها روادید موقت صادر شد.

کشورهای درخواست کننده کدامند؟

فرانسه با ۱۹ مورد درخواست، ژاپن با ۱۴ مورد درخواست، ایتالیا با ۱۰ مورد درخواست، آمریکا با ۷ مورد درخواست، سوئد و سوئیس هر کدام با ۵ مورد درخواست، آلمان با ۵ مورد درخواست، انگلستان با ۶ مورد درخواست به عنوان بیشترین کشورهای حاضر در جمهوری اسلامی ایران و درخواست کننده در ماه بهمن ماه ۹۸ بودند.

سایر کشورها

همچنین در کنار کشورهای دارای درخواست بالای حضور در ایران، کشورهای روسیه، نروژ، دانمارک، بلژیک، پاکستان، عراق، چک، ترکیه، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، پرتغال، قطر، هند، اسلوونی، فنلاند، چین، فیلیپین و لبنان نیز به ترتیب در رتبه های بعدی درخواست کننده برای حضور و تردد در جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند.

کدام رسانه ها بیشترین درخواست کننده هستند؟

طبق روال همیشه رادیو و تلویزیون ها مانند سی ان ان آمریکا، رادیو مونت کارلو فرانسه، ان تی وی ترکیه، العربی قطر، تلویزیون توکیو، تلویزیون ۲۴ ، فرانس فرانسه، خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری راپتلی روسیه، ای جی آی ایتالیا، آنسا ایتالیا، آ ف پ فرانسه، لوزا پرتغال، روزنامه ها و مجلات مانند روزنامه های تایمز انگلستان، یومیوریژاپن، ایندیاتودی هند، فاینشال تایمز انگلستان، فرانس اوست فرانسه، آساهی شیمبون ژاپن و سی ایکاس فرانسه و همچنین موسسات فیلمسازی و مستندسازی از جمله رسانه هایی هستند که بیشترین درخواست حضور در جمهوری اسلامی را داشتند.

تعداد و روز اقامت

 در مجموع حدود ۱۱۹ رسانه از ۲۷ کشور جهان با درخواست اقامت بین ۳ تا ۱۰ روز و برای حدود یک تا ۸ نفر مجوز تردد و اقامت موقت مطبوعاتی از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

تکرار اسامی برخی رسانه ها در جدول فوق، به علت صدور مجوز روادید برای گروه های مختلف همان رسانه به مناسبت پوشش خبری چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

علت حضور عوامل خبری خارجی در ایران      

پوشش خبری و تصویری مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف خبری، تهیه مستند، خبر و گزارش تصویری و مکتوب، انجام مصاحبه و همچنین حضور در اقصی نقاط کشور برای تهیه گزارش‌های حوزه گردشگری و معرفی آثار تاریخی و کهن ایران از مهمترین دلایل درخواست گروه‌ها و تیم‌های خبری و رسانه‌ای خارجی بوده است و در بهمن ماه ۹۸ نیز تیم ها و عوامل خبری رسانه های کشورهای مختلف برای پوشش خبری چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه مبارک فجر و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درخواست حضور در ایران داشتند.

رسانه های مقیم  

براساس اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، درحال حاضر حدود ١٥٠ رسانه بین المللی دفتر نمایندگی فعال در ایران دارند و رسانه‌های دیگری که در ایران دفتر ندارند بنابر تقاضا، مجوز فعالیت مدت دار دریافت می‌کنند.

این مجوزها حسب تقاضای رسانه‌ها، رسیدگی می‌شود؛ در مواردی پاسخ منفی یا مشروط داده می‌شود و در مواردی با درخواست آنها به صورت مجوز موقت زمان دار، موافقت می‌شود.

فهرست کامل «روادید مطبوعاتی زمان دار» برای خبرنگاران «غیر مقیم» رسانه‌های کشورهای خارجی هم اکنون در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است. تهیه و تنظیم از علی اکبر قزوینیان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha