۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83691441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لبنان؛ گزینه‌های کمک پاریس به بیروت

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴
کد خبر: 83691441
لبنان؛ گزینه‌های کمک پاریس به بیروت

بیروت – ایرنا - فرانسه که به لحاظ تاریخی همواره پس از جنگ اول و دوم جهانی خود را کمک کار لبنان می دانسته در دوره کنونی و پس از تشکیل دولت جدید دست کم ۲ گزینه برای کمک به این کشور دارد.

نخستین گزینه ی فرانسه برای خارج شدن لبنان از بحران اقتصادی و مالی، کمک در چارچوب صندوق بین المللی پول است. هیاتی از این صندوق با سفر به لبنان با نبیه بری رییس و شماری از اعضای کمیسیون مالی مجلس، حسان دیاب نخست وزیر و غازی وزنی وزیر دارایی لبنان دیدار  و گفت وگو کرد.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه پس از سفری که به تازگی به امارات عربی متحده داشته و با مسئولان این امیرنشین وضعیت لبنان را بررسی کرده گفته  است فرانسه گزینه‌های مختلف خود را برای کمک به لبنان و خارج شدن از بحران کنونی بررسی می‌کند که از جمله ی آن، گزینه صندوق بین‌المللی پول است.

لومر اضافه کرده است که البته اگر دولت لبنان این مسأله را بخواهد زیرا هر دولتی بنا بر نظر حاکمیت خود، تصمیم‌گیری می‌کند ولی اگر لبنان نیاز به‌کمک مالی دارد فرانسه در ارائه کمک درنگ نخواهد کرد.

این سخن وزیر دارایی فرانسه بازتاب مثبتی میان سیاستمداران لبنانی داشت به‌ ویژه که وی مسأله کمک از طریق صندوق بین‌المللی پول را به تصمیم دولت و حاکمیت لبنان منوط کرد.

نبیه بری در این خصوص گفته، اول باید تمام تلاش خود را برای انجام اصلاحات اجتماعی و اقتصادی با هدف نجات لبنان از بحران کنونی به کار ببندیم.

او اضافه کرده که شرط نخست ایجاد راه‌حل بحران، این است که به شهروندان خود دولتی پیشرفته و عادلانه ارائه دهیم و این مسأله از طریق دستاورد اصلاحات و دولت مدنی انجام می‌شود.

قرار است صندوق بین المللی پول طرح خود برای کمک به لبنان را هفته آینده ارایه کند.

گزینه ی نخست در مورد موضع فرانسه و کمک به لبنان در قالب طرح صندوق یاد شده، حداقل ۲ مساله و مشکل زیر را برای هر دو کشور دارد که  نمی توانند آن ها را پنهان کنند:

-- اشاره فرانسه به این که ممکن است از طریق صندوق بین‌المللی پول به لبنان کمک کند مخالف با آن چیزی است که دیپلمات‌های این کشور پیش از این گفته اند. آنها در دیدار با مسئولان لبنانی تاکید کرده اند که این مسأله به ‌نفع لبنان نیست و اگر لبنان از صندوق بین‌المللی پول کمک بخواهد این مسأله نفوذ و حضور فرانسه را در بیروت کاهش خواهد داد.

-- با این که فرانسه تدارک‌کننده نشست «سدره» بود اما لومر در سخنان خود به این نشست اشاره نکرد. این مسأله نگرانی‌هایی میان مقام های لبنانی ایجاد کرده است که  ظاهرا در صحنه بین‌المللی، این موضوع آماده‌سازی می‌شود تا طرحی از طرف صندوق بین‌المللی پول به لبنان ارائه شود و این طرح تنها گزینه مطرح شده از جامعه بین‌المللی برای کمک به لبنان باشد.

گزینه دوم فرانسه برای کمک به لبنان با هدف حل بحران اقتصادی در چارچوب «گروه بین المللی حامی لبنان » و نشست سدره است که مقام های پاریس بارها و در مرحله پس از تشکیل دولت جدید، به این مساله اشاره کرده اند.

 فرانسه بر اجرای مفاد نشست «سدره» اصرار دارد زیرا معتقد است لبنان با استفاده از پول‌های گروه بین المللی حامی لبنان می تواند  بحران خود را به ‌پایان برساند و به ثبات و امنیت برسد.

این گروه در نشست «سدره» در پاریس در ۱۷ آذر ماه گذشته تصویب کرد در صورت انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در لبنان ۱۱ میلیارد دلار به این کشور کمک می کند.

گروه یاد شده شامل نمایندگان سازمان ملل ، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، انگلیس ، آمریکا ، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب بوده و درسال ۲۰۱۳ میلادی تشکیل شده و محل برگزاری نشست های آن در پاریس است.

دلایل مقام های پاریس - آن گونه که اعلام کرده اند – از کمک به دولت لبنان چه بر مبنای گزینه نخست و چه گزینه ی دوم این است که فرانسه از رفتار این دولت راضی و امیدوار است اصلاحات مناسب را تصویب کند و به سرانجام برساند.

فرانسه هم چنین از موضع روشن دولت حسان دیاب در قبال جنبش اصلاحی و تظاهرات مردمی در لبنان که از  ۲۵ مهر ماه گذشته آغاز شد، آگاه و با آن همسو  است و از آن پشتیبانی کرده است.

مقام های پاریس و دولت لبنان باور و قبول دارند که این جنبش و تظاهرات دست کم چهار مطالبه یا درخواست اساسی و مهم دارد و آن حل مشکلات معیشتی، مبارزه با فساد، شفافیت و پاسخگویی مسوولان اجرایی، استقلال و  اصلاح قوه قضاییه لبنان است.

مقام های فرانسه و لبنان اهمیت زیادی به مطالبات پیش گفته ی جامعه مدنی و جنبش اعتراضی می دهند زیرا دربرگیرنده ی مسایل محوری اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خواسته شده توسط هر دو طرف است.

به نظر می رسد تنها مانع مهم و موجود برای نقش آفرینی تازه فرانسه در  لبنان و کمک مقام های پاریس به بیروت در چارچوب ۲ گزینه ی بالا، مانع تراشی و سنگ اندازی مقام های آمریکایی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha