یک هفته است که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و حالا با گذشته زمان، مطالب منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از آن است که التهاب اولیه نسبت به این موضوع فروکش کرده است. بررسیهای سرویس دادهکاوی ایرنا نشان میدهد که پرلایکترین توئیتها در مورد کرونا ماهیتی سیاسی دارد و شدت انتقادات از مسئولین افزایش یافته است. اما در تلگرام که ماهیتی خبری دارد، در کنار اخبار، توصیههای بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا پررنگ بوده؛ چیزی که در توئیتر دیده نمیشود.
وجه مشترک توئیتر و تلگرام در مطالب طنزی است که منتشر شده و در هر دو شبکه اجتماعی، ۹ درصد لایکها و بازدیدها را در میان مطالب مورد بررسی به خود اختصاص داده است. گزارش کامل را در ادامه میتوانید بخوانید.
توئیتر: کرونا سیاسی شده است
با گذشته چند روز از شیوع کرونا در کشور، به نظر میرسد التهابات اولیه نسبت به این موضوع فروش کرده است. در توئیتر و در روز ۹ اسفندماه توئیتهای کمتری در مورد این موضوع منتشر شده و در مجموع نزدیک به ۵۵هزار توئیت و ریپلای با موضوع کرونا منتشر شده است. بررسی ۱۰ توئیتی که بیشترین لایک را در این رابطه داشته نشان میدهد که موضوع بیماری کرونا به یکی موضوع فرعی تبدیل شده و توئیتها ماهیتی سیاسیتر پیدا کردهاند به این معنا که موضوع دیگر انتقاد از عملکرد مسئولین نیست بلکه موضوع انتقاد از حاکمیت به بهانه شیوع کرونا">ویروس کرونا است و از ۱۰ توئیت پرلایک اول، ۶ توئیت به این قبیل موضوعات اختصاص دارد.
حتی کاربران توئیتری مدافع نظام نیز توئیتهایشان سیاسی بوده است و در مورد بیماری کرونا توئیت نزدهاند و به نوعی از نظام دفاع کردهاند. در یکی از این توئیتهایی با ماهیت سیاسی نوشته شده است:
ویروس کرونا تقریباً از شرق تا غرب عالم منتشر شده و رسانه ها در خصوص مبتلایان به این ویروس، از سانچز بازیکن اینترمیلان تا پاپ فرانسیس را نام میبرند. اما خب در بی بی سی، شبکه منوتو و شبکه ایران اینترنشنال، این ویروس در ایران تولید شده، مخصوص ایرانیاست و اصلاً قشنگ فارسی حرف میزنه!
نکته جالب توجه اما آن است که از میزان لایک توئیتهای کرونایی نیز کاسته شده و فقط دو مورد توئیت بالای ۱۰هزار لایک در روز گذشته منتشر شده است. یکی از این توئیتها، به یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته مورد توجه توئیتریها بوده اختصاص داشته است؛ یعنی موضوع گرفتن تست کرونا از مسئولین. بسیاری از کاربران در این روزها از اولویت دادن به مسئولین به جای مردم، انتقاد کردهاند:
بعد از اینکه کیف بهداشتی حاوی ماسک ، دستکش، ژل ضدعفونی و الکل بین نمایندگان مجلس بطور رایگان توزیع شد (چیزی که مردم ازش محرومند)، و نمایندگان چپ و راست آزمایش کرونا دادند (چیزی که مردم عادی ازش محرومند)، مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد (چیزی که مردم عادی ازش محرومند).
به طور کلی پرلایکترین توئیتها در روز گذشته نشان میدهد که مسأله کرونا به مسئلهای فرعی تبدیل شده و به این بهانه موافقان و مخالفان حاکمیت مطالب سیاسی خود را توئیت کردهاند. بررسی توئیتهای با حداقل هزار لایک (۱۳۹ توئیت) نیز مؤید همین موضوع است و در آنجا نیز ۴۴درصد لایکهای توئیتهای مورد بررسی در مورد کرونا، در انتقاد از مسئولین بوده و یا ماهیتی سیاسی پیدا کرده است.
همانگونه که در نمودار فوق نیز مشخص است، مطالب هشدارآمیز و توصیه به رعایت نکات بهداشتی، در پایینتر حد خود قرار دارد؛ این در حالی است که انتقاد از مسولین، اخبار رسمی و غیر رسمی در مورد کرونا و مطالب طنز ۶۵درصد لایکهای توئیتهای مورد بررسی در مورد کرونا را به خود اختصاص داده است.
تلگرام: پیشگیری از ابتلا به کرونا مهمترین مسأله است
در تلگرام نیز از شدت مطالب مربوط به کرونا کمی کاسته شده است. در روز ۹ اسفند همچنان مطالبی که برای پیشگیری از بیماری کرونا ضروری است بیشترین بازدیدها را داشته است: مطلبی در مورد ضرورت حفظ خونسردی برای تقویت سیستم ایمینی بدن و مطلبی در مورد نحوه شستن دستها. در این میان، ویدئویی که عادل فردوسی پوربا کپشن « کرونا را شکست میدهیم؛ آشنایی، پیشگیری و راه درمان این ویروس» در مورد پیشگیری از کرونا داده نیز جالب توجه است و حدود ۴۴۵ هزار بار فقط در کانال ورزش ۳ دیده شده است.
اطلاعرسانی در مورد تعطیلیها و تعداد مبتلایان به کرونا، از دیگر مطالب پربازدید تلگرامی در روز جمعه بوده است. در میان این مطالب، اینفوگرافی خبرگزاری ایرنا بیش از ۴۳۰هزار بار در کانل گیزمیز دیده شده و یکی از پربازدیدترین مطالب روز گذشته بوده است:
🔻سخنگوی وزارت بهداشت: 🔹میانگین سن بستری بیش از ۵۰ سال است. 🔹میانگین سن فوت شدگان بالای ۶۰ سال گزارش شده است. 🔸از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز ۱۴۳ مورد جدید مبتلا به بیماری کرونا تشخیص داده شده است.
این قبیل خبرها و اطلاعرسانیها در میان دیگر مطالب پربازدی تلگرامی بیشتر از ۱۰ مطلب ابتدایی بوده است. بررسیهای سرویس دادهکاوی ایرنا بر روی مطالب تلگرامی با حداقل ۲۵۰ هزار بازدید (۱۶۹ مطلب) نشان میدهد که اخبار کرونایی، پربازدیدترین مطالب تلگرامی بوده است.
همانطور که از نمودار فوق نیز مشخص است، اخبار مربوط به کرونا، فضای کلی تلگرام را به خود اختصاص داده است و توصیههای بهداشتی بابت پیشگیری از ابتلا به کرونا که در میان ۱۰ مطلب پربازدید تلگرامی بیشتر مورد توجه بود، در دیگر مطالب منتشر شده در این شبکه اجتماعی فقط ۹ درصد بازدیدها را با خود اختصاص داده است. نکته جالب در این میان مطالب طنزآمیز منتشر شده در مورد تلگرام است که این مطالب نیز ۹ درصد بازدیدها را به خود اختصاص داده است.
به طور کلی در تلگرام در روز ۹ اسفند ماه، برخلاف توئیتر، مطالبی با ماهیت سیاسی و حتی اننتقادی در میان مطالب پربازدید کرونایی نبوده و به نظر میرسد در کنار اخبار، مطالبی که ماهیتی پیشگیرانه داشته، بیشتر دست به دست شده است. در توئیتر اما موضوع کرونا رفته رفته به موضوعی سیاسی مبدل شده است. از سوی دیگر، توجه زیاد کاربران فضای مجازی در دو شبکه تلگرام و توئیتر به مطالب طنز نیز گواه آن است که مردم در این روزهای سخت به مطالب طنز بیشتر گرایش پیدا کردهاند.
نظر شما