مجلس آینده بر دولت نظارت می‌کند اما مانع تراشی نه

تهران- ایرنا- در بین دوستان ما و منتخبین مجلس آینده هم نقدهای زیادی نسبت به عملکرد دولت هست اما اینها از باب سنگ‌اندازی نیست بلکه از جهت دلسوزی برای کشور است. دولت باید مطمئن باشد که این مجلس که قرار است بزودی کارش را آغاز کند هر مدیری را که ببینید مخلصانه در حال تلاش برای مردم و منافع ملی است، صددرصد حمایت می‌کند.

روزنامه ایران در قسمتی از گفت‌وگو با سید رضا تقوی، عضو جامعه روحانیت و نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم آورده است: ترکیب کاملاً متفاوت مجلس یازدهم با دهم چه تأثیری در اولویت‌ها و عملکرد دوره آتی بهارستان دارد؟ این محور سؤالات روزنامه ایران از سید رضا تقوی، منتخب تهران در انتخابات دوم اسفند است. این عضو جامعه روحانیت مبارز در توصیف عملکرد و رویکرد احتمالی مجلس یازدهم تصویری کاملاً متفاوت از آنچه فعلاً وجود دارد ارائه می‌کند. تقوی معتقد است که نمایندگان منتخب جدید با عملکردشان باز هم مجلس را به رأس امور برمی‌گردانند. هرچند همزمان تأکید می‌کند که عقب رفتن مجلس از رأس امور بهانه گروه‌های فعلی حاضر در بهارستان برای پوشاندن کم کاری‌هایشان است.

مجلس یازدهم بزودی با ترکیبی کاملاً متفاوت با مجلس دهم تشکیل خواهد شد. به‌عنوان یکی از منتخبان مجلس جدید فکر می‌کنید اصلی‌ترین سر فصل‌های این تفاوت‌ها در چیست؟
مجلس یازدهم که بزودی تشکیل خواهد شد با ترکیب مجلس دهم تفاوت‌های خیلی زیادی دارد. اول از همه این است که به‌لحاظ انسجام در مجلس یازدهم نمایندگان دارای انسجام نظری بیشتری هستند. بیشتر بودن این انسجام طبیعتاً باید باعث بهبود پیشرفت کارها شود و این طبع همدلی و همفکری است. تفاوت دیگر به‌نظر من حضور جوانان است؛ با این نگاه جریان‌های ائتلاف و وحدت سعی کردند در لیست‌های خودشان بخش قابل توجهی از جوانان را هم وارد میدان کنند. حضور این جوانان طبیعتاً طراوت تازه‌ای به مجلس یازدهم می‌دهد و البته من امیدوارم در ارکان مجلس هم جای خوبی برای جوانان در نظر گرفته شود و آنها در مدیریت مجلس هم نقش بیشتری داشته باشند. نکته سوم حضور تعداد قابل توجهی از مدیران کارآزموده و با تجربه است که در سطح وزیر، استاندار و مدیرکل خدمت کرده‌اند و اینها از کشور شناختی دارند که می‌تواند امیدوارکننده باشد تا کارهای کارشناسی‌تری در این مجلس صورت بگیرد. مسأله چهارم هم بحث رد صلاحیت‌ شدگان مجلس دهم است. به هر حال طبق سخنان سخنگوی شورای نگهبان بیش از ۸۰ نماینده صلاحیتشان رد شد و اکثراً به خاطر مسائل اقتصادی بوده. این واقعاً برای مجلس فعلی جای تأسف دارد و سؤال پیش می‌آید که نمایندگان در این مجلس چه می‌کردند؟ بعد هم ۱۱۸ نماینده دیگر که نامزد انتخابات بودند هم با رأی منفی مردم ردصلاحیت شدند. این یعنی نگاه مردم به مجلس دهم نگاه مطلوبی نبوده و این یعنی کارنامه آنها را در کشور، خود جامعه قبول ندارد، اما مجلس یازدهم الان یک پشتوانه منسجم مردمی دارد.

همین جا چند تا سؤال ایجاد می‌شود؛ اول درباره رد صلاحیت‌ها. اولاً تا الان درباره همان مسائل و پرونده‌های اقتصادی که ادعا شده سندی و مدرکی داده نشده و اتفاقاً اکثر نمایندگانی که از نظر سیاسی در طیف مقابل شما هستند به طور مشخص در رابطه با مواضع‌شان رد صلاحیت شدند. ثانیاً در همان لیست ائتلاف بودند افرادی که پرونده روشن اقتصادی داشتند اما به مشکلی برنخوردند و این خودش باعث اعتراضاتی شد.
درباره پرونده‌ها قطعاً شورای محترم نگهبان سند دارد و بدون سند کاری نمی‌کند. به‌هر حال آنجا شش فقیه عادل و شش حقوقدان برجسته که اتفاقاً منتخب همین مجلس بودند نشسته‌اند. از این حیث همان صحبت‌های سخنگوی محترم برای ما قرین به صحت و سند است و البته ما امیدواریم قوه قضائیه هم در ادامه روند مبارزه با فسادی که شروع کرده با این نمایندگان هم به‌طور شفاف برخورد کند. درباره کسانی هم که می‌گویید پرونده دارند و در لیست ائتلاف بودند خب اگر پرونده داشتند دستگاه قضایی قطعاً اقدام می‌کرد. پس این یک دروغ است که مکرر می‌گویند و خیلی‌ها باور کرده‌اند. اگر کسی پرونده‌ای داشته و حالا تبرئه شده هم دلیل بر رد صلاحیت نیست؛ اینها بهانه‌گیری است.

درباره اینکه به پشتوانه مردمی مجلس یازدهم اشاره کرده‌اید هم باید پرسید که چطور مجلسی که در پایین‌ترین سطح مشارکت انتخاباتی بعد از انقلاب تشکیل شده، به لحاظ مردمی بودن قوی می‌دانید؟
خب این دلایل مختلفی داشته؛ مهم‌ترینش این بوده که مردم از وضع موجود ناراضی هستند و دولت و مجلس فعلی آنها را ناامید کرده‌اند.

خب اتفاقاً اگر امید به تغییر نهادها از طریق صندوق رأی وجود داشته باشد که این خودش باید عامل افزایش مشارکت باشد نه کاهش آن. چطور صرفاً از نارضایتی مردم به چنین نتیجه‌گیری می‌رسید؟
مردم کلاً از روند امور ناراضی هستند و اتفاقاً ما معتقدیم به همین دلیل این مجلس و دولت با کارنامه‌شان جمهوریت نظام را تضعیف کرده‌اند. قبل از بررسی صلاحیت‌ها هم نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که مردم ناراضی هستند و مشارکت پایین است. عامل تبلیغات دشمن و برخی حرف‌های نابجای داخلی هم اضافه شد و این را تکمیل کرد. بحث کرونا هم بود که بخشی از مشارکت را تحت تأثیر قرار داد. مجلس یازدهم اتفاقاً یکی از کارهایی که باید بکند این است که امیدواری نسبت به جمهوریت نظام را زنده کند و من قول می‌دهم که مشارکت انتخاباتی در سال ۱۴۰۰ این‌طور نخواهد بود که ما در دوم اسفند دیدیم. کارنامه مجلس یازدهم در همین بازه زمانی باز هم مردم را امیدوار خواهد کرد. در حقیقت تلاش ما این است که به آن سمت برویم.

در میان ناظران و تحلیلگران سیاسی موضوع رابطه مجلس آینده با دولت محل توجه است بخصوص که برخی نامزدها هم قبل از انتخابات خط و نشان‌هایی کشیده بودند. شما چه ارزیابی از نوع ارتباط مجلس یازدهم با دولت دارید؟
ببینید ما قصد چوب لای چرخ گذاشتن و مانع‌تراشی برای دولت  نداریم. در بین دوستان ما و منتخبین مجلس آینده هم نقدهای زیادی نسبت به عملکرد دولت هست اما اینها از باب سنگ‌اندازی نیست بلکه از جهت دلسوزی برای کشور است. دولت باید مطمئن باشد که این مجلس که قرار است بزودی کارش را آغاز کند هر مدیری را که ببینید مخلصانه در حال تلاش برای مردم و منافع ملی است، صددرصد حمایت می‌کند. اما از آن طرف هم با مسئولی که در کارش دچار خطا، لغزش و سوء مدیریت هست نیز بدون اغماض برخورد خواهد کرد. مسأله ما حل شدن مشکلات مردم است نه حمایت یا عدم حمایت سیاسی از دولت. ما از دولت حمایت می‌کنیم اما قبل از آن حامی مردم هستیم. اما باید این را هم همه بدانند که وکلای مجلس یازدهم، دیگر وکیل‌الدوله نخواهند بود که چشم روی خیلی از کاستی‌ها و کم کاری‌ها ببندند یا بگویند این دولت فعلاً سال آخرش هست و بگذاریم بگذرد و کاری نداشته باشیم. نه این‌طور نیست؛ وزرا و مسئولان همان‌طور که تا آخرین ساعات کار خودشان باید تلاش کنند، تا همان آخرین ساعت هم تحت نظارت مجلس هستند. ما از الان می‌خواهیم معین مسئولان خدمتگزار در دولت باشیم و امیدواریم دولت هم در این زمینه همکاری بکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha