۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83696472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارزار کودکان کار در برابر کرونا

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83696472
کارزار کودکان کار در برابر کرونا

شهرکرد- ایرنا- با توجه به گسترش ویروس کرونا که همه به دنبال حفظ سلامت و جان خود و فرزندان خود هستند، کودکانی نیز هستند که بدون رعایت اصول بهداشتی در خیابان‌ها و حتی مقابل مغازه‌ها به دنبال لقمه نانند و برای تامین این نان سلامتی خود را به راحتی به خطر می‌اندازند.

این روزها عده‌ای از خانواده‌ها مدام برای تعطیل شدن مدارس فرزندان خود با مسوولان چانه‌زنی یا رایزنی می‌کنند که حاضر نیستند فرزندانشان به مدرسه در شرایط کنونی بروند و برای در امان ماندن از کرونا، بشدت به دنبال قرنطیه کردن خانگی خانواده و کودکان خود هستند.

اما در این بین ، کودکانی نیز وجود دارند که تعطیل شدن و نشدن مدرسه در شرایط شیوع ویروس کرونا برای شان معنایی ندارد و آنها به دلیل فقر، بیماری اعضای خانواده و یا اعتیاد اعضای خانواده و یا بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن، بی‌محابا در خیابان‌ها، مغازه‌ها و حتی در میان زباله‌ها به دنبال تامین یک لقمه نان برای اعضای خانواده خود می‌روند.

این کودکان بدون توجه به رعایت نکات بهداشتی در حفظ سلامت خود و به دور از هیاهوی روزهای اخیر که تامین ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی است، به فکر تامین مایحتاج اولیه خانواده خود که برخی مواقع یک لقمه نان است، هستند.

تهیه ماسک و دستکش برای این کودکان که نیازمند هستند و سطح اقتصادی خانواده آنها اجازه تامین اقلام بهداشتی را برای آنها نداده است، چندان دغدغه‌ای مهمی نیست و این یعنی این کودکان و حتی خانواده‌های آنها بیشتر در معرض آسیب و خطر هستند.

کودکان کار بدون پوشیدن دستکش و ماسک در خیابان‌ها به دنبال لقمه ای روزی هستند و برخی از آنها نیز در آستانه نوروز دست فروشی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، یونیسف در اطلاع‌رسانی اخیر درباره کرونا، و میزان ابتلای کودکان به این ویروس نوشته است: این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت.

علی یک کودک ۹ ساله در شهرکرد است، که به دلیل بیماری پدر مشغول کار شده است او می‌گوید: برای تامین مایحتاج خانواده ۵ نفره خود چندسالی است که کار می‌کند و همه ساله شب‌های عید بهترین زمان برای درآمدش است.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل انتشار این ویروس درآمدش کمتر شده است، گفت: در زمان شلوغی بازار برای جابجاکردن اقلامی که افراد از این مغازه می‌خریدند، از افراد متمکن دستمزد می‌گیرد، اما بازار خیلی خلوت است.

این کودک کار در خصوص رعایت بهداشت فردی و مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا افزود: ما که پول نداریم مایحتاج خود را خریداری کنیم ماسک و دستکش را چگونه خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه دفترچه بیمه‌اش روستایی است، افزود: تامین ماسک و دستکش برای قشر فقیر جامعه  خیلی سخت است و کاش افراد خیری برای این قشر فقیر وسایل بهداشتی تامین می‌کردند.

یاسر نوجوان ۱۶ ساله‌ای که یک گونی بر دوش در کنار خیابان، جوی و  جدول به دنبال جمع کردن زباله‌های خشک از جمله  قوطی‌ها، کارتن و کاغذ است این روزها بیشتر از همه در معرض آسیب قرار دارد.

این نوجوان بدون در دست داشتن دستکش در زباله‌ها و جداول که امروزه پرشده از اقلام بهداشتی که خود ناقل بیماری‌های مختلف از جمله کرونا است، در جست وجو است.

وی گفت: کاش همانگونه که خیران و نیکوکاران در حوزه‌های مختلف فعالیت داشتند، برای کودکان کار و خیابانی نیز کمک داشتن تا این کودکان بدون داشتن دغدغه تامین نان خانواده بتوانند به تحصیل مشغول شوند.

دستگاههای متولی کودکان کار را تنها نگذارند

اعتباری برای تهیه لوازم بهداشتی خاص کودکان کار درچهارمحال و بختیاری وجود ندارد

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به گسترش ویروس کرونا گفت: اعتبار خاصی برای تهیه لوازم بهداشتی خاص کودکان کار به استان اختصاص داده نشده است.

جواد نجفی، با اشاره به اینکه ۹۰ کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده است، افزود: هم‌اکنون یک مرکز و مووسسه خیریه روزانه خاص کودکان خیابانی در استان فعال است.

وی گفت: این کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اعتیاد خانواده‌ها در سطح خیابان‌های شهر مشغول کار می‌شوند، که با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری این کودکان شناسایی شده‌اند و در این مرکز روزانه نگهداری‌، خدمات‌رسانی و آموزش داده می‌شوند.

وی به کمبود ماسک و لوازم پزشکی در استان اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون برای این کودکان که بیشتر درمعرض آسیب و بیماری قرار دارند اعتبار خاصی در نظر گرفته نشده است.

نجفی اظهار داشت: در استان یک موسسه خیریه نگهداری کودکان کار و خیابانی و ۶ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعال است که در این مراکز ۵۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست نگهداری می‌شود.

وی از اختصاص اعتبار ۳۰۰ هزار ریالی برای خرید تجهیزات و بسته‌های بهداشتی در مراکز استان به ازای هر مددجو اشاره کرد و گفت: پذیرش کودک جدید در مراکز تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست.

این مسوول بهزیستی استان اظهار داشت: طبق مصوبه سال ۸۴ هیات وزیران در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابانی، ۱۱ دستگاه با بهزیستی در زمینه رسیدگی به مشکلات این کودکان فعالیت می کنند که این امر در استان چهارمحال و بختیاری کمرنگ است.
وی گفت: بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری، آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه‌ای و دستگاه‌های دیگر در این امر باید همکاری کنند تا بتوان مشکل این کودکان را تا حدی کم کرد.

یکی از مسوولان مووسسه خیریه نگهداری کودکان کار در شهرکرد نیز از اختصاص ندادن اعتبار خاص برای تهیه اقلام بهداشتی کودکان کار در استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این مووسسه خیریه است، افزود: تامین تجهیزات و ملزومات برای کودکان کار و خانواده آنها که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی توان تهیه ملزومات بهداشتی را ندارند، نیازمند حمایت خیران است.

مدیر ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شهرکرد با تاکید بر اینکه جمع‌آوری کودکان کار از وظایف ذاتی شهرداری و اجرائیات شهرداری است، افزود: یک ساختمان برای ساماندهی و نگهداری این کودکان در شهرکرد آماده و تجهیز شده است.

اکبر ایازی افزود: تهیه غذا و اسکان این کودکان نیز بر عهده شهرداری و مووسسه خیریه کودکان کار است که پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار برای تامین غذای این کودکان این مرکز تاپایان سال راه‌اندازی شود.

وی از مردم استان خواست تا در خصوص کودکان کار و مشاهده آنها با سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع‌رسانی انجام شود.

وی به حضور برخی نوجوانان در ساعات پایانی شب و زباله گردی اشاره کرد و گفت: درصورت مشاهده با این افرداد برخورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، به تعدادی از کشورهای جهان نیز سرایت کرده است.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از دست دادن‌های مکرر از سوی پزشکان برای مقابله با این ویروس توصیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha