۸۵ درصد آزمون صلاحیت حرفه‌ای معلمان به پایان رسیده است

تهران- ایرنا- مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش گفت: آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به میزان ۸۵ درصد و به شکل بسیار مطلوب به پایان رسیده است و در فرصت باقی مانده تا پایان سال، مابقی این آزمون به انجام خواهد رسید؛ بنابراین فرهنگیان نباید نگرانی از این بابت داشته باشند.

به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزش‌وپرورش، یارمحمد حسین‌بر با اشاره به آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، اظهار داشت: آزمون بخشی از فرایند یادگیری است و سنجش دانش حرفه‌ای با جامعه آماری بالا فقط از طریق آزمون ممکن است و در سایر دستگاه‌ها و نهادها برگزاری آزمون به‌ دفعات در یک سال متداول است.

وی افزود: مطالعات تطبیقی در تدوین طرح سنجش صلاحیت‌های معلمان نشان می دهد که در بسیاری از کشورهای جهان برگزاری آزمون از دانش حرفه‌ای متداول است؛ چراکه کثرت اطلاعات و لزوم به روزآوری دانش و اطلاعات ناگزیر می‌سازد که بخشی از آموزش‌ها برعهده خود معلمان گذاشته شود تا از عزم، همت و اراده شخصی آنان برای کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت بهره گرفته شود.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات با بیان اینکه درباره برگزاری آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان تمهیدات زیادی اندیشیده شده است، گفت: خوشه‌بندی متقاضیان شرکت در آزمون، تعدد ساعات برگزاری آزمون، درخواست از ادارات کل استان‌ها برای انجام تمهیدات و تسهیلات جهت حضور بی دغدغه همکاران در آزمون، افزایش مدت زمان برگزاری آزمون، پیش‌بینی آزمون جبرانی، برگزاری ویدئوکنفرانس با مسئولان آموزش نیروی انسانی استان‌ها و مسئولان ادارات کارگزینی و پاسخگویی و پیگیری رفع مشکلات از طرف همه دست اندرکاران در همه سطوح از جمله این تمهیدات و اقدامات است.

حسین‌بر خاطرنشان کرد: مدت زمان اختصاص یافته به هر تست برابر عرف آزمون‌های ملی یک دقیقه است و در برنامه‌های آزمون الکترونیکی یکی از راه‌ها کنترل کج روی‌ها کاهش زمان آزمون است.

وی اضافه کرد: در این آزمون ۲۰ دقیقه زمان اضافی برای اشکلات احتمالی درنظر گرفته شده بود و در آزمون جبرانی کسب رتبه برای ارتقای این زمان به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات تصریح کرد: برگزاری آزمون برای دریافت رتبه بالاتر که مزایا و تسهیلات بالاتری را در پی دارد، انتظار بالاتری را نیز از متقاضی ایجاد می‌کند و سن، سابقه و تجربه برای تسلط حرفه‌ای از دلایل این امر است.

وی با اشاره به اینکه فرض اول آشنایی همکاران با منابع‌ آزمون بود، اظهار داشت: فرض دوم میزان ضرورت و لزوم آشنایی همکاران با منابع بود و فرض سوم و مهم‌تر این که برای کسب رتبه بالا، مطالعه محتوایی که در کامل‌ترین شرایط برابر با دو جلد کتاب، ضروری است.

حسین‌بر ادامه داد: برگزارکنندگان تعدادی منابع را برای هر رتبه حذف کرده بودند و از منابع صفحات بسیار معدودی را برای آزمون تعیین کرده بودند و شاید تنها اشکال وارده این باشد که آماده شدن برای آزمون تستی برای سن و سابقه بالا به زمان بیشتری نیاز دارد.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات تاکید کرد: نتایج آزمون و سطح سوالات در دو آزمون موید این واقعیت است که همکارانی که مطالعه عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته‌اند، موفق به کسب حد نصاب شده‌اند بنابران ضمن تصحیح این موضوع در صورت صحت این اتفاق در آینده نزدیک، آزمون‌ها در مراکز تست سنتر برگزار خواهد شد.

حسین‌بر با بیان اینکه ایجاد سامانه LTMS  قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در برنامه‌های آتی از آن بهره‌گیری خواهد شد، گفت: برای برگزاری آزمون و تایید شرط ورود متقاضیان نیاز بود تا سیستم پرسنلی به این سامانه لینک شود و عدم به‌روز بودن سیستم پرسنلی و بازه‌کم برای هماهنگ کردن اطلاعات مورد نیاز برای امکان شرکت در آزمون مشکلاتی را ایجاد کرد که عمدتا ناشی از عدم به‌روزآوری، عدم هماهنگی میان ابلاغ و حکم، انتقال و جابجایی همکاران در بین استان‌ها، تغییر رسته و ارتقای مدارک که ثبت نشده بود.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای همکاران در آزمون صلاحیت‌های حرفه‌ای اذعان کرد: به‌روزآوری سیستم پرسنلی، ناهماهنگی میان ابلاغ و احکام برخی همکاران و نارسایی‌های ایجاد شده در پوشش اینترنتی و پهنای باند و عدم پیگیری مسائل و مشکلات از سوی همکار و محول کردن به اداره و عدم توجیه کافی برخی از همکاران ما و کمبود نیروی انسانی مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha