موزه‌هایی که در اوج شیوع کرونا، صدها بازدید کننده دارند

تهران- ایرنا- در اوج اخبار و نگرانی درباره شیوع و درمان کرونا، موزه‌های سراسر کشور باز هستند؛ برخی از هموطنان نیز تعطیلاتشان را به موزه‌ها می‌روند برخی از آمار حتی از بازدید صدها نفر از برخی از موزه‌ها حکایت دارند.

موزه‌های کشور همچنان باوجود شیوع گسترده کرونا، باز است؛ در حالی که مسئولان حوزه سلامت ایران هشدارهای زیادی درباره اوج این بیماری در هفته جاری می دهند که اخبار حاکی از آن است که برخی از مسافران شهرستانی این روزهای خطرناک، به تهران آمدند و راهی موزه‌ها شده‌اند.  

مسئولان موزه‌های تهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان این که تمام تمهیدات جلوگیری از شیوع کرونا انجام گرفته است، گفتند بر اساس نظر ستاد مبارزه با کرونا امکان تعطیلی موزه‌ها را نداریم.

کارمندان موزه‌ها دستکش بدست هستند و ماسک بر صورت؛ مواد ضد عفونی نیز برای کارمندان و بازدیدکنندگان مهیا است. از طرفی دیگر  مسئولان و کارشناسان نظام سلامت توصیه‌های جدی مبنی بر حضور پیدا نکردن مردم در اماکن عمومی می‌دهد. تمام مدارس و مراکز آموزشی شهرهایی که در آنها کرونا جولان می‌دهد، موزه ها باز هستند. ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا که مسئول اعلام تعطیلی مراکز در ایام شیوع کرونا است هنوز به جمع‌بندی برای تعطیلی نرسیدند.

مسئولان میراث، چهارم اسفند موزه ها را تعطیل اعلام کرد

 محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌های کشور از تعطیلی موزه‌هایی خبر داد که در آن شهرها احتمال شیوع ویروس کرونا وجود دارد. در شهرهایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پیشگیری؛ از جمله تعطیلی مدارس و کاهش فعالیت‌های ورزشی اعلام شده، موزه‌ها نیز تعطیل می‌شود.

وی روز پنجم اسفند از باز بودن موزه‌ها خبر داد و گفت: نظر ستاد پیشگیری و مقابله بر کرونا بر تعطیل نکردن موزه‌هاست، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام کرد باز بودن موزه‌ها در این روزها ایرادی ندارد و بازدید کننندگان می‌توانند برای بازدید به موزه‌ها بروند.

مدیر کل موزه‌های کشور افزود: وزارت میراث فرهنگی و اداره کل موزه ها نمی توانست تصمیمی درباره باز و یا بسته بوده موزه‌ها بگیرد و مرجع اعلام آن ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا است.  

کارگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که نظر وی بر تعطیلی موزه‌ها بوده است، گفت: کارکنان موزه‌ها به دلیل شیوع کرونا تقاضا داشتند، موزه‌ها تعطیل شود اما نظر ستاد مبارزه با کرونا این نیست.

وی در پرسشی دیگر مبنی بر این که ستاد مبارزه بر کرونا نظر اداره کل موزه‌ها را درباره تعطیلی یا باز بودن موزه‌ها را پرسیدند، گفت: خیر از ما سوالی نکردند، زیرا آنها درباره عملکرد و چگونگی انتقال بیماری کرونا شناخت دارند و آنها باید نظر بدهند.

وزیر میراث‌فرهنگی، تنهایی به موزه بروید

علی‌اصغر مونسان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز روز ششم اسفند طی نامه‌ای به معاون میراث‌فرهنگی و گردشگری این وزارتخانه خواست از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

وی گفت:‌ به‌منظور مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور، الزامی است ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به کلیه موزه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذی‌ربط اعلام می‌شود از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری کنند.

موزه های کشورهایی کرونایی تعطیل شد

در حالی که کشورهایی که در آنها کرونا شیوع یافته از جمله ایتالیا و فرانسه اقدام به تعطیلی موزه‌هایشان کرده‌اند که در ایران بر اساس بخشنامه استانداری تهران ساعات کاری موزه‌ها ۲ ساعت کاهش یافت و همچنان موزه‌ها آماده پذیرای بازدید کنندگان هستند.

پیگیری‌های خبرنگار ایرنا امروز حاکی از آن است که میزان بازدید از موزه‌ها کاهش یافته است میزان بازدید کنندگان برخی از موزه‌های تهران حدود ۱۰ نفر است و مسئولانی  این نوع از موزه داری را به هیچ عنوان مقرون به صرفه نمی دانند که برخی از موزه های شمال شهر تهران بیش از ۴۰۰ بازدید کننده دارد.

درخواست رییس کمیته ملی موزه‌های ایران از وزیر میراث فرهنگی

اکنون در نامه‌ای سیداحمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)  به علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - آمده است: به دلیل شیوع بیماری کرونا و در راستای حفظ سلامت هموطنان گرامی در هنگام بازدید از بناهای تاریخی و موزه‌ها و در تعقیب بخشنامه‌های صادره از اداره کل موزه‌ها، در شرایط کنونی پیشنهاد می‌شود بازدید برای مدت زمانی تعطیل شود تا فرصت بازنگری کیفی فضاهای مورد اشاره توسط متخصصان اداره کل موزه‌های آن وزارت به جهت فراهم ساختن شرایط مناسب برای پذیرش بازدیدکنندگان بالاخص مسافران نوروزی فراهم شود.

بنابراین موجب امتنان است ترتیبی اتخاد کنید تا برای فضاهای مورد اشاره، موارد لازم و ضروری اعلام شده از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از قبیل ماسک، مواد ضدعفونی و ... تامین شود تا حداقل وضعیت مطلوب و مور تایید برای حضور بازدیدکنندگان در این مکان‌ها فراهم شود.

نظر وزارت میراث بر تعطیلی است

محمد رضا کارگر مدیر کل موزه های وزارت میراث با بیان این  که بازدیدکنندگان از موزه ها در شرایط کنونی بسیار کم است، گفت:  مردم در این شرایط تنها در مکان هایی که مجبور هستند حضور پیدا می کنند  بیشتر مردم احساس نمی کنند در این روزها ضرورت برای حضور در موزه ها وجود ندارد و موضوع دیگر این است که تعطیلی موزه ها خللی در زندگی عمومی مردم نمی گذارد. این روزها پزشکان، رانندگان اتوبوس و یا حتی فعالیت خبرنگاران برای انتقال اخبار ضروری است اما باز بودن موزه ها ضرورتی ندارد.  

وی گفت: در روزهایی که بازدید از موزه ها حدود ۱۰ تا ۳۰ نفر است؛ باز بودن موزه ها اقتصادی و به صرفه نیز نیست ولی در مقابل دلایلی نیز وجود دارد که ما را برای باز بودن موزها مجاب می کند که یکی از آنها حضور برخی تورهای گردشگری خارجی در ایران است. به عنوان مثال تورهایی از مالزی در ایران حضور دارند که می توانند در این روزها به موزه ها بروند و از آنجا بازدید کنند.

این مسول وزارت میراث فرهنگی افزود: واقعیت است که موزه ها همانند سینما نیستند که افراد با فاصله ای کم در کنار هم باشند و احتمال گرفتن کرونا از یکدیگر وجود داشته باشد، فاصله بازدید کنندگان از یکدیگر در موزه ها زیاد است و کمتر نگرانی در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان این که نظر ما بر تعطیلی موزه ها است، افزود: مرجع تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا است و آنها نیز معتقد بر باز بودن موزه ها دارند تنها می توانیم با نکات بهداشتی را رعایت کنیم و به مرخصی استحقاقی کارمندانمان موافقت می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha