همکاری خانواده‌ها سبب اثربخشی آموزش‌های مجازی می‌شود 

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: استفاده از ظرفیت های آموزش مجازی در ایام تعطیلی مدارس از ضروریات است و در این بین همکاری و مشارکت خانواده ها، سبب اثربخشی اینگونه آموزش ها می شود.

به گزارش روز سه شنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه آموزش تعطیل نیست، اظهار داشت: ویروس کرونا با تمام سختی هایی که برای جامعه ایجاد کرده است اما موجب گسترش بهداشت و سلامت، ایجاد شبکه های شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما در امر آموزش شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، جایگزینی آموزش های از راه دور و مجازی را راه تبدیل خانه به مدرسه در دوران گذر از بحران دانست و افزود: سخت افزار، محتوای مناسب، معلم، فراگیران و خانواده از ارکان سیستم آموزش الکترونیک و مدرسه مجازی است.

وی افزود: در شرایط حاضر معلمین، فراگیران و خانواده‌ها آمادگی بیشتری برای آموزش های مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه مدیریت مدرسه مجازی باید با تمرکز بر مدرسه واقعی بنا شود، اظهار داشت: تولید محتوای مناسب، فعال سازی معلمان خصوصا معلمان رسانه ساز و ایجاد آمادگی و انگیزه در خانواده ها می تواند به گسترش آموزش مجازی کمک شایانی کند.

حسینی با تاکید بر سه فرصت ویژه در حوزه استثنایی که به امر آموزش مجازی کمک می کند، گفت: وجود مشاوران، مددکاران و پزشکان، آموزش های مجازی در طول سال، تمرکز بیشتر خانواده‌ها بر آموزش منزل محور در آموزش و پرورش استثنایی فرصت هایی است که وجود داشته و می تواند به گسترش و اثربخشی بیشتر آموزش های مجازی منجر شود.

حسینی ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری را از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و اظهار داشت: در راستای ستادسازی در سازمان، ستاد مدیریت کرونا و آموزش های مجازی تشکیل شده است، همچنین تشکیل ستاد به استان ها نیز ابلاغ شده است و در مدارس این ستاد با مسئولیت مدیر مدرسه تشکیل خواهد شد.

وی افزود: سه کارگروه بهداشت و سلامت، آموزش و تولید محتوی الکترونیک و فناوری اطلاعات از ارکان اصلی ستاد مدیریت بحران و آموزش های مجازی در سازمان و استان ها است.

حسینی تصریح کرد: جمع آوری محتواهای آموزشی موجود در سازمان و خارج از سازمان و تولید محتوای آموزشی جدید باید با قید فوریت  در دستور کار  استان ها قرار گیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شبکه سازی را یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و گفت: شبکه راهبری و نظارت از ستاد تا استان ها تشکیل شده است و ستاد نظارت و راهبری استان ها و ادارات استان ها نیز نظارت و راهبری مدارس را برعهده دارند و گزارش فعالیت ها هر روزه به سازمان ارسال خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه گستره طرح آموزش های مجازی و راه دور تمام مدارس استثنایی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده را در بر می‌گیرد اظهار داشت: پیگیری لازم برای اضافه کردن زبان اشاره به آموزش های شبکه آموزش صدا و سیما شده است و همچنین آموزش های منزل محور نیز با قدرت بیشتر ادامه می یابد.

وی افزود: در تمام پایه های دوره ابتدایی محتوای الکترونیکی تولید شده و موجود است که باید در اختیار خانواده ها و گروه های هفت گانه هدف قرار گیرد. در دوره متوسطه اول، دوم، حرفه ای و پیش حرفه ای هم محتواهای خوبی وجود دارد و در این راستا تلاش خواهیم نمود با استفاده از ظرفیت همکاران ستاد، استان ها، دانشگاه ها و مراکز علمی خلاء های موجود را پر کنیم.

حسینی تصریح کرد: پایگاه آموزش مجازی استان هایی که امکانات لازم را دارند راه اندازی می شود و بقیه استان ها نیز می توانند از امکانات مدرسه مجازی سازمان استفاده کنند.

معاون وزیر سومین بخش مدیریت کرونا و آموزش مجازی را مشارکت محوری دانست و افزود: طرح های مشارکت از مدرسه تا ستاد، پارلمان مجازی معلمان، مجمع مشورتی اولیا، طرح جام و مجلس مجازی دانش آموزان نیز می تواند به گسترش آموزش های مجازی کمک کنند و با استفاده از این ظرفیت های مشارکت محورانه هم طرح های در دست اجرا ارزیابی می شود و هم طرح های خلاقانه همکاران از سراسر کشور جمع آوری و در دستور کار قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha