۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83706858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمبود اقلام بهداشتی؛ کلید واژه مشترک استان‌ها

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵
کد خبر: 83706858
کمبود اقلام بهداشتی؛ کلید واژه مشترک استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- اقلام بهداشتی به ویژه ماسک و مواد ضدعفونی کننده این روزها بیش از هر چیز برای مبارزه با ویروس کرونا این میهمان ناخوانده که در نقاط مختلف کشور رخنه کرده مورد نیاز است، موضوعی که کمبود آن به کلید واژه مشترک در همه استان‌ها تبدیل شده است.

با توجه به اینکه بنا به گفته همایون یوسفی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا اوج این بیماری دو هفته آینده است و استان‌های با تردد بیشتر از جمله خراسان، اصفهان، فارس، تهران و خوزستان احتمال خطر اوج بیماری را به نسبت بقیه نقاط کشور دارند و براساس پیش بینی‌های کمیته کشوری مقابله با کرونا، تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می شود، همچنان مردم برای تهیه اقلام بهداشتی در استان های مختلف در مضیقه هستند.

شاید با شنیدن مطالبی از این دست که اقلام بهداشتی حتی در برخی کشورهای اروپایی و توسعه یافته با قیمت های کلان و البته در حجم بسیار محدود عرضه می شود، اندکی ما را دلگرم کند به اینکه این نیازها و کمبودها جهانی است اما در هر صورت پشتکار مسوولان، واحدهای تولیدی و حرکت های خودجوش مردمی این توقع را در اذهان عمومی ایجاد کرده که باید وسایل ضروری از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده به راحتی در اختیار همگان قرار گیرد.

خبرنگاران پرتلاش ایرنا در مراکز استان ها و نقاط مختلف کشور همچنان پای کار هستند و با رصد داروخانه ها و مراکزی که اقدام به تهیه و توزیع اقلام بهداشتی می کنند، سعی دارند تا مسوولان را در جریان آخرین وضعیت قرار دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات از استان ها همچنان مردم از کمبود و شاید توزیع نامناسب وسایل مورد نیاز بهداشتی گله مند هستند و از مسوولان درخواست دارند تا با جدیت این موضوع را پی گیری کرده و دستان احتمالی محتکران و سودجویان را که این روزها جان مردم را دستمایه زیاده خواهی های خود کرده اند، کوتاه کنند.

از لرستان خبر رسیده که مشکل نبود ماسک در مراکز عرضه کماکان وجود دارد در حالی که دست فروشان در بازار خرم آباد هر ۳ عدد ماسک را که پیش از این یک هزار تومان بود را به قیمت ۱۰ هزار تومان می فروشند.
البته مواد ضدعفونی کننده هر روز در داروخانه ها و تجهیزات پزشکی استان ارایه می شود و به نظر می رسد کمبود چندانی در این زمینه نباشد.

البرز از جمله استان های کشور است که با وجود داشتن ۴۴ واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی آرایشی و بهداشتی در شهرک صنعتی اشتهارد با مشکل جدی کمبود مواد ضدعفونی و بهداشتی در داروخانه ها روبرو است و با وجود اینکه شب گذشته تعدادی از کالاهای احتکاری در سطح داروخانه های شبانه روزی توزیع شد اما کفاف جمعیت و نیاز استان را نمی دهد و بیشتر داروخانه ها هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده از جمله الکل در اختیار ندارند.
این در حالی است که در بازار سیاه می توان با قیمت خیلی بالا که از عهده هر کسی خارج است برخی از این کالاها را دریافت کرد.
شب گذشته بنا به گفته مدیر کل تعزیرات البرز ۸۰ هزار عدد دستکش و ژل بین ۶۰ داروخانه توزیع شد و در داروخانه هلال احمر کرج مواد ضدعفونی مورد نیاز ادارات البته با قیمت بالا توزیع می شود مثلا یک گالن ۲۰ لیتری ماده ضدعفونی کننده بالای یک میلیون تومان قیمت دارد.

از کرمانشاه هم گزارش شده که ۲ واحد تولید مواد ضدعفونی با ظرفیت ۲۲ تن در روز به تازگی فعالیت خود را در استان کرمانشاه آغاز کرده و یکی از این واحدها روزانه ۶ تن محلول ضد عفونی و ۲ تن ژل ضد عفونی تولید می کند.
مشکل عمده این واحدها نبود الکل اتانول است که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یک واحد تولیدی نیمه کاره تولید الکل در مدت یکی ۲ ماه آینده شروع به فعالیت می کند و یک واحد تولید ماسک نیز در کرمانشاه به تازگی تولید ماسک های سه لایه و فیلتردار را شروع کرده است. 
با وجود شروع به کار این واحدهای تولیدی اما هنوز هم مردم برای تامین ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش مشکل دارند و این اقلام در داروخانه های سطح استان به سختی پیدا می شود.

خبرنگاران ایرنا در استان زنجان گزارش داده اند که این استان کماکان با مشکل کمبود ماسک و پد الکلی مواجه است و مواد ضدعفونی کننده نه به وفور ولی گاهی در داروخانه ها عرضه می شود البته این مواد داخل بازار و میدان انقلاب شهر زنجان از سوی دست فروشان با قیمت های متفاوت به فروش می رسد.

بر اساس گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا در مازندران نیز همچنان مشکل ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش وجود دارد و برای رفع کمبودها نیز مردم ورود کرده اند و در حال دوخت ماسک و تهیه مواد ضد عفونی کننده هستند و چند خط تولید هم راه افتاده است اما با این حال از آنجا که بیمارستان ها و مراکز درمانی در اولویت استفاده از این وسایل هستند دسترسی مردم به این اقلام محدود است.

استان قزوین از دیگر نقاطی است که با مشکل لوازم بهداشتی و پیشگیری از کرونا همچون ماسک، مواد ضدعفونی و الکل روبرو است و جلوی درب ورودی داروخانه ها جمله ماسک نداریم سوال نفرمایید همچنان خودنمایی می کند.


گزارش ها از خراسان جنوبی هم حکایت از آن دارد که مردم از کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش گله مند هستند و مسوولان می گویند توزیع انجام می شود ولی پاسخگوی نیاز موجود نیست.

همچنین خط تولید مواد ضدعفونی در خراسان جنوبی راه اندازی شده و ۲ شرکت داخل استان هم تایید دانشگاه علوم پزشکی را برای تولید ماسک دریافت کرده اند اما کمبودها هنوز وجود دارد.

کمبود اقلام بهداشتی نظیر ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش نیز که این روزها وجه مشترک هم مردم در نقاط مختلف کشور است در استان اصفهان هم وجود دارد و تاکید مسوولان ستاد کرونای استان این است که توزیع  این اقلام در حال انجام  است  اما شماری از شهروندان در گفت و گو با ایرنا می گویند این کمبودها همچنان قابل لمس است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ماسک یک بار مصرف به دلیل نیاز بالای مراکز بهداشتی و درمانی، در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم حجم تولید را بسیار بالا ببریم شاید بتوانیم در مراکز عمومی نیز ماسک یک بار مصرف توزیع کنیم. 
طاهره چنگیز افزود: در این راستا بیشتر حجم الکل در اختیار صنایع بزرگ استان قرار می‌گیر تا در چند روز آینده ژل ضدعفونی‌کننده به تولید و توزیع انبوه برسد.

خبرنگاران ایرنا در استان کردستان نیز در گزارش های میدانی خود به این نتیجه رسیدند که با وجود اعلام مسوولان برای توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه ها، تا امروز این اتفاق نیفتاده و هموطنان در این استان همچنان با کمبود ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی و الکل مواجه هستند و جمله معروف ماسک، دستکش و الکل نداریم بر روی شیشه بسیاری از داروخانه ها و لوازم بهداشتی و پزشکی به چشم می خورد.
چند واحد تولیدی در استان با تغییر خط تولید به تولید مایع ضد عفونی روی آورده و برخی نیز ماسک و لباس مخصوص ایزوله بیمارستانی تولید می کنند ولی این میزان جوابگوی نیاز مراکز درمانی هم نیست.

کمبود ماسک و محلول های ضدعفونی برای استفاده عموم و همچنین پرسنل بهداشتی و درمانی شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی از مشکلاتی است که مردم خراسان رضوی با آن روبرو هستند. بر اساس گزارش ها حجم مصرف ماسک در بیمارستان های درگیر با کرونا در مشهد روزانه ۱۰۰ هزار عدد است لذا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید دارد که مراکز درمانی در این خطه با کمبود ماسک مواجه هستند. 

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی ۱۸ اسفند اعلام کرد: موجودی الکل داروخانه‌ها در استان رو به اتمام است و توزیع الکل از سوی وزارت بهداشت به داروخانه‌ها هنوز عملی نشده است.

در این شرایط داروخانه‌های سطح این استان در اقدامی ابتکاری، در ۱۰ روز اخیر برای تامین نیاز عمومی به محلول های ضدعفونی اقدام به ساخت مواد دست‌ساز با ترکیبات مشخص و علمی کرده‌اند که با استقبال مردم روبرو شده است. 
داروخانه‌ها در خراسان رضوی اجازه فروش ماسک طبی را ندارند. در همین چارچوب گلایه‌های بسیاری از مردم برخوردهای غیرحرفه‌ای دستگاه های نظارتی از جمله تعزیزات حکومتی و بازرسان سازمان صمت با داروخانه‌داران در استان به ویژه در کلانشهر مشهد مطرح است که چرا برخوردها با این صنف مشابه رفتار با محتکران و سودجویان اقتصادی خارج از این حرفه است.

یزد از دیگر استان هایی است که با وجود وعده مسوولان برای تامین محصولات بهداشتی، همچنان این محصولات در داروخانه ها و مراکز توزیع نایاب است.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا هم اکنون هیچ داروخانه ای و  مرکز توزیع محصولات بهداشتی در استان، ماسک، دستکش، الکل بهداشتی و ژل ندارد و بسیاری از آنها جمله ماسک و دستکش و ژل نداریم را بر روی شیشه های محل کسب خود نصب کرده اند.
یکی از محصولات پرمصرف بهداشتی (اسپری ضد عفونی) که قیمت رسمی آن ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است نیز در برخی مراکز توزیع آزاد استان یزد به قیمت ۵۰ هزار توان به فروش می رسد.

از اردبیل هم خبر رسیده با وجود اینکه هر روز واحدهای تولید ماسک و لوازم بهداشتی در استان افزایش می یابد اما هنوز کمبود این اقلام در داروخانه ها وجود دارد.
تقریبا تمامی داروخانه های استان برگه ماسک و محلول ضد عفونی نداریم را بر شیشه خود دارند.


کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل و مواد ضدعفونی کننده دست و الکل در استان ایلام هم وجود دارد و با توجه به فعالیت هفت واحد تولید ماسک با ظرفیت روزانه ۶ هزار ماسک و همچنین کارخانه الکل ، تعداد محدودی از این اقلام در داروخانه ها توزیع می شود که در اختیار سرپرستان خانوار با ارایه کارت ملی قرار می گیرد که کافی نیست و در زمان کوتاهی به فروش می رسد.
در خصوص اقلام بهداشتی مورد نیاز پرسنل بهداشتی درمانی اطلاعی در دست نیست و دانشگاه علوم پزشکی ایلام تا کنون اطلاعاتی در مورد کمبود آن ارایه نداده است.

استان مرکزی نیز از دیگر استان هایی است که با مشکل کمبود ماسک به دلیل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا مواجه است.

دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرده است که این دانشگاه خود مصرف کننده ماسک بوده و در شرایط کنونی برای تهیه ماسک مصرفی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل روبرو است.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرده است: این مشکل با توجه به بر هم خوردن عرضه و تقاضای ماسک در تمام کشور وجود دارد، با این حال رایزنی ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده تا مشکل کمبود ماسک در استان برطرف شود.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی اراک، با توجه به رایزنی های صورت گرفته مشکل الکل و مواد ضد عفونی کننده تقریبا در استان برطرف شده است و مردم این اقلام را می توانند از داروخانه ها تهیه کنند و امید است که مشکل ماسک هم برای مصرف مردم و هم برای استفاده در مراکز بهداشتی و درمانی هر چه زودتر رفع شود.

در استان هرمزگان هم مردم از کمبود و یا دشواری در تهیه ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی کننده گله مند هستند و با وجود تولید الکل در ۲ کارگاه همچنان مشکلات برطرف نشده است که مردم یکی از دلایل این کمبودها را فقدان چرخه توزیع مناسب می دانند به نحوی که در چند روز گذشته ۴ انبار احتکار ماسک و دستکش کشف شده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.
اما بر اساس اعلام خبرنگار ایرنا خبر خوش این است که واردات سه کانتینر مواد ضدعفونی کننده درگمرک شهید رجایی هرمزگان در حال ترخیص است که حباب کاذب کمبودها را در بازار از بین می برد.

بر اساس آمارهای رسمی تا ۱۸ اسفند ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۴ نفر بهبود یافته و ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha