۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 83707059
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نارنجی پوشان شهر بی دفاع در برابر کرونا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83707059
نسرین رحیمی
نارنجی پوشان شهر بی دفاع در برابر کرونا

قزوین- ایرنا- بی توجهی به نکات بهداشتی و رهاسازی اقلامی چون ماسک و دستکش آلوده در کف کوچه و خیابان، پاکبان ها این نارنجی پوشان پرتلاش را مقابل ویروس خطرناک کرونا بی دفاع کرده است.

این روزها که همه در گیر و دار کرونا هستند و همه جا خلوت است، صدای خش خش جاروی لباس نارنجی های شهر را بهتر می توان شنید، پاکبان ها در این شرایط پر خطر نیز دست از تلاش برنداشته و برای پاک نگهداشتن شهر خود را به خطر می اندازند.

رفتگران زحمت کشان بی ادعای جامعه هستند که سالها عمر خود را صرف خدمت به شهروندان و تنظیف خیابان ها و معابر می کنند و بار سنگین نظافت شهرها بردوش دارند.

کارگران و رفتگران شهرداری نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و به اندازه برخوردارند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند. این قشر زحمت کش این روزها با وجود حجم بالای زباله های بهداشتی همچون ماسک و دستکش های یکبار مصرف که به دلیل ضعف فرهنگی برخی افراد خیلی از آنها در مکان های عمومی رها شده اند، در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند و فعالیت آنها در پاک سازی معابر و خیابان ها در پیشگیری از این ویروس منحوس مهم و تاثیرگذار است.به گفته کارشناسان و مسوولان با شیوع ویروس کرونا استفاده از وسایل بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و دستمال کاغذی در میان مردم جهت پیشگیری از انتقال این ویروس افزایش یافته است اما در خیلی موارد پس از استفاده، به جای ریختن آن ها در سطل های زباله، در سطح شهر و معابر و جوی‌های آب رها می‌شوند که خود باعث انتقال این ویروس می‌شود.

این روزها باید بیشتر حواسمان به آدم‌هایی باشد که در این شرایط سخت باید بار سنگین نظافت شهر را به دوش می کشند، تصویر پر تکرار رها شدن دستکش‌ها و ماسک‌ها در گوشه و کنار خیابان ها، کارسخت رفتگران را دوچندان کرده و آنها را در معرض خطر قرار داده است.

شهرداری و شورای شهر مهمترین نهادهایی هستند که باید در این زمینه کار کنند تا علاوه برحفظ سلامتی رفتگران و کارگران شهرداری، جامعه را از درگیر شدن با خطر بیشتر این ویروس در امان نگه دارند.

قزوین با جمعیت  ۵۰۰ هزار نفری دارای ۶۰۰ پاکبان( رفتگر ) است که کار پاکیزگی معابر شهر را بر عهده دارند.

رهاسازی اقلام بهداشتی مصرف شده جان پاکبانان را به خطر می اندازد

رییس گروه سلامت  و سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین گفت: امنیت شغلی و رفاه پاکبانان، نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران و ایجاد مرکز دفن فنی مهندسی زباله شهرداری قزوین جزو اصولی‌ترین مراکز در کشور و در هموار ساختن مسیر پاکیزگی شهر نقش جدی ایفا می کند.

وحید مقدم سلیمی با بیان اینکه شهرداری قزوین به صورت مستقیم با رفتگران در ارتباط نیست و این افراد با پیمانکارها سر و کار دارند، افزود: اما از همان ابتدا شیوع بیماری کرونا شهرداری با وسواس زیاد پیمانکاران را موظف کرده به رفتگران و کارگران شهرداری لباس، دستکش و ماسک مناسب ارایه دهند.

این مسوول از اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا توسط شورای شهر قزوین خبر  داد و افزود:مجموعه مدیریت شهری تمامی امکانات خود را جهت مبارزه و پیشگیری با ویروس کرونا بسیج کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان تحت نظر معاومت خدمات شهری شهرداری شامل سازمان‌هایی آتش‌نشانی، پسماند شهری، پارک‌ها، مشاغل شهری، آرامستان‌ها در این روزها با تمام توان پیشتاز در مقابله با کرونا ویروس هستند.

مقدم سلیمی با بیان اینکه ۶۰۰ پاکبان در شهر قزوین فعالیت می‌کنند، افزود: روزانه ۳۰۰  تن زباله از این شهر جمع‌آوری می شود که همگی با تلاش شبانه روزی پاکبانان (رفتگران) است.

این مسوول خدمات شهری تصریح کرد: روزانه کار  گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی و پرتردد شهری و بازار  که مردم بیشتر با آن‌ها سر و کار دارند، انجام می شود.

مقدم سلیمی ادامه داد: در شرایط فعلی توجه به سلامت مجموعه خدمات شهری و پاکبانان که در خط مقدم برای پاکیزگی و بهداشت محیط شهری تلاش می کنند، بسیار ضروری است .

وی در خصوص رهاسازی  ماسک و دستکش های یکبار مصرف در معابر شهری افزود: متاسفانه فرهنگسازی در این زمینه انجام نشده و این کار موجب زحمت پاکبانان و در معرض خطر قرار گرفتن این افراد می شود.

مقدم سلیمی درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای پاکبان و کارگران شهرداری انجام شده است نیز تصریح کرد: شهرداری تمام تلاش خود را برای تامین اقلام بهداشتی برای پاکبانان انجام داده تا ماسک و لوازم ضدعفونی در اختیار این افراد قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا توجیه و آموزش های پاکبانان و باز آموزی نحوه صحیح جمع آوری پسماندها و همچنین تجهیز نیروهای خدماتی به ماسک، دستگش و مواد ضدعفونی کننده در دستور کار قرار گرفته است.

توقف تفکیک از مبدا زباله در قزوین جهت پیشگیری از کرونا

رییس گروه سلامت شهرداری قزوین ضدعفونی، گندزدایی و شستشوی روزانه باکس های زباله را از دیگر اقدامات مهم این ستاد در سطح مناطق دانست و افزود: همزمان عملیات ضدعفونی و گندزادیی اتوبوس های شهری و همچنین خودروهای حمل زباله و همچنین جوی ها وکانال های آب رو نیز در دستور کار قرار دارد.

مقدم سلیمی از ضد عفونی و گندزدایی ۲۲۰ ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر خبر دادو خاطرنشان کرد: ضدعفونی  ناوگان تاکسیرانی، از  ۹ صبح تا ۵ بعداز ظهر به صورت روزانه انجام شده و دو تیم سیار نیز، تمام تاکسی تلفنی های زیر نظر سازمان را ضدعفونی می کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین تصریح کرد: با توجه به این که یکی از راه های انتقال ویروس از طریق زباله های بهداشتی است، تفکیک از مبدا متوقف شده و جمع آوری از مبادی جمع آوری، توسط پیمانکاران سازمان  انجام می شود.

وی ادامه داد: مخازن زباله، گندزدایی دستگاه های پیمانکاران و جمع آوری پسماند به صورت روزانه انجام می شود و همچنین ضدعفونی و گند زدایی ۳۷۷ چشمه سرویس بهداشتی عمومی،گند زدایی مبلمان شهری و بازیگاههای محلی و بوستان‌ها و گند زدایی جایگاه‌های CNG به صورت روزانه انجام می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: ۵۰۰  بسته پک بهداشتی شامل محلول دستکش و ماسک برای کودکان کار توزیع شده و ۱۵۰ تیر برد، ۳۵ فیکسچر ، هشت بیلبورد و یک عرشه پل در سطح شهر به انعکاس پیام های بهداشتی اختصاص یافته است.

مقدم سلیمی با بیان این که ضدعفونی غسالخانه و ساختمان متوفیان آرامستان قزوین نیز به صورت روزانه انجام می شود،تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا، فوتی های ناشی از این بیماری در بیمارستان تیمم می شوند و مستقیما در قبرهای آماده و مخصوص به صورت ایزوله دفن می شوند تا آلودگی به محیط متوفیان وارد نشود.

وی از راه اندازی خدمات الکترونیکی شهروند سپاری برای جلوگیری از خدمات حضوری خبر داد و افزود: مردم می توانند بخشی از کارها را از طریق اینترنت دریافت کنند همچنین بازارهای هفتگی  تعطیل و اندک مراجعات و فعالیت کسبه  هم با دستور مقام قضایی و معاضدت پلیس از روز سه شنبه جلوگیری و خودرو  متخلفین نیز به پارکینگ انتقال داده خواهد شد.

رییس گروه بهداشت شهرداری قزوین ا از شهروندان تقاصا خواست برای حفط سلامتی خود و خانواده و سایر همشهریان در خانه بمانند و از تردد در اماکن خودداری کنند تا بتوانیم بر این بیماری فائق آییم.

وی تاکید کرد:همکاری شهروندان با رعایت بهداشت و قطع حلقه شیوع بیماری با خانه ماندن موجب عدم شیوع و طغیان بیماری شده و کمک بزرگی به جامعه پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان شهر می شود که در خط اول مبارزه با این بیماری هستند و سلامت خود را به خطر انداخته اند.

مقدم سلیمی خاطر نشان کرد: این اقدامات در راستای هماهنگی و همدلی مجموعه مدیریت شهری شامل مدیران مناطق و روسای سازمان ها و معاونت ها و بدنه کارشناسی و کارمندان و کارگران ذیل راهنمایی و مدیریت کارآمد و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر شهردار و پشتیبانی رییس شورا و همدلی همگی اعضای شورای شهر محقق می شود.

تلاش ۶۰۰ نیروی پاکبان برای تنظیف شهر قزوین

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین نیز گفت: روزانه ۳۰۰ تن زباله شهر قزوین جمع آوری می شود که از این میزان پنج تن زباله بیمارستانی است.

مهدی امینی  با اشاره به شیوع بیماری کرونا افزود: زباله‌های بیمارستانی در زمره خطرناک‌ترین انواع زباله‌ها هستند و هرگونه سهل انگاری و کوتاهی در دفع آن‌ها به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان منجر خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای مدیریت اصولی زباله‌های عفونی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های ناشی از این نوع زباله ها بر اساس یک دستورالعمل جهانی زباله های عفونی باید به صورت اختصاصی توسط کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی جمع آوری شوند و پس از بی خطر سازی به سازمان‌های مسوول تحویل داده شوند.

این مسوول ادامه داد: در راستای شیوع بیماری کرونا و سالم سازی محیط و ایجاد فضایی عاری از میکروب در قزوین اقدامات وسیعی برای ضدعفونی کردن مکان های عمومی توسط پاکبانان آغاز شده است.

امینی بر لزوم همکاری شهروندان بر رعایت بهداشت فردی و عدم رهاسازی اقلام بهداشتی در سطح شهر تاکید کرد و از آنها خواست که اقلام بهداشتی مصرفی همانند دستکش و ماسک را در خیابان‌ها رها نکنند.

وی با اشاره به ۶۰۰ نیروی پاکبان که کار نظافت و پاکیزگی شهر را برعهده دارند،اظهار داشت: این افراد به صورت مستقیم با این موارد سر و کار دارند و این موضوع تبدیل به فضایی برای انتقال بیماری به این کارگران و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا خواهد شد.

 امینی ادامه داد: همچنین ۷۰ دستگاه ماشین الات جمع آوری زباله در قزوین وجود دارد که به منظور رعایت بهداشت روزانه تمامی مخازن جمع آوری زباله گند زدایی و ضدعفونی می شوند.

وی تاکید کرد: با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس در بین پاکبانان، آموزش های لازم در خصوص رعایت بهداشت فردی و عمومی توسط کارشناسان مربوطه در ابتدای هر شیفت کاری ارائه می‌شود.

امینی یاد آور شد: تمامی پیمانکاران حوزه خدمات شهری ملزم به تهیه ملزومات بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش برای پاکبانان هستند و نحوه فراهم‌سازی و توزیع این امکانات را رصد می‌کنیم.

وی از شهروندان خواست زباله های خود را به صورت تفکیک شده راس ساعت ۹ شب در مخازن قرار دهند.

رهاکردن دستکش و ماسک در کوچه و خیابان ممنوع

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین  چندی پیش در خبری اعلام کرد: رها کردن دستکش، دستمال و ماسک های استفاده شده، در معابر، می تواند موجب شیوع آلودگی و بیماری شود و  به تنهایی عامل انتشار ویروس کرونا باشند، پس ضروری است که آن ها پس از استفاده به صورت مناسب دفع شوند.

دکتر علیرضا مهرعلیان با بیان اینکه انداختن آب دهان و رها کردن دستمال و ماسک های استفاده شده در معابر و محیط خانه، می تواند موجب شیوع آلودگی و بیماری شود،افزود: ممکن است ویروس کرونا تا چند ساعت یا چندین روز زنده بمانند و در نتیجه ماسک ها و دستکش ها خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند بنابراین باید به گونه ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین به مردم توصیه کرد که پوشش خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنند، آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره سپس  بسته خود را به داخل سطل زباله در دار بیاندازند.

 وی بر اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست ها پس از خارج کردن وسایل حفاظتی تاکید کرد و افزود: ممکن است دستکش ها در زمان استفاده، سوراخ شود یا در زمان خارج کردن آن‌ها، تماسی با پوست بدن صورت بگیرد، در نتیجه شستن دست ها با آب و صابون حداقل  به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می شود.

دکتر مهرعلیان، با بیان این که شستشوی دست، حتی در وضعیت عادی باید نهادینه شود، گفت: اگر دسترسی به آب و صابون نباشد، می توان از محلول سفید کننده یا آب ژاول استفاده کرد.

 وسایل بهداشتی یکبار مصرف معضلی برای محیط زیست

یک فعال زیست محیطی در قزوین با بیان اینکه پایداری پلاستیک و عدم تجزیه سریع آن موجب آلودکی محیط زیست می شود،گفت: متاسفانه برخی افراد وسایل بهداشتی استفاده شده را در کوچه و خیابان رها می‌کنند که این کار به یک معضل جدی تبدیل شده است.

محمود داوران افزود: این پسماندها خود ناقل بیماری در محیط زیست هستند و می‌تواند ویروس را در آب، هوا و حتی بدن سایر موجودات زنده از جمله حیوانات منتشر کند و دوباره به انسان برگردد.

وی با بیان اینکه در این شرایط افرادی که این زباله‌ها را جمع می‌کنند خصوصا پاکبان‌ها بسیار در معرض خطر هستند،اظهار داشت: بهترین شیوه دور انداختن ماسک، دستکش و دستمال کاغذی را قرار دادن آنها در یک کیسه در بسته است و  همه افراد باید هنگام خروج از خانه حتما یک کیسه همراه داشته باشند.

داوران تاکید کرد: دستکش‌های یک‌ بار مصرف یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان و محیط‌زیست هستند، به همین دلیل شرکت‌های مختلف در تلاشند تا تاثیرات زیست‌محیطی این محصولات را کاهش داده و در کنار آن سلامت انسان را با کنترل  موارد بهداشتی در تولید مواد غذایی، مراقبت و بهداشت شخصی تضمین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha