آموزش پیش دبستانی‌ها با بهره‌مندی از تجربه‌های استانی

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: برنامه ای که برای آموزش از راه دور نوآموزان در ایام تعطیلی به دلیل کرونا در نظر گرفته شده، به صورت غیرمتمرکز و استانی است که در این رابطه از تجارب استان ها استفاده می شود.

مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور برای مقابله با ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه تا پایان سال جاری تعطیل شدند. هرچند که این تعطیلی‌ها فرصت آموزش حجم بسیاری از مطالب را از دانش آموزان می گیرد، اما سلامت این فرزندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به اینکه بهترین راه حل قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا (کووید ۱۹ ) قرنطینه خودخواسته در منزل اعلام شده، از این‌رو آموزش و پرورش آموزش‌های مکمل را از طریق شبکه آموزش در راستای استمرار فعالیت‌های یادگیری از هفته های گذشته آغاز کرده است.

همچنین از تمام معلمان در سطح کشور خواسته شده تا از طریق کانال‌های معتبر و مطمئن و سایت مدارس، برنامه‌های درسی و آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان کلاس خود قرار دهند.

در واقع آموزش از راه دور یک فرصت است که به واسطه تلویزیون و شبکه های اجتماعی می تواند عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را جبران کند.

هر روز در شبکه ۴ و ۷ صدا و سیما در برنامه های زمانی مختلف محتوای دروس به دانش آموزان به صورت زنده آموزش داده می شود و بخش بزرگی از تعطیلی مدارس در این ایام را جبران می کند، اما در این میان برنامه ای از آموزش نوآموزان پیش دبستانی که در واقع شیوه تحصیل را مشق می کنند، تاکنون در شبکه های تلویزیونی دیده نشده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی از سال تحصیلی ۹۰-۹۱ در مدارس سراسر کشور اجرا شد.

همچنین در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش عنوان شده است که دوره پیش دبستانی کودکان از سن چهار سالگی شروع و تا پایان پنج سالگی به اتمام می رسد که البته شرکت در آن به دلیل نبود امکانات در همه مناطق الزامی نیست.

آمار مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی نشان می دهد که ۷۰ هزار کلاس درس دوره پیش دبستانی در کشور وجود دارد و بیش از یک میلیون و پنجاه هزار نوآموز در سراسر کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ برای شرکت در دوره پیش دبستانی نام نویسی کرده اند.

در واقع پیش دبستانی، دوره‌ای است که برای آموزش کودکان قبل از ورود به مدرسه و حدود سن ۶ سالگی در نظر گرفته شده است.

بررسی های علمی نشان می دهد که رشد شخصیت و فکر کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود؛ بنابراین نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

سیستم آموزش دوره پیش دبستانی با رویکردها، تئوری‌ها و شیوه‌های مختلف آموزشی به عنوان پیش دوره تحصیلی شناخته می شود.

متخصصان در مورد آموزش دوره پیش دبستانی به این توافق نظر رسیده‌اند که این دوره در واقع برای ارائه آموزش پیش از آغاز آموزش‌های رسمی و قانونی است.

در واقع هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است؛ به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پرکردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آن‌ها شود از این رو استمرار این برنامه ها از تلویزیون در ایام تعطیلات بلندمدت مدارس به علت شیوع کرونا اهمیت دارد.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آموزش نوآموزان در شبکه های تلویزیون اظهار داشت: نوآموزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند و تداوم برنامه های آموزشی و تربیتی آنها برای آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است.

وی اعلام کرد: آموزش و پرورش از صدا و سیما درخواست کرده است که در هفته ۵ برنامه ۲۰ دقیقه ای برای این دانش آموزان پخش شود اما باید دید که به چه شکل با استفاده از ظرفیت شبکه های استانی می توان کار را پیش برد.

حکیم زاده پیش تر گفته بود که زمان ویژه ای برای آموزش مهارت‌ها و مفاهیم به نوآموزان پیش دبستانی بر اساس سنجه‌های وزارت آموزش و پرورش در تلویزیون در نظر گرفته شده است.

اهمیت استمرار آموزش نوآموزان در مناطق دوزبانه 

همچنین با توجه به اهمیت آموزش کودکان در دوره پیش دبستانی، دستورالعمل ابلاغی توسعه این دوره توسط وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵ ابلاغ شد که در واقع این سند، توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی را با تاکید بر مناطق لازم التوجه به ویژه دوزبانه، محروم، عشایر و حاشیه شهرها دنبال می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به اهمیت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم دوزبانه، روستایی، عشایری و لازم‌التوجه حاشیه شهرها و با بهره‌گیری از ردیف اعتباری مستقل پیش‌دبستانی در بودجه سال ۱۳۹۵ و نیز دریافت کمک و مشارکت‌های مردمی، توسعه دوره پیش‌دبستانی در این مناطق مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد و فعالیت‌های پیش‌بینی شده با دقت ارزیابی می‌شود.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی تحولات بسیاری حاصل شده و بر تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه تاکید شده است. در حال حاضرنرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم به ۵۶ درصد رسیده است.

در واقع آموزش در دوره پیش دبستانی برای کودکان روستایی و مناطق محروم با هدف رشد همه جانبه آنها و تسلط به زبان فارسی برای آمادگی ورود به کلاس اول دبستان صورت می گیرد.

حکیم زاده همچنین درباره اهمیت آموزش پیش دبستانی در مناطق دوزبانه گفت: آموزش نوآموزان پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه که گذراندن دوره پیش دبستانی مقدمه ای برای ورود موفقیت آمیز به دوره دبستان است، اهمیت بسیاری دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: نامه ای برای صدا و سیما فرستاده شده تا به این واسطه بتوان از ظرفیت مراکز استان ها برای تهیه برنامه ای برای نوآموزان پیش دبستانی بهره مند شد.

حکیم زاده با بیان اینکه آموزش نوآموزان در تلویزیون یک کار مشترک با استان هاست، خاطرنشان کرد: با توجه به قول مساعد و پیگیری همکاران امیدوار هستیم شاهد پخش برنامه هایی با محوریت نوآموزان پیش دبستانی در شبکه های استانی تلویزیون باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha