۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 83712952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سالمندی جمعیت زنگ خطر شیوع کرونا در گناباد

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر: 83712952
سالمندی جمعیت زنگ خطر شیوع کرونا در گناباد

گناباد-ایرنا- شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف و به تبع آن کشور ما به یکی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان تبدیل شده است و بر اساس آخرین آمارها ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در استانهای مختلف به این بیماری مبتلا شدند و سه هزار و ۵۲۹ نفر بهبود یافته و ۵۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

با اضافه شدن ۱۱۰ متبلای جدید تعداد افراد مبتلا به بیماری کرونا در استان خراسان رضوی به ۳۹۵ نفر افزایش یافته است.

۲۸ بیمار با علائم مشکوک به کرونا از شهرستانهای گناباد و بجستان در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و تاکنون نتیجه آزمایش ۱۴ نفر مثبت اعلام شده است و دو تن از بیماران مبتلا به این بیماری در گناباد جان خود را از دست دادند.

سالمندان از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا محسوب می شوند ، پیری جمعیت به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌تواند به عنوان فرصت یا تهدید جامعه را درگیر کند و با توجه به آسیب پذیری این رده سنی لزوم مراقبت از آنها در برابر کرونا ضروری است.

افزایش جمعیت سالمندان در گناباد به دغدغه مهم مسوولان تبدیل شده است و  ۱۲.۳۰ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند و این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می‌رود.

کمبود فرصت‌های شغلی در مناطق شهری و روستایی موجب تشدید مهاجرت از این شهرستان به دیگر نقاط کشور و افزایش جمعیت سالمندان آن شده است.

با توجه به استمرار معضل خشکسالی و کمبود فرصت‌های شغلی در این شهرستان بسیاری از جمعیت جوان جویای کار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند و هم اکنون گناباد به نسبت جمعیت خود از پیرترین شهرهای کشور به شمار می‌رود.

پیری جمعیت گناباد علاوه بر تاثیر منفی در روند توسعه موجب افزایش هزینه‌ها و خدمات تامین اجتماعی می‌شود چون سرانه خدمات در جمعیت سالخورده به مراتب بیشتر از جمعیت جوان است و کاهش تبعات آسیب پذیری سالمندان در برابر بیماری کرونا باید محور مهم برنامه ریزی های مسوولان ذیربط باشد و مورد توجه مردم و خانواده ها قرار بگیرد.

با توجه به آسیب پذیری بیشتر سالمندان در برابر بیماری کرونا باید با اقداماتی مانند ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی و ماندگاری بیشتر در منزل و پرهیز از حضور در اجتماعات مخاطرات کرونا را در این قشر کاهش داد.

با توجه به افزایش جمعیت سالمند در مناطق شهری و روستایی گناباد و از طرفی  روند رو به رشد شیوع بیماری کرونا فقدان توجه کافی به این مسائل زنگ خطری برای شیوع این بیماری در منطقه به شمار می رود.

یکی از شهروندان گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: مشارکت مردم در پیشگیری از بیماری کرونا  و حضور در منزل و خودداری از حضور  در اجتماعات و معابر عمومی و ضد عفونی واحدهای مسکونی و اداری و سطح شهر در جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار موثر است.

محبوبه احمدی افزود: با توجه به آسیب پذیری قشر سالمند در برابر بیماری کرونا خانواده های آنان باید بیشتر به سلامتشان توجه داشته و با رعایت دقیق موازین خود مراقبتی در جلوگیری از سرایت این بیماری به این قشر سهیم باشند.

وی ادامه داد: بستگان خانواده هایی که دارای سالمند هستند باید تا زمان کاهش خطر شیوع بیماری کرونا از رفت و آمد به منازل آنان خودداری کنند و احساس مسوولیت بیشتری در تامین سلامت افراد خانواده و از جمله قشر سالمند داشته باشند.

محمد سعیدی بازنشسته یکی از دستگاههای اجرایی هم با اشاره به اینکه قشر سالمند به دلیل کهولت سن با مشکلات و برخی موارد بیماری هایی متعدد دست به گریبان و در برابر بیماری کرونا بسیار آسیب پذیر هستند، از مردم و گنابادیهای ساکن سایر نقاط کشور خواست برای حفظ سلامتی خود و خانواده و جلوگیری از شیوع کرونا تا زمان رفع مخاطرات این بیماری از سفر به این منطقه بپرهیزند.

رییس اداره بهزیستی گناباد نیز می گوید: درصد بالای جمعیت سالمند دغدغه افزایش ابتلا و شیوع این بیماری در این شهرستان را افزایش داده است و باید با رعایت خود مراقبتی و مسائل پیشگیرانه آسیب پذیری جامعه را کاهش داد.

علی آراسته ادامه داد: هوشیاری همه  آحاد جامعه نسبت رعایت مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری کرونا ضروری است و قشر سالمند نیازمند توجه بیشتری هستند.

وی افزود: باید در کنار انجام اقدامات پیشگیرانه ، اضطراب را در سالمندان کاهش داد و اداره بهزیستی تلاش می کند در قالب جلسات مختلف سطح دغدغه مندی مسوولان را نسبت به آسیب پذیری قشر سالمند در مواجهه با بیماری کرونا افزایش دهد و عزم همگانی همه بخشهای جامعه و خانواده ها  و مسوولان نسبت به این امر ضروری است.

وی تصریح کرد: اضطراب و دلهره و افسردگی نسبت به خبرهای ناخوشایند و شیوع بیماری کرونا سطح ایمنی بدن افراد و به خصوص سالمندان را کاهش می دهد و باید با افزایش خود مراقبتی و رعایت  سلامت بهداشت روان آسیبهای روحی را در این رده سنی کاهش داد.

مسوول بخش ایزوله بیماران تنفسی و کرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:  افزایش جمعیت سالمند گناباد و آسیب پذیری این رده سنی، نگرانی ما را نسبت به شیوع بیماری کرونا در این شهرستان افزایش داده است و باید با رعایت دقیق تر مسائل پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا و شیوع این بیماری تلاش کرد.

دکتر فرنوش شریفی اضافه کرد: افراد پر خطر در برابر بیماری کرونا افراد مسن و دارای بیماریهای زمینه ای قلبی و ریوی، اشخاصی که از داروی کُرتُن به دلیل بیماری دیگری استفاده می کنند، مبتلایان به سرطان و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند  را شامل می شود. 

وی گفت: با توجه به موقعیت استان خراسان رضوی و گناباد از نظر تردد زائران و مسافران و از طرفی آسیب پذیری بالای جامعه از  نظر ابتلا به بیماری کرونا مردم باید موارد پیشگیری مانند خودداری از دست دادن، روبوسی و فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرما خوردگی و استفاده از ماسک و دستکش، شست و شوی مرتب و اصولی دستان، پرهیز از حضور در اجتماعات و سفرهای غیر ضروری را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: ویروس کرونا در قشر جوان بیشتر به صورت یک سرماخوردگی بروز می یابد و با مصرف دارو رفع می شود و بیشتر اشخاصی که دارای بیماری های زمینه ای قبلی هستند و افراد مسن را با مشکلاتی مواجه می کند که باید بستری و تحت درمان قرار بگیرند.

دکتر جواد باذلی گفت: قشر سالمند از آسیب پذیری زیادی در مواجهه با بیماری کرونا برخوردارند و اگر موازین پیشگیرانه را رعایت نکنند و تا زمان پیک شیوع کرونا بیشتر در خانه حضور نداشته باشند می توانند علاوه بر آنکه سلامتی خود را به خطر می اندازند و این بیماری مبتلا می شوند به عنوان یک ناقل به دیگر افرادهم منتقل کنند.

وی گفت: خطر ابتلا و فوت در اثر بیماری کرونا در قشر سالمند بسیار بیشتر از سایر افراد است و بیشتر بیماران بستری با علائم مشکوک به کرونا و یا ابتلا به این بیماری را در نقاط مختلف و به خصوص گناباد را سالمندان تشکیل می دهند و تنها باید با پیشگیری و توجه به خود مراقبتی و شستن مکرر دستها و پرهیز از حضور در اجتماعات ومعابر عمومی و ماندن در منزل از شیوع این بیماری بین مردم به خصوص سالمندان جلوگیری کرد.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha