سهم نانوایان تبریزی در مهار کرونا

تبریز - ایرنا - هر چند اغلب صنف‌های فعال جامعه این روزها به صورت داوطلبانه با رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا می کوشند، اما بدون شک نانوایان از پیشروان این راه پرحادثه هستند.

سنگک پزی «میدان قطب» (قود میدانی) تبریز به دلیل کیفیت نان های آن در محلات همجوار نیز زبانزد است و به همین دلیل نیز معمولا مشتریان آن در اغلب ساعات روز برای تهیه نان گرم در داخل و خارج از آن صف می کشند. 

دو هفته قبل که بحث کرونا و شیوع آن در جامعه ایران نیز جدی شد و متخصصان و کارشناسان نظام سلامت از اماکن عمومی از قبیل نانوایی ها به عنوان یکی از محل های با درصد احتمال بالای شیوع ویروس یاد کردند، من خبرنگار با خود می اندیشیدم که محمدآقا، مالک سنگک پزی محله مان چه تدبیری برای تضمین سلامت همشهریانش خواهد اندیشید. 

دشواری عملیات «جمع زدایی» در سنگک پزی «محمد آقا» به ویژه از این نظر دوچندان می نمود که او بسیار شوخ طبع بود و با اغلب ساکنان محله قدیمی شهر ما سر شوخی و مزاح داشت و حال در مخیله من نمی گنجید که سنگک پز خوش برخورد محله مان بتواند در چارچوبی مشخص، اقدامات معینی برای ایجاد فاصله بین خودش و مشتریانش انجام دهد. 

اما این روزها سنگک پزی محله تاریخی «میدان قطب» از جمله اماکن عمومی موررد اطمینان مردم برای تهیه نان روزانه شان است؛ محمدآقا در وهله نخست، ورود به داخل مغازه سنگک پزی را به هر بهانه ای ممنوع کرده و مشتریانش که خیلی از آنها برای لحظاتی دلخوشی و مزاح با او به محل می آیند، ناگزیر از حضور در بیرون مغازه هستند؛ البته ناگفته نماند که شیشه های مغازه نیز مانع مزاح های محمدآقا با آنها نیست و او  همچنان به نهضت سر به سر گذاشتن با ساکنان محله ادامه می دهد. 

محمدآقا تدابیر دیگری را نیز برای رعایت اصول بهداشتی به کار بسته است که انداختن پول توسط هر مشتری به داخل یک الک، کشیدن کارت بانکی توسط مشتری و فشردن دگمه ها توسط مالک مغازه، ممنوعیت تماس مشتریان با میز نان داخل مغازه و دادن سنگک توسط شاطر به مشتری از جمله آنهاست؛ خلاصه اینکه این روزها اهالی محله قدیمی «قود میدانی» تبریز از طلوع آفتاب تا ساعت ۲۲ شب با خیال آسوده از سنگک های خوشمزه پخت سنگک پزی محله شان خرید می کنند. 

این روایت را از سنگک پزی محله تارریخی «میدان قطب» تبریز به عنوان مصداقی از مثل معروف «مشت نمونه خروار است» آوردم تا مشخص شود که به رغم همه کاستی ها و مشکلات موجود در مسیر مقابله با شیوع ویروس کرونا، فعالان بسیاری از صنوف با همتی مضاعف برای موفقیت در این مسیر گام بر می دارند و اهمیتی ویژه برای سلامتی هموطنان شان قایل هستند.  

حسین محمدیان، مالک یک لواش پزی در منطقه نوساز «میرداماد» تبریز نیز تدابیر خاص خودش را دارد؛ او دستان مشتریان ورودی به مغازه اش را ضدعفونی می کند، مشتریان کارت بانکی را خودشان می کشند و خودشان نیز نان خریداری شده را در پلاستیک می گذارند. مجموعه این اقدامات موجب شده است که احتمال آلودگی به ویروس کرونا به حداقل برسد. 

او می گوید: ما نیز مثل همه در معرض بیماری هستیم، اما شغل مان به گونه ای است که امکان تعطیلی یا تاخیر در آغاز کار برایمان میسر نیست، زیرا قوت روزانه مردم به کار ما گره خورده است.

محمدیان توضیح می دهد: نانوایی ها از جمله معدود صنف هایی هستند که مردم به فعالیت آنها چشم دوخته اند و تصور شهر بدون نانوایی برای آنان غیرممکن است. 

وی ادامه می دهد: اتحادیه نیز دستورالعمل هایی لازم برای رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی را برای ما ارایه داده است و ما نیز با توجه مضاعف برای رعایت حال همشهریان از منظر تضمین سلامت آنها می کوشیم. 

مدیر یک فروشگاه - نانوایی صنعتی در منطقه «چای کنار» نیز که به کیفیت و تنوع نان هایش در نزد شهروندان مشهور است، به ایرنا می گوید: با توجه به تولید صنعتی نان در مجموعه ما، حداقل تماس انسانی با نان تولیدی انجام می شود. 

وی تشریح می کند: ما با ایجاد موانع حایل میان مشتری و همکاران مان برای تضمین سلامتی مردم و جلوگیری از شیوع کرونا تلاش می کنیم، هر چند که خودمان نیز به دلیل فعالیت در یک مکان عمومی با خطر ابتلا به کرونا مواجه هستیم، اما رسالت مان تامین نان مردم است و  این شغلی است که به اختیار خودمان انتخاب کرده ایم.

رییس اتحادیه نانوایان تبریز نیز می گوید: در زمان کنونی ۵ هزار و ۵۰۰ نانوایی دارای پروانه کسب در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی در تبریز فعال است و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به شاغلان در نانوایی ها آموزش های بهداشتی لازم با همکاری عوامل بهداشت و درمان ارایه شده است.

محمد عباس وند، می افزاید: علاوه بر ارایه آموزش های بهداشتی، دستورالعمل بهداشتی در ۱۵ بند در نانوایی ها نصب شده و شاغلان آن ها ملزم به رعایت این دستورالعمل هستند.

وی با بیان اینکه با همکاری عوامل بهداشت و درمان کل نانوایی های تبریز ضدعفونی شده است، اظهار می کند: نانوایی ها ملزم به استفاده از کارتخوان هستند و تا حد امکان باید از قبول پول نقد خودداری کنند.

رییس اتحادیه نانوایان تبریز با اشاره به اینکه برای نانوایی هایی که فاقد کاتخوان هستند با هماهنگی بانک ها کارتخوان تهیه شده است، می گوید: شاغلان نانوایی ها همچنین ملزم به استفاده از دستکش و ماسک بوده و باید از مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی دست های خود استفاده کنند.

عباس وند، ادامه می دهد: دستوالعملی برای حذف نایلون و استفاده خریداران از سفره شخصی به نانوایی ها ابلاغ شده و براساس بررسی هایی که از نانوایی های سطح شهر انجام شده، بهداشت فردی و اجتماعی در آن ها به خوبی رعایت می شود.

وی یادآوری می کند: هم اکنون ۳ گروه نظارتی با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت، غله و بهداشت و درمان بر فعالیت نانوایی های تبریز و رعایت موارد بهداشتی نظارت می کنند و در صورت بروز تخلف به آن ها تذکر داده می شود و در صورت تکرار برای نانوایی های متخلف پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۷۲۴ نفر فوت کرده و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha