نیروهای مردمی برای مقابله با کرونا در اقلید دست به کار شدند

شیراز - ایرنا- جمعی از اعضای تشکل‌های غیر دولتی و نیروهای مردمی در شهرستان اقلید سهمشان در مهار بحران کرونا را ادا کردند و برای مقابله با همه گیری کرونا در این شهرستان به صورت خودجوش دست به کار شدند و به ضد عفونی کردن خیابان‌ها و معابر و تولید ماسک و توزیع محلول ضد عفونی کننده بین مردم پرداختند.

مردم داوطلب شهرستان اقلید، زیر نظر کارشناسان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، پویش های مردمی مبارزه با کرونا را راه اندازی کرده اند.

 رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقلید روز یکشنبه اعلام کرد : پیشگیری از بیماری کرونا یکی از مهمترین مسایل کشور است و این مساله تنها نیازمند عزم و اراده ملی است که کانون اصلی و محور آن همراهی مردم جامعه با مدافعان سلامت است.

دکتر  جعفر وکیلی  افزود: در این راستا شبکه بهداشت و درمان اقلید موفق شد همزمان با راه اندازی پویش های مردمی، آنها را ساماندهی کند تا در مسیر مناسب برای اهداف از پیش تعیین شده به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: داوطلبان مردمی در شهرستان اقلید به صورت خودجوش در ضدعفونی خیابان ها و محله های شهر مشارکت فعال دارند؛ همچنین از افرادی که در زمینه بهداشت تجربه و تخصص دارند در سطوح بالاتر برای همکاری با شبکه بهداشت و درمان استفاده می شود، نیروهای مردمی همچنین در کارگاه های تولید ماسک و ایستگاه های سلامت ورودی های شهر در حال مشارکت هستند.

این مقام مسوول با بیان اینکه کارشناسان بهداشت محیط اقلید نیز از واحدهای صنفی اقلید و حسن آباد با اجرای طرح ضربتی نظارت بر واحدهای صنفی در زمینه رعایت بهداشت برای مقابله با شیوع بیماری کرونا بازدید و نظارت می کنند افزود: در این طرح ضمن بازدید از ادارات، بانک ها، اصناف، اغذیه فروشی ها و مرکز خدمات جامع سلامت شهری حسن آباد، مطالبی در زمینه رعایت بهداشت مواد غذایی، نحوه مراقبت و پیشگیری از بیماری کرونا و نحوه صحیح شست و شوی دست آموزش داده شد.

وکیلی  با اشاره به حضور کارشناسان این شبکه در مرکز خدمات جامع سلامت شهری اقلید، از ضدعفونی و گندزدایی محوطه ساختمان این مرکز خبر داد  و اضافه کرد:  در بازدید از اغذیه فروشی ها نیز مقداری رنگ غیرمجاز کشف و معدوم شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح ضربتی بازدید از واحدهای صنفی به صورت تدریجی در تمام شهرستان اقلید انجام می شود افزود: در قالب این طرح، کلاس آموزشی پیشگیری از کرونا با حضور کارکنان راهنمایی و رانندگی، شورای شهر و شهرداری حسن آباد برگزار شد.

مسوول واحد بهداشت محیط  شهرستان اقلید نیز  از تعطیلی ۴ واحد نانوایی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی پیشگیری از کرونا در اقلید خبر داد و گفت: چهار واحد نانوایی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا، با حضور کارشناسان واحد بهداشت محیط شهرستان اقلید تعطیل شدند.

سعید رضوان دوست مسوول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت گفت: در بازدیدهای گذشته موارد بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به متصدیان نانوایی ها آموزش داده شد و در این بازدید چهار واحد نانوایی به دلیل بی توجهی به آموزش ها و رعایت نکردن موازین بهداشتی در پیشگیری از بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی و تا زمان برطرف کردن موارد تذکر داده شده، تعطیل شد.

وی ، در زمینه موارد بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا که نانوایی ها ملزم به رعایت کردن آنها هستند، گفت: لازم است در تهیه و پخت نان از به کارگیری افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند خودداری شود، از گرفتن پول نقد و کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان از سوی متصدی نانوایی خودداری شود و پرداخت تنها با دستگاه کارتخوان داخل مغازه و فقط توسط مشتری انجام شود.

او ادامه داد: همچنین در ساعت شروع و پایان کار نانوایی، متصدی نانوایی موظف است با رعایت کامل اصول بهداشتی سطوح قابل لمس مانند دستگیره ها، شیرآلات، دیوار ها و لبه های در را با مواد گندزدا ضدعفونی کند، افرادی که در حال پخت نان هستند بایستی دارای روپوش سفید تمیز، کلاه و ماسک باشند و در هنگام پخت نان حق استفاده از گوشی موبایل و کشیدن سیگار را ندارند.

او یادآور شد: از مردم می خواهیم چنانچه مورد تخلفی در نانوایی مشاهده شد، به واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت اقلید گزارش دهند تا موضوع پیگیری شود.

با ثبت شدن آزمایش تشخیص کرونا برای ۱۱ نفر در فارس  شمار مبتلایان به کرونا در این استان   به ۲۴۳ نفر رسید.در مجموع ۹ نفر تاکنون در استان فارس جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند. هم اکنون ۶۴ درصد از مبتلایان در بیمارستان بستری هستند و ۲۶ درصد از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و ۳۱ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

اخبار مرتبط