۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 865
کد خبر: 83714839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعطیلات تونس؛ تقارن عید استقلال با طلیعه اعتدال

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83714839
مریم مسعود
تعطیلات تونس؛ تقارن عید استقلال با طلیعه اعتدال

تهران- ایرنا- کشور عربی- آفریقایی تونس با تاریخی سه‌هزار ساله، ۱۱ عید ملی دارد که یکی از مهمترین آنها همزمان با بیست و یکم مارس (بیست و نهم اسفندماه) است؛ روز آغاز اعتدال بهاری و استقلال این کشور از استعمار فرانسه در سال ۱۹۵۷ میلادی.

کشور تونس با وسعت خاکی ۱۶۳ هزار و ۶۱۰ کیلومترمربع در شمال قاره آفریقا و در ساحل جنوبی دریای مدیترانه قرار دارد.

بیش از ۹۸ درصد جمعیت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این کشور، مسلمانند.

تونسی ها، هم اعیاد اسلامی مانند عید فطر و قربان و سالروز میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را جشن می گیرند و هم مناسبت های ملی مختلفی دارند که با تاریخ این کشور از مبارزات استقلال طلبانه سال ۱۹۵۶ تا انقلاب یاسمین سال ۱۳۸۹ گره خورده است.

برخی مناسبت ها بویژه آنها که به تغییر آب و هوا و گردش فصل ها اشاره دارد نیز در فرهنگ و زیست اجتماعی- اقتصادی مردم این کشور ریشه دارد.

در ادامه مطلب با مهمترین مناسبت های ملی تونس آشنا می شویم.

میلاد مسیح علیه السلام مبدا تقویم رسمی تونس

تونسی‌ها سال نو مسیحی مصادف با اول ژانویه (یازدهم دی ماه) را به عنوان مبدا تقویم و  نخستین روز تعطیلات رسمی خود در نظر گرفته اند.

به نظر می رسد مهمترین دلیل این امر سال ها حاکمیت استعمار فرانسه در این کشور باشد وگرنه مسیحیان فقط یک درصد جمعیت تونس را تشکیل می دهند.

دومین تعطیلات رسمی تونس هجدهم ژانویه (بیست و هشتم دی ماه) است؛ روز پیروزی انقلاب «یاسمین» تونس در سال ۱۳۸۹ که طی آن حکومت ۲۳ ساله «زین العابدین بن علی» برچیده شد.

روز ملی استقلال مصادف با اعتدال بهاری

بیستم مارس مصادف با (بیست و نهم اسفندماه) برای تونسی ها که در سرزمینی گرم و خشک زندگی می کنند، به سبب تغییر آب و هوا رنگ و بوی بهاری دارد.

به نظر می رسد تونسی ها به سبب سال ها زندگی مبتنی بر کشاورزی، دامداری و ماهیگیری رویکرد آیینی به تغییرات فصلی دارند.

از این رو، در هر سالنمای تونسی مناسبت هایی مانند آغاز بهار (بیست و هشتم فوریه)، برابری طول شب و روز (شانزدهم مارس و همچنین بیست و هفتم سپتامبر)، آغاز تابستان (سی ام می)، بازگشت تابستان (بیست و یکم ژوئن)، آغاز پاییز (سی ام آگوست)، اعتدال پاییزی (دوازدهم سپتامبر)، آغاز زمستان (بیست و نهم نوامبر) و بازگشت زمستان (بیست و یکم دسامبر) دیده می شود.

روز اعتدال بهاری با یک عید مهم این کشور یعنی روز استقلال از استعمار فرانسه در سال ۱۹۵۶ میلادی (۱۳۳۴ خورشیدی) همزمان است و تونسی ها بیست و نهم اسفند ماه را به سبب پیروزی سال‌ها مبارزه استقلال طلبانه خود در سال ۱۹۵۶ گرامی می دارند.

جشنی برای جوانان

یک روز پس از جشن استقلال و اعتدال بهاری یعنی بیست و یکم مارس (یکم فروردین ماه) نیز روز «جشن جوانان» نامیده می‌شود و تعطیل است.

دلیل نامگذاری این روز به ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) برمی‌گردد که زین العابدین بن علی رییس جمهوری وقت، آن سال را به نام «گفت و گوی جوانان» نامید.

انتخاب وزیر جوانان، راه اندازی یک درگاه اینترنتی برای ارتباط جوانان با دولت و برگزاری جشن هایی برای انگیزه بخشی به آینده سازان کشور از دیگر اقدام ها در این زمینه بود.

گرامیداشت شهیدان راه استقلال و انقلاب

نهم آوریل به نام «روز شهیدان» در تونس تعطیل رسمی است.

در این روز، خاطره شهدای سال ۱۹۳۸ که در مبارزات استقلال طلبانه به دست نظامیان  فرانسوی به خاک و خون کشیده شدند و همچنین شهدای انقلاب یاسمین که شمار آنان در تظاهرات تقریبا یک ماهه دی ماه ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۸۰ نفر می رسید، گرامی داشته شود.

«جشن جمهوری» نیز بیست و پنجم ژوئیه برگزار می شود و آغاز تشکیل نخستین حکومت مستقل تونس پس از استقلال از فرانسه در سال ۱۹۵۷ را یادآوری می کند.

در تونس اول ماه مه که «روز جهانی کارگر» نام دارد، تعطیل است.

یکی از دلایل تعطیلی سراسری این روز قدرت بسیار زیاد گروه‌های صنفی و تشکل های کارگری در این کشور است که نقش پررنگی در همه تحولات تاریخی این کشور از پیش از استقلال تاکنون داشته اند.

قدمت فعالیت گروه های صنفی در تونس میان کشورهای منطقه بی نظیر است که این امر، به زیرساخت های تشکیلاتی قوی این گروه ها برمی گردد.

جایگاه ویژه بانوان در تونس

با وجود تضییع حق بانوان در بسیاری از کشورهای عربی، تونس از این وضع مستثنا است.

این کشور به مدد فعالیت ریشه دار جنبش های طرفدار حقوق زنان  قوانین بسیاری را با هدف حمایت از خواسته‌های زنان تصویب کرده است.

در همین پیوند، یکی از تعطیلات ویژه تونس «جشن روز زن» در سیزدهم آگوست (بیست و دوم مردادماه) است که با روز جهانی زن در هشتم مارس (هفدهم اسفندماه) فرق دارد.

این تاریخ یادآور یکی از نخستین دستاورد جنبش زنان در تونس یعنی تصویب قانون «احوال شخصی» در سال ۱۹۵۶ میلادی- همزمان با استقلال این کشور و تدوین نخستین قانون اساسی آن- است که به برابری بسیاری از حقوق مردان و زنان اشاره دارد.

سوم سپتامبر روز جنبش مستقل و پانزدهم اکتبر روز تخلیه نیز از دیگر تعطیلات ملی در تونس به شمار می‌رود که با تاریخ مبارزات استقلال طلبانه این کشور گره خورده است.

.................................................................................

منابع:

www.tourismtunisia.com

www.tunisieinfo.com/indicators/indicators-en.pdf

www.edunet.tn

https://rch.ac.ir/article/Details/۱۰۶۵۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha