ناشران، کتابفروشان، توزیع کنندگان، فروشگاه های اینترنتی کتاب و فعالان بازار نشر برای استفاده از خدمات ارسال کتاب به سراسر کشور در سامانه پست کتاب (تا ۲کیلوگرم فقط ۳هزار تومان) می توانند به سامانه پست کتاب یا سایت خانه کتاب مراجعه کنند.
به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، مراحل عضویت، ثبت نام و دریافت پنل پستی به شرح زیر است:
- ثبت نام و عضویت در سامانه پست کتاب یا سایت خانه کتاب
- تکمیل اطلاعات متقاضی و ارسال الکترونیکی مدارک. ثبت درخواست پنل پستی
- کنترل مدارک و تأیید ثبت نام اولیه توسط خانه کتاب (ظرف ۲۴ساعت کاری بعد از ثبت نام و تایید مدارک)
- تأیید مدارک و فعال سازی موقت پنل پستی به مدت دو هفته.
- دانلود قرارداد، مهر و امضای دو نسخه از آن و ارسال به خانه کتاب (بخش اطلاع رسانی). گفتنی است در صورتی که ظرف دو هفته قرارداد به خانه کتاب ارسال نشود پنل غیرفعال خواهد شد.
- تأیید قرارداد و فعال سازی نهایی بعد از دریافت قرارداد:
در این سامانه یک پیشخوان مجازی پستی ۲۴ ساعته در اختیار کاربران قرار می گیرد که می توانند تمامی مرسولات پستی خود را با تخفیف ویژه در شبکۀ پستی ارسال کنند.
- نشانی خانه کتاب برای ارسال یا تحویل قرارداد: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و خیابان برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰ ، واحد اطلاع رسانی - تلفن پشتیبانی و راهنمایی : ۶۶۴۱۴۹۵۰ ، داخلی ۲۰۷ و ۲۰۴.
به گزارش ایرنا، بر اساس این طرح، برای ارسال هر بسته پستی کتاب در سامانه پست کتاب تا دو کیلوگرم صرفا مبلغ ۳۰هزار ریال دریافت خواهد شد و مابقی مبلغ از محل یارانه کتاب توسط خانه کتاب به شرکت پست پرداخت می شود.
این موسسه با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور غنی ساختن ایام در خانه ماندن ناخواستۀ هموطنان در اثر تهدید ویروس کرونا، بر آن شد بخشی از یارانۀ کتاب را به حمایت از «سامانۀ پست کتاب» اختصاص دهد تا از این طریق هزینۀ ارسال کتاب از طریق پست تا پایان فروردین ۱۳۹۹ با حدود ۵۰ درصد تخفیف محاسبه شود.
گفتنی است سامانۀ پست کتاب، از حدود یک سال پیش، برپایۀ تفاهم نامۀ میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست، توسط خانۀ کتاب راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ ناشر و فروشگاه کتاب در آن عضویت دارند. این سامانه صرفاً به ارسال کتاب اختصاص دارد.
اگرچه در شرایط کنونی که به دلیل پرهیز از ترددهای غیرضروری مراجعه به فروشگاه های کتاب میسر نیست، به لطف اینترنت و زیرساخت های تجارت الکترونیک و وجود فروشگاه های فراوان اینترنتی، آگاهی از کتاب های تازه منتشر شده یا جستجو و یافتن کتاب مورد علاقه و خرید اینترنتی و غیرحضوریِ آن کار دشواری نیست، به نظر می رسد مشکل اصلی «رساندن کتاب» به دست خریدار است، امری که موجب افزایش قیمت تمام شدۀ کتاب نیز می شود.
امید می رود با این طرح، صنعت نشر و بازار کتابفروشان بتوانند تاحدی از شرایط حساس کنونی حاکم برکشور عبور کنند.
نظر شما