۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۴۹
کد خبر: 83729887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح سمپاد مهارتی برای پرورش دانش آموزان صورت می‌گیرد

تهران-ایرنا- رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: طرح سمپاد مهارتی به منظور شناسایی، پرورش و هدایت دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به سوی «رشته‌ ها، حرف و مهارت‌های موردنیاز حال و آینده کشور» در راستای تربیت افراد ماهر و متناسب با نیازهای صنعت و فناوری صورت می‌گیرد.

به گزارش شامگاه جمعه  سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، فاطمه مهاجرانی اظهار کرد: این طرح از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ از طریق آزمون ورودی مدارس متوسطه دوره دوم استعدادهای درخشان و پذیرش از میان داوطلبان سمپاد مهارتی در رشته های شبکه، نرم‌افزار و فتوگرافیک در استان های خراسان رضوی، البرز و همدان اجرا شد. 

وی افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این طرح توسعه یافته و در استان­ های فارس،همدان، یزد و شهر تهران علاوه بر رشته­ های مذکور در رشته ­های مکاترونیک و پویانمایی پذیرش انجام خواهد شد.

 آموزش مهارت‌های زندگی

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان «دومین»اقدام صورت گرفته در سال ۹۸ را"اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی"ویژه دانش ­آموزان  مدارس استعدادهای درخشان دوره اول و دوم متوسطه و اولیاء آنان ذکر کرد و افزود: هدف از این طرح، تقویت مهارت‌های زندگی دانش آموزان مدارس سمپاد به منظور به کارگیری آموخته‌ها در موقعیت‌های واقعی زندگی در راستای شهروند متعادل و مقبول اجتماع و رشد تمام ساحتی می‌باشد.

مهاجرانی گفت: افزایش سطح سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان مدارس سمپاد، برای ورود آگاهانه و مسئولانه به زندگی فردی و اجتماعی و همچنین پرورش مهارت های نقادانه، حل مسئله و خلاقیت در راستای تقویت «سمپاد مهارتی» از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.این طرح در سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی در مدارس متوسطه دوره اول استعدادهای درخشان  سراسر کشور اجرا شد و درسال ۹۸ علاوه بر مدارس دوره اول در سطح مدارس دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد اجرا گردید.

 مرکز مشاوره و راهنمایی

مهاجرانی به عنوان سومین اقدام، اخذ مجوز ۵ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ویژه دانش‌آموزان و اولیاء مدارس استعدادهای درخشان و مرکز ویژه دانش پژوهان جوان که در محل باشگاه دایر می‌شود را از دیگر اقدامات سال گذشته این سازمان بر شمرد.

 برگزاری الکترونیک جشنواره خوارزمی

وی افزود:"برگزاری بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی بخش «دانش‌آموزی»برای اولین بار به صورت سامانه الکترونیکی"را «چهارمین» اقدام ویژه این سازمان که منجر به حل مسئله شده است بر شمرد و اظهار کرد این فرایند باعث کیفیت بخشی به طرح‌ها، کوتاه شدن زمان، صرفه جویی در هزینه‌ها، استفاده از داوران متخصص و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها در همکاری و مشارکت شد.

 وی گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان به داوری طرح‌های دانش‌آموزی در مرحله کشوری به صورت مستقیم، ارزیابی از داوران طرح‌ها و استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی در داوری طرح‌ها اشاره کرد.

توسعه المپیاد های علمی و پژوهشی

مهاجرانی"توسعه المپیاد های علمی و پژوهشی"را «پنجمین»طرح ویژه این سازمان در سال ۹۸ دانست و افزود: به منظور توسعه المپیادهای علمی سه رشته شامل: المپیاد زمین شناسی، اقتصاد و مدیریت و المپیاد کار آفرینی به المپیادهای علمی کشور اضافه شد است.

وی افزود: المپیاد پژوهشی«انرژی و محیط زیست» را برای اولین بار از طریق سامانه الکترونیکی برگزار کردیم تا فرصتی در اختیار دانش‌آموزان خلاق وپژوهشگر قرار گیرد تا بتوانند توانمندی‌های خود را در عرصه علم و پژوهش نشان دهند.

اندیشکده دانش‌پژوهان جوان

وی استفاده از ظرفیت المپیادهای ادوار برای توسعه و گسترش علم و پژوهش در قالب «اندیشکده دانش پژوهان جوان» را «ششمین» اقدام ویژه این سازمان در سال گذشته بر شمرد.

وی افزود، تغییرات ایجاد شده در ترکیب برخی از اعضای کمیته‌ها و استفاده از ظرفیت اساتید و معلمان برتر در کمیته‌ها باعث کمک به  فرایند آموزش دانش‌پژوهان گردیده و توسعه علم و تکنولوژی و پژوهش را به دنبال داشته است.

راه اندازی سامانه آموزش مجازی 

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش­ پژوهان جوان "راه اندازی سامانه تولید محتوای آموزش مجازی توسط دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به منظور استفاده عموم دانش آموزان کشور در شرایط پیش آمده و تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا"را «هفتمین» اقدام سازمان در سال گذشته ذکر کرد. 

وی گفت: این سازمان در راستای آموزش مجازی دانش‌آموزان سمپادی و سایر دانش‌آموزان مدارس کشور، با همکاری استان‌ها و با مرکزیت استان فارس سامانه‌ای را به آدرس: esampad.farsedu.pnjco.ir طراحی نمود. این سامانه پاسخی به خلق تمایز در اقدامات سازمان نسبت به گذشته و در راستای توسعه عدالت آموزشی است.

او همچنین گفت: هر کدام از قطب‌ها تولید محتوای دروس یکی از پایه‌های تحصیلی در دوره اول و دوم متوسطه را بر عهده دارند و از نکات حائز اهمیت می‌توان به تولید محتوای المپیادها و فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha