البته نگرانی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در مازندران به عنوان استانی که تعطیلات این مراکز آموزشی را با اجرای مصوبه استانی مقابله با کرونا از نخستین روزهای اسفند تجربه کرده و سپس با مصوبات ملی تعطیلات رسمی شده و ادامه یافته ، چندان جای تعجب ندارد. برای شهروندان مازندرانی گذر تعطیلات دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از فروردین به معنای ورود تعطیلات به ماه سوم است در حالی که کل ترم تحصیلی با امتحانات آن چهار ماه تا چهار ماه و نیم زمان می برد.
مدارس مازندران از فردای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی سوم اسفند ابتدا برای یک روز و با عنوان آماده سازی مدارس محل حوزه انتخابیه به تعطیلی رفتند و سپس تعطیلی با پیوند خوردن به کرونا شامل حال دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان هم شد و تا ششم اسفند ادامه یافت و بعد از این مرحله هم تا پایان هفته یعنی نهم اسفند تمدید شد و از دهم اسفند هم مشمول مصوبات کشوری مقابله با کرونا شد که همچنان ادامه دارد.
بیماری کرونا در مازندران تا اواخر اسفند سیر صعودی داشت ولی در روزهای آخر این ماه و اوایل فروردین به ثبات رسید و از سوم فروردین هم سیر کاهشی گرفت که همچنان ادامه دارد. در حالی که در دهه دوم اسفند تمامی حدود 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی استان که به بیماران کرونایی اختصاص یافت ، پر شده بود هم اکنون کمتر از یکهزار بیمار کرونایی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.
برای بسیاری از مازندرانی ها این تصور وجود داشت که با اقدمات سختگیرانه استانی شاهد ورود زندگی به روال عادی پس از تعطیلات نوروزی باشند، ولی زمان و شرایط بدون توجه به تصوراتشان پیش رفت و تعطیلی ادامه یافت. اکنون بسیاری از خانواده هایی که فرزندانشان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی درس می خوانند و شهریه پرداز هستند ، گمانه زنی برای تعطیلی نیم فصل دوم را برای نپرداختن شهریه تقویت و حتی مطالبه می کنند. این خانواده ها معتقدند که دانشگاهها بر خلاف مدارس نمی توانند در پایان فروردین شروع به کار کنند برای این که دارای دانشجویان غیربومی هستند که ممکن است نتوانند بنا به دلایلی قانع به حضور در کلاس شوند.
بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۴۹ هزار دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مازندران تحصیل می کنند که از این تعداد تنها حدود 23 هزار نفر معادل 15 درصد مربوط به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی است . ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور مازندران و ۴۳ هزاز دانشجو هم در دانشگاه آزاد استان در سال تحصیلی جاری مشغول تحصیل بودند. سهم دانشگاه علمی کاربردی هم ۱۲ هزار دانشجو است و بقیه دانشجویان هم که آمارشان بیشتر 41 هزار نفر است ، در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی یا خصوصی هستند.
این آمار نشان می دهد که 85 درصد از دانشجویانی که در مازندران تحصیل می کنند ، به نوعی شهریه پرداز هستند و اکنون مهم ترین پرسش برای این دانشجویان و خانواده هایشان سرنوشت نیم سال دوم تحصیلی فرزندانشان است.
رئیس دانشگاه مازندران به عنوان بزرگ ترین دانشگاه دولتی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شرایط مجازی آموزش ناشی از ویروس کرونا، گفت: حذف نیمسال دوم تحصیلی خسارات جبران ناپذیری را به نظام آموزشی وارد می کند و عملا نشدنی است.
دکتر کوروش نوذری افزود : تاکنون دستکم در ساختار رسمی نظام آموزش عالی چه در سطح دانشگاهها و چه سطوح بالاتر چنین مسئله ای مطرح نشده و تصمیم گیری آن نیز در سطح وزارت علوم باید باشد.
وی با اعلام این که حذف نیمسال دوم تحصیلی خسارات متعددی به آموزش عالی و دانشجویان وارد می کند، گفت : از مهم ترین این خسارات می توان به برنامه ریزی مجدد آموزشی و سکته در مدیریت تحصیلی دانشجویان اشاره کرد.
رئیس دانشگاه مازندران توضیح داد : اگر چه با حذف نیمسال دوم شهریه ها برای دانشجویان محفوظ می ماند، اما هزینه های جانبی هنگفت دانشجویان ، والدین ، هزینه های اعتباری دانشگاه ها از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر آموزش عالی خواهد شد.
وی افزود : در برنامه های آموزشی برخی رشته ها شاهد پیش نیازهای درسی هستیم که در صورت حذف نیم سال تداخلات متعددی ایجاد شده و بر ترم ها و واحد های درسی دیگر اثر منفی خواهد گذاشت.
نوذری گفت : در حال حاضر بحث حذف نیمسال تحصیلی مطرح نشده است ولی در صورت چنین اتفاقی شهریه پرداختی دانشجویان شبانه و پردیس برای ما که دانشگاه دولتی هستیم محفوظ است و برای نیمسال بعدی به نام دانشجوی مربوطه در حساب دانشگاه ذخیره می شود.
رییس دانشگاه مازندران ادامه داد: تمام تلاش ما این است که کمترین فشار ممکن بر دانشجویان وارد شود و هرگونه مساعدت مالی در چارچوب قانون برای حمایت دانشجویان انجام می پذیرد.
وی افزود: در همین راستا اجاره بهای خوابگاه های خودگردان دانشگاه را به نصف تقلیل دادیم و همچنین استمهال وصول چک های دانشجویان به مدت یک ماه از دیگر تسهیلات ایجاد شده است.
کرونا فرصتی برای تقویت زیر ساخت های آموزش مجازی
دکتر نوذری با بیان اینکه آموزش در دانشگاه به صورت مجازی و غیر حضوری در چارچوب سامانه های الکترونیکی به جدیت در حال انجام است گفت : در حال حاضر مشکلاتی در آموزش مجازی و غیر حضوری وجود دارد و ما از فرصت به وجود آمده در صدد حل این مشکلات و ارتقا توان الکترونیک دانشگاه چه در بخش نرم افزاری و چه در بخش سخت افزاری برای آموزش و پژوهش استفاده کرده و با تمام توان در حال ارتقا توان دانشگاه در حوزه پدافند غیر عامل و به خصوص ارتقای توان آموزش مجازی و غیر حضوری به همراه تقویت زیرساختهای پژوهشی هستیم.
وی توضیح داد: با وجود تلاش هایی که برای پیاده سازی و بهره برداری آموزش مجازی در سامانه سما لایو شده است ، همچنان مشکلاتی وجود دارد.
رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه استفاده همزمان قریب 13 هزار دانشجو، بسیار فراتر از ظرفیت زیرساختی دانشگاه است ، افزود: در حال خریداری و پیاده سازی یک سیستم مدرن تر و کاراتر هستیم که در چند روز آینده عملیاتی می شود و ارتقای چشمگیری در توان آموزشهای مجازی و الکترونیک دانشگاه ایجاد می کند.
دانشگاه مازندران یکی از دانشگاه های مادر کشور است که در شهرستان بابلسر واقع شده است ،این دانشگاه دارای 386 عضو هیئت علمی ،57 استاد ، 107 دانشیار و 205 استادیار می باشد.
نظر شما