محمد قاسمی در جلسه علنی امروز – سه شنبه- با ارائه گزارشی درباره اقدامات و بررسیهای انجام گرفته در باره مقابله با کرونا در کشور گفت: مرکز پژوهشها در مدتی که کشور با این مسئله درگیر شده ۲۰ گزارش تهیه کرده و جلسات متعدد کارشناسی با کارشناسان مستقل و مسئولان وزارت بهداشت و درمان برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه نتایج بررسی های در چهار بخش شیوع شناسی، اقتصادی، مدیریت بحران و سیاسی ارائه شده است، افزود: از دیدگاه شیوع شناسی چند نتیجه مشخص وجود دارد؛ اول اینکه کشور هنوز در بازه صعودی این بیماری است، دیگر آنکه الگوسازیهای مرکز پژوهشها که با همکاری دانشگاهها انجام شده نشان داد که شرط موفقیت در مقابله با این بیماری دو مورد است؛ نخست فاصله گذاری اجتماعی و دوم تقویت بخش بهداشت برای انجام تستهای حداکثری بیماریابی و کمک به درمان بیماری.
قاسمی تصریح کرد: نتیجه سوم این بوده که به احتمال زیاد تا پایان سال کشور درگیر این بیماری خواهد بود و تاریخ مشخصی برای پایان آن وجود ندارد، بنابر این باید برای این بیماری و تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن آماده شد.
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بعد اقتصادی نتایج به دست آمده از تحقیقات این مرکز ادامه داد: بنابر بررسیها حدود ۱۸ و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی به صورت مستقیم و نامستقیم تحت تاثیر این بیماری است. علاوه بر این ۶.۸ میلیون نفر از شاغلین کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر این بیماری هستند.
وی تصریح کرد: بنابر این ما با یک پدیده ساده روبرو نیستم و این بزرگترین بحران بشریت بعد از جنگ جهانی دوم است و نباید آن را ساده گرفت.
دولت به صورت غیرمستقیم از بنگاههای بزرگ اقتصادی حمایت کند
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: ما حتی نمیتوانیم ادعا کنیم که به مرحله کنترل رسیدهایم؛ عمدهترین بخش تحت تاثیر، بخش خدمات است، در تمام ۵ سال اخیر تمام اشتغالی که دولت میگوید در کشور ایجاد شده در کارگاههای زیر ۵ نفر بوده است که این کارگاهها نه پوشش بیمه ای دارند و نه به راحتی قابل شناسایی هستند.
وی با بیان اینکه حمایت از چنین بنگاههایی هدر دادن پول است، یادآور شد: شناسایی این بنگاهها امکانپذیر نیست و اگر قرار است حمایتی صورت گیرد باید به طور مستقیم از خانوارها حمایت شود نه بنگاههای غیر رسمی.
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس درباره حمایت از بنگاه های بزرگ نیز گفت: با توجه به تجربیات قبلی در نحوه حمایت از تولید در ایران، این حمایت به صورت مستقیم نباشد بلکه از طریق پرداخت درصدی از هزینه دستمزد، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و هزینههای آب وبرق و گاز آنها انجام شود؛ بزرگترین رقمی که قرار است دولت برای حمایت از این بنگاهها هزینه کند ۷۵ هزار میلیارد تومان است کار درست و ضروری است اما نحوه تامین این رقم به لحاظ کارشناسی با تنگناهایی روبرو است وکارشناسان با این امر موافق نیستند.
قاسمی ادامه داد: ما از وضعیت بودجه ای کشور آگاهی داریم و میدانیم مجبوریم بخشی از بودجه کشور را باید از منابع بانک مرکزی تهیه کنیم، این اقدام به معنای کاهش نرخ ذخیره قانونی است وتورم را افزایش می دهد پیشنهاد می شود به جای کاهش نرخ ذخیره قانونی، بانک مرکزی به صورت مستقیم خط اعتباری ارائه دهد و تصمیم دولت از این جهت نیاز به اصلاح دارد.
وی در ادامه در خصوص مدیریت بحران در کشور گفت: مجلس در اوایل شهریور بعد از ۶ سال قانون مدیریت بحران کشور را تصویب و به دولت ابلاغ کرد؛ چرا برای مدیریت بحران خارج از چارچوب آن قانون عمل شد در حالی که قانون جدید ظرفیتهای کافی و لازم را برای این کار داشت.
راهبرد اصلی مقابله با کرونا، کوچک کردن اندازه اپیدمی و ایجاد تاخیر است
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تداوم اقدامات و فعالیتها در مقابله با کرونا افزود: باید رفتارهای زیگراگی و ناهماهنگی که از لحاظ سیاسی اجتماعی و افکار عمومی آثار سوء دارد، کنار گذاشته شود، ما به یک به برنامه ملی مداخله نیاز داریم که محورهای آن مشخص است؛ از جمله اینکه باید راهبرد فاز بندی داشته باشد مثلا اگر دو هفته روند بیماری ادامه داشت با بیماریابی و تست حداکثری اجازه ورود به مرحله اجازه بازگشایی مجدد داده میشود اما اگر یک هفته در مرحله دوم بیماری سیر صعودی یافت باید به فاز اول باز گردیم و اگر سه هفته توانستیم ادامه دهیم به فاز سوم میرویم.
وی ادامه داد: ما به چنین برنامه مداخله ملی را نیاز داریم که چهار فاز دارد و مشخص است تا بخش اقتصادی تکلیف خود را بداند.
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس یادآورشد: رییس سازمان جهانی بداشت در گزارش خود هشدار داد کشورهایی که زودتر از موعد سمت بازگشایی میروند با سیکل معیوب مواجه شده و ضربات اقتصادی شدیدتری خواهند دید-اسپانیا نمونه مشهور این موضوع است-در شرایطی که میخواستند زودتر اعلام کنند بحران خاتمه یافت به بحران بزرگتری منجر شد.
قاسمی درباره چارچوب برنامه مداخله ملی توضیح داد: در این برنامه شهر تهران استثنا است این برنامه را میتوان به همه شهرها ارائه کرد، اما شهر تهران استثنا است و برنامه جداگانه ای نیاز دارد، از دیدگاه کارشناسان هر گونه تصمیم اشتباه درباره شهر تهران عواقب سنگینی برای کشور خواهد داشت، زیرا حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ما در این استان صورت میگیرد.
وی راهبرد اصلی را کوچک کردن اندازه اپیدمی و ایجاد تاخیر عنوان و اظهار کرد: برای این کار یک شرط اساسی وجود دارد، فعالیت مراقبان سلامت در معاونتهای بهداشت. تا الان عمده کار بر عهده معاونت درمان بوده و از این به بعد باید بر عهده معاونت بهداشت باشد. همچنین این برنامه در دانشگاه ها باید تشدید و منابع کافی به این بخش تزریق شود تا بتوانند حداکثر تست انجام دهند.
ظرفیتهای کشور نسبت به شروع کار(مقابله با کرونا) توسعه یافته است
وی با اعلام اینکه ظرفیتهای ما نسبت به شروع کار(مقابله با کرونا) توسعه یافته است در عینحال گفت: کمبودهایی در انجام تست وجود دارد و نباید آن را کتمان کنیم؛ وزارت امور خارجه کمک کند که به سرعت این کمبودها رفع شود تا از این طریق و با حداکثری کردن ظرفیت انجام تست به سمت کنترل اپیدمی حرکت کنیم؛ شرط کافی این کار تزریق منابع به بخش بهداشت و درمان است، هنوز بخشی از کمبودها وجود دارد.
قاسمی اضافه کرد: رهبر انقلاب اجازه برداشت یک میلیارد یورو را داده اند، دولت باید بابت این رقم یک وزارت بهداشت یک برنامه روشن ارائه دهد و این یک میلیارد یورو برای کسریهای سنتی این وزاتخانه صرف نشود.
سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان ادامه داد: چند اتفاق در کشور افتاده که نمایندگان باید آگاه باشند و به موقع هشدار دهند که داروهای تجویز شده عوارضی داشته و در بخشی از استانها این عوارض بروز کرده است، تجویز هر داروی جدید حتما تحت نظر کمیته اخلاق باشد تا با عوارض جانبی غیرقابل کنترل آن روبرو نشویم.
وی درباره گروه آسیب پذیر، کودکان کار، متکدیان، افراد معتاد، حاشیه شهرها ادامه داد: در مرحله ای خوب عمل نشد و برخی از مراکز بسته شد و این افراد رها سازی شدند در مرحله فعلی در برنامه ملی اقدام باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.
از امنیتی کردن بحرانهای اجتماعی- اقتصادی در پساکرونا پرهیز کنیم
قاسمی با اشاره به ابعاد سیاسی کرونا و بررسیهای مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه گفت: ما یک دوره پسا کرونای حساس داریم، تلاقی بحرانهای قبلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیاز به مدیریت غیرامنیتی دارد و باید از امنیتی کردن این موضوعات پرهیز شود.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت فضای رسانه افزود: به نظر می رسد وزارت بهداشت با ندادن دادهها به محققان کشور یک مساله را نادیده گرفت. همین طور که در بحث پزشکی اپیدمولوژیستها باید حرف بزنند، در بخش اجتماعی نیز بنابر بر بر داده های موجود در باره مبتلایان و جان باختگان این بیماری، شیوع شناسی اجتماعی کند و ویژگیهای این افراد، نحوه کمک به آنها و گروه های آسیب پذیر تحلیل های دقیق صورت گیرد.
قاسمی گفت: امید بستن به کاهش تحریم های آمریکا واهی است، چند دور جدید تحریمها در این مدت به کشور تحمیل شد و نشان داد آمریکا در این موضوع صادق نیست؛ وزارت امور خارجه ضمن اینکه برای ایجاد فشارهای بین المللی در جهت رفع تمام یا بخشی از تحریم ها تلاش میکند، اما همزمان این پیام داده شود که این تلاش ها به معنای توفیق فشار حداکثری آمریکا نیست.
نظر شما