همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشورمان از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ شاهد تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری ازجمله تولید و اجرای آثار نمایشی در راستای مهار این ویروس و تلاش برای شکست آن از سوی مسئولان بودیم.
در این میان گروههای تئاتری و تماشاخانهدارن با توجه به تعطیلی فعالیتهایشان از این تعطیلات آسیبها و خسارتهای مالی را تجربه کردند. در این میان تلویزیون تعاملی نمایشنت با بهرهبردن از بستر فضای مجازی طرحی را طی ۱۰ شب در گام نخست برای اجرای زنده و پخش آنلاین آثار نمایشی در دستور کار قرارداد که از هفدهم فروردینماه این طرح فعالیت خود را آغاز کرده است.
برای آشنایی هرچه بیشتر با فضای این تلویزیون تعاملی و اثربخشی آن با پشت سر گذاشتن سه شب از پخش آنلاین اجراهای نمایشی با سعید نوروزی مدیرعامل این تلویزیون تعاملی همراه شدیم.
سهم تئاتر در رادیو و تلویزیون بسیار اندک است
سعید نوروزی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در نگاه نخست، تلویزیون و سپس رادیو بالاترین ضریب نفوذ میان عموم مخاطبان جامعه را به خود اختصاص دادهاند و در گام دوم مطبوعات؛ خبرگزاریها و سایتهای اینترنتی هستند که بارِ رسانهای بازتاب اخبار و درگیر کردن مردم با محتوای خبری را بر دوش دارند.
هدف از راهاندازی نمایشنت اطلاعرسانی در فضای تئاتر کشورمان بود؛ بهویژه آنکه شاهدیم دو رسانه بزرگ تلویزیون و رادیو در کنار برنامههای مختلف و متعددی که در حوزه موسیقی و سینما وجود دارند در حوزه تئاتر در تلویزیون تنها یک برنامه و در رادیو هم کمتر از انگشتان یک دست شاهد اختصاص برنامهای با محوریت هنرهای نمایشی هستیم.
هذف نمایشنت؛ وارد کردن تئاتر به سبد فرهنگی و رسانهای مردم است
به گفته نوروزی این در شرایطی است که تنها برنامه حوزه تلویزیون در عرصه تئاتر بیشتر رویکرد تخصصی را مدنظر قرار داده و مورد توجه عموم مردم به عنوان اصلیترین مخاطبان حوزه هنرهای نمایشی و آثار تولیدی در این عرصه نیست.
وی افزود: درحالیکه ما در تلویزیون تعاملی نمایشنت در کنار هزینه بالای بخش خصوصی؛ هدفی بزرگ و آن هم وارد کردن حوزه هنرهای نمایشی و آثار تئاتری به سبد فرهنگی خانواده و بهدست آوردن مخاطبانی پویا و فعال در عرصه ارتباط مستقیم با این هنر زنده و فرهنگساز را در سر داشته و داریم.
توجه به ارتباط بالای مخاطبان با فضای مجازی زمینه راهاندازی نمایشنت
مدیر تلویزیون تعاملی نمایشنت تصریح کرد: برای نخستین بار در اواخر دهه هشتاد تصمیم گرفتیم تا آثار تئاتری را از طریق شبکه نمایش خانگی بهدست مردم برسانیم؛ اما باتوجه به آنکه تئاتر بین عموم مخاطبان هنری شناختهشده نبود احساس کردیم که حتی در کنار هزینه تولید آثار برای ارائه در شبکه نمایش خانگی و ارائه آنها در سوپرمارکتها نمیتوانیم حتی هزینه توزیع و رایت آثار را تامین کنیم.
به همین جهت تصمیم گرفتیم تا با توجه به گسترش میزان استفاده و ضریب نفوذ بالای فضای مجازی میان عموم مردم از این بستر برای ارائه آثار نمایشی و حمایت هنرمندان از یکسو و ازسوی دیگر تلاش برای فراگیری این هنر میان عموم مردم جامعه بهره ببریم.
به گفته نوروزی؛ با توجه به پررنگ شدن فعالیت استارتاپها از اواسط دهه ۹۰ از چیزی حدود چهار سال پیش کار خود را برای راهاندازی تلویزیون تعاملی نمایشنت بهعنوان تنها رسانه اختصاصی در حوزه فضای تصویری درباره هنر تئاتر آغاز و این تلویزیون را راه انداخته است.
آرشیو تصویری تئاتر ایران را جمع کردهایم
مدیر تلویزیون تعاملی نمایشنت افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا به امروز بیش از ۱۶۰۰ نمایش را با بالاترین کیفیت ضبط کردهایم. امروز با قدرت میتوانیم بگوییم برای نخستین بار آرشیو تصویری تئاتر ایران را جمع کردیم. ممکن است دیگر نهادها چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی نیز بتوانند چنین ادعایی داشته باشند.
آرشیو ما در اختیار عموم مردم قرار دارد درحالیکه دیگر نهادها برای در اختیار قرار دادن آرشیو خود به عموم مخاطبان بازه زمانی و بروکراسی اداری مختلف و متعددی را پیش روی خود دارند تا بتوانند به نیاز مخاطبان خود پاسخ دهند.
مردم را با هر سلیقهای به دیدن تئاتر تشویق کردیم
به گفته نوروزی؛ هدف ما آن بود تا مردم را با هر سبیقهلی به دیدن تئاتر تشویق کنیم و با اتفاقاتی که به واسطه تجربه این چند روز از پخش زنده آثار نمایشی در سایه شیوع ویروس کرونا در کشورمان داشتیم میتوانیم بگوییم که نهتنها توانستیم به ادعای خود جامعه عمل بپوشانیم که انتظارها و ظرفیتی بسیار بیشتر از حد تصورمان را طی همین سه روز از پخش زنده آثار نمایشی تجربه کرده و به دست آوردهایم.
وی افزود: بزرگترین پروژه تولید تئاتر در کشور نمایش بینوایان با هزینه چند میلیاردی بود که توانسته مخاطبانی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را به خود اختصاص دهد، فارغ از این نمایش طی سال ۱۳۹۸ طبق گفته مسئولان چیزی حدود ۴۰۰هزار نفر مخاطبان تئاتر سراسر کشور را شامل میشدند که در سالنهای نمایشی حضور پیدا کردند.
رکورد کل مخاطبان تئار کشور را طی سه شب شکستیم
مدیر تلویزیون تعاملی نمایشنت گفت: تنها طی سه شب پخش آنلاین آثار نمایشی از طریق این تلویزیون تعاملی و دیگر تلویزیونهایی که از طریق همکاری با سرور اصلی ما آثار نمایشی را برای مخاطبان خود پخش کردهاند به بیش از چهارصد هزار خروجی دریافتکننده رسیدهایم. اگر هر خانواده را تنها سه نفر در نظر بگیریم با ضریب بیش از یک میلیونودویست هزار نفر مخاطب طی سه شب مواجه هستیم. یعنی نهتنها طی سه شب توانستیم رکورد یک سال مخاطبان تماشاخانههای تئاتر سراسر کشور را بزنیم که به ظرفیت چند برابری آن دست پیدا کردیم.
گام برداشتن عملی و اجرایی در مسیر تحقق شعار تئاتر برای همه
وی افزود: طی پخش آنلاین کنسرتهای موسیقی در تعطیلی شبهای نوروزی شاهد حضور پنج میلیون مخاطب در پرمخاطبترین کنسرت پخششده از طریق آنلاین بودهایم. این در شرایطی است که میزان مخاطبان موسیقی در کشور ما بسیار بیشتر از عرصه تئاتر است و بهدست آوردن ضریب اشغال ۴۰۰هزارنفری برای یک اثر تئاتری نشاندهنده آنست که تعامل و ارتباط گسترده مردم با فضای مجازی و ضریب نفوذ بالای این رسانه میان عموم خانوادهها خود به یکی از مهمترین بسترها برای معرفی؛ توسعه و جذب مخاطبان جدید و به حوزه تئاتر کشورمان بدل شده است. این همان گام برداشتن عملی و اجرایی در مسیر تحقق شعار تئاتر برای همه است.
به گفته این فعال هنری در شرایطی ک برای پخش زنده آثار نمایشی از طریق تلویزیون تعاملی نمایشنت و دیگر تلویزیونهای همراه با این طرح اطلاعرسانی چندانی نیز نداشته اند. در کنار آنکه بسیاری از رسانهها به دلیل ضریب نفوذ بالای حوزه موسیقی میان عموم مخاطبان؛ برای پخش آنلاین کنسرتهای موسیقی تمام توان خود را برای تبلیغات و اطلاعرسانی بسیج کرده بودند.
تلاش یرای تحقق تولید انحصاری و پخش آثار اختصاصی
نوروزی ضمن تقدیر از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگیهنری شهرداری برای پیشقدم شدن در تحقق این امر یادآور شد: سازمان فرهنگیهنری شهرداری با در اختیار قرار دادن پردیس تئاتر تهران و همراهی و همکاری آقای حسین عالم بخش بهعنوان مدیر هنری سازمان و مدیرعامل پردیس تئاتر تهران گامی مهم برای تحقق این آرزوی دور و دیرینه اهالی تئاتر برای فراگیری این هنر میان عموم مخاطبان در جامعه برداشتهاند.
وی ابراز امیدواری کرد: در ادامه با توجه به معرفی بستری نوین برای تولید و اجرای آثار تئاتری شاهد تعامل هرچه بیشتر خانواده تئاتر با تلویزیونهای تعاملی برای تولید انحصاری و پخش آثار اختصاصی برای این تلویزیونها در عرصه هنرهای نمایشی باشیم.
به گروههای نمایشی برای تولید انحصاری کمک هزینه تولید می دهیم
نوروزی در پاسخ به این پرسش که تولید انحصاری و اختصاصی آثار نمایشی نیازمند ثبت قرارداد با گروههای نمایشی است یادآور شد: اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گروههای نمایشی برای تولید آثارشان کمکهزینه پرداخت میکند.
وی افزود: حاضریم با ثبت قرارداد این کمکهزینه را به گروههای نمایشی پرداخت کنیم تا بتوانیم شاهد تولید آثار متعدد با نگاه حرفهای در عرصه تئاتر به شکل اختصاصی و انحصاری برای پخش از تلویزیون تعاملی نمایشنت به عنوان تنها رسانه اختصاصی در عرصه تصویری برای تولید هنر نمایش با یک هدف یعنی تلاش برای گسترش حوزه هنر تئاتر میان عموم مردم و بالا بردن مخاطبان این عرصه در کشورمان باشیم.
نظر شما